Ford Focus - Bromsar

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hej Bullen,

Jag har en Ford Focus -04. Efter att ha stått still ett tag besiktigade jag den i morse och fick underkänt på bromsarna. Nya skivor behövs....

Det jag inte begriper är hur ofta man måste byta bromskivor. Det är nämligen gjort en gång redan, för typ 2500 mil sedan, kanske lite mindre. Bromsbelägg fine, de tar slut och behöver bytas men skivor?

Kan jag gå till verkstaden och hävda att de skivor de satte på sist var kassa och att de skall fixa finfina skivor till mig för kompispris? Eller är Ford så fenomenalt värdelösa så att de äter skivor? Eller har jag helt enkelt kört sönder dem (eftersom en Ford Focus miljöbil med..... 85 häst eller nåt är en fruktad racer...)

På vilket sätt var dom slut? Står bilen ett tag blir ju skivorna rostiga, och kräver några ordentliga pallnitar 100-0 (utan låsta hjul) för att bli som nya igen.

Jag böt skivor på min Golf, efter 20 000 mil, pga att oken nöp fast så beläggen eldades bort och det blev metall mot metall, annars va dom i "nyskick", så att dom bara ska hålla 2500 mil känns ju tveksamt, även om det är en Ford :tungan

Hur pass illa åtgångna är skivorna då? 2500 mil ska ingen skiva bli dålig på, om du inte råkar köra kolfiberbromsar eller dylikt...
Dålig dag för besiktningsmannen kanske, han tyckte att du hade för dålig anliggningsyta eftersom den har stått ett tag och kanske har fått lite väl mycket kanter på dem?
Vad fick du för bromsvärden på grejjerna?
Man kan ju alltid göra en fuling som jag brukar göra, köra lamelltrissan på rondellen och slipa av dem.

Det vanligaste felet är att beläggen rostar fast i hållaren så att dom antingen ligger på hela tiden,eller inte bromsar alls med påföljd att skivan rostar.

Bilen har stått..... 8 månader kanske? Max.

Och ja, anläggningsytan var rätt kass. Jag körde runt och bromsade lite i helgen, men jag skall försöka ta det på ännu mer allvar till helgen nu och se om det blir bättre.

Jag skall låta verkstan titta på de gamla skivorna innan jag gör nåt så får vi se om de vill ta nåt ansvar för det.

4000 spänn skulle Ford ha för att byta rubbet. Men det fixar man väl med en Haynes-manual och en back öl?

Bilen har stått..... 8 månader kanske? Max.

Och ja, anläggningsytan var rätt kass. Jag körde runt och bromsade lite i helgen, men jag skall försöka ta det på ännu mer allvar till helgen nu och se om det blir bättre.

Jag skall låta verkstan titta på de gamla skivorna innan jag gör nåt så får vi se om de vill ta nåt ansvar för det.

4000 spänn skulle Ford ha för att byta rubbet. Men det fixar man väl med en Haynes-manual och en back öl?

Du behöver ett verktyg för att skruva tillbaka kolvarna i oken,annars plättlätt.

Man kan väl använda en tving för att få tillbaka kolvarna i oken? Det gör alltid jag..

BTW tror jag att gud straffar dig för att du valt att handla en Ford. Gud i Fords värld heter bilprovningen.

Här är ett tips på vad du kan göra med bilen: www.skrotbilsrejset.nu

:tungan

/ Jens

Det är klart det är, dom har ju rostat fast... :D:D:D:D:

/ Jens
:hihi

Nej,de flesta bilar som har en p-broms som påverkas av bromsklossarna,har en mekanism som gör att kolven justeras automatiskt av p-bromsarmen på oket.
Va jag otydlig nu?
Du menar när man har färd och p-broms i samma broms så att säga? Istället för att ha bromsskiva och trumma för p-bromsen? Men isf gäller det ju bara bakbromsen?

Last edited:
Usch nu mår jag illa. Jag ska försöka få igång min Nissan Almera som stått sen i april utan hastighetsmätare. Nu har jag äntligen köpt ny mätare, men jag får väl renovera bromsarna också. Om fanskapet startar alls, annars eldar jag upp den.

Usch nu mår jag illa. Jag ska försöka få igång min Nissan Almera som stått sen i april utan hastighetsmätare. Nu har jag äntligen köpt ny mätare, men jag får väl renovera bromsarna också. Om fanskapet startar alls, annars eldar jag upp den.

Du har en nissan. Du kan låta den stå ute tills det blir år 3010, den kommer starta ändå.

TS har en ford. Han borde få en stor sinnesundersökning :tuttar

/ Jens

Jag har även en Hederlig torslandatraktor jag använder mest (=som tjejen kommer att beslagta om jag får igång forden...)

Det är bara frambromsarna som skall bytas, så då slipper jag väl specialverktyg. Jag såg nog framför mig en tving eller två.

Jag skall ta skrotbilsrejset under övervägande.

Om det är bak skivorna som behöver bytas så kan det bero på att du kör som en kärring..

Det är ett vanligt fel just när det gäller bak skivor att folk kärring kör och inte bromsar ordentligt så skivorna bak rostar ihop spec om bilen står mycke så gäller det att "bromsa in dom" lite

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back