For Helicopters and light aircraft to measure exhaust gas temperature

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Någon som är intresserad av en sådan är manick:

"I sell an ´EGT´ made by Westburg Mfg. for Helicopters and light aircraft to measure exhaust gas temperature. It is a dual cylinder guage that easily mounts up real nice. The kit runs $175. The whole idea with the ´EGT´ is to maintain a 1200 degree F temp. If your higher, increase main jet size and reverse for lower temps."

Bifogat

• EGT A-P.JPG
    EGT A-P.JPG
    57 KB · Visningar: 121
Nyteknik skrev:
Någon som är intresserad av en sådan är manick:

"I sell an ´EGT´ made by Westburg Mfg. for Helicopters and light aircraft to measure exhaust gas temperature. It is a dual cylinder guage that easily mounts up real nice. The kit runs $175. The whole idea with the ´EGT´ is to maintain a 1200 degree F temp. If your higher, increase main jet size and reverse for lower temps."

Jag tar tolv stycken...

va kostar dom?

är det lättare att justera med en sådan jämfört med en lambda?

/ Hannes

liten fråga bara - varför vill man ha en sådan??? :va

HanneZ skrev:
va kostar dom?

är det lättare att justera med en sådan jämfört med en lambda?

/ Hannes

Va dom kostar? Det står i texten sörru!

Den tekniska bedömningen överlåter jag åt var och en. Kanske är det ett oumbärligt fynd. Kanske smäck. Vet ej.

KvalitetsMiffo skrev:

Fattarinte häller vad egt är bra till för i mc...
inom flyget så använder man egt för att övervaka att utgas tempen inte blir för hög så att bränna packar minskar. men att se hur vart avgasröret är på en mc är väll endå väldigt oviktigt.

KvalitetsMiffo skrev:

Allt står faktiskt i texten:

"...to measure exhaust gas temperature."

"The whole idea is to maintain a 1200 degree F temp. If your higher, increase main jet size and reverse for lower temps."

:fakta

Nyteknik skrev:
Allt står faktiskt i texten:

"...to measure exhaust gas temperature."

"The whole idea is to maintain a 1200 degree F temp. If your higher, increase main jet size and reverse for lower temps."

:fakta

Joo.. det fattade jag.. men varför??? har aldrig var med om att man glödjar grenröret precis.... vi snackar ju lite olika motorer här, 12cyllars flygplans motor eller en liten hoj motor...

KvalitetsMiffo skrev:
Joo.. det fattade jag.. men varför??? har aldrig var med om att man glödjar grenröret precis.... vi snackar ju lite olika motorer här, 12cyllars flygplans motor eller en liten hoj motor...

Jag är teknisk analfabet men förstår ändå att det finns ett samband mellan avgasernas temperatur och förhållandet mellan det syre/bränsle som förbränns. Tydligen är 1200 fahrenheit en idealisk avgastemperatur och man uppnår den genom att finjustera förgasarens bestyckning.

Som texten förklarar:

"If your higher, increase main jet size and reverse for lower temps."

Nyteknik skrev:
Jag är teknisk analfabet men förstår ändå att det finns ett samband mellan avgasernas temperatur och förhållandet mellan det syre/bränsle som förbränns. Tydligen är 1200 fahrenheit en idealisk avgastemperatur och man uppnår den genom att finjustera förgasarens bestyckning.

Som texten förklarar:

ja man lär sig något nytt varje dag.... :)

genom att mäta avgas tempen så kan du avgöra om den går för snålt eller för fett

är avgaserna för varma så bränner du ventiler mm

Napsyl skrev:
genom att mäta avgas tempen så kan du avgöra om den går för snålt eller för fett

ja ha.. överkurs.. jag nöjer mig med att kolla tändstiften...

Napsyl skrev:

Hur varmt blir det i avgasröret på en mc?
1200F är ju endå 649C.... och eftersom detta är ju framtagen för JET motorer så känns det lite som prylbögsvarning...

spoon skrev:
1200F är ju endå 649C.... och eftersom detta är ju framtagen för JET motorer så känns det lite som prylbögsvarning...

Ingen som har tänkt på att temperaturen i tvåtaktare är lite mer känslig. Där kommer man lätt upp i dom temperaturerna och blir den för hög bränner du kolvarna.

Man kommer utan vidare upp i dessa temperaturer.
Jag hade kört in min FZR i ett förråd med halvdant ljus. Eftersom jag hade kört den en stund på tomgång så avslutade jag med att låta den gå en stund på 5-6000 rpm för att bränna rent stiften, ville inte börja vårkanten med igenslaggade stift. Tack vare det dåliga ljuset såg jag att avgasrören svagt glödde (typ körsbärsrött) efter 5-10 sekunder. Så varmt blir det.

Om nu någon tror att knarren är felbestyckad så vill jag dementera. Normalt sett körs ju inte hojarna obelastade på sånt varvtal.
EGT används ibland för mätning av blandningen inom bland annat dragracing men är antagligen overkill för flertalet av oss.

spoon skrev:

...Men samtidigt rätt tufft! Det är nog heller inte tänkt för Jetmotorer, dom har högre förbränningstemp än 650 grader. Privatflyg med kolvmotor däremot, tror jag.

Jag hittade några flyggodkända "chip detectors" när jag flyttade in på mitt nya kontor. Funderar på att montera en sån på hojen, mest på skoj. :)

har använt mig av det hära märket ...när jag körde en rd500:a i Piteå (402 metet dragracing)
funkar bra när man ska bestycka till max
http://www.digatronusa.com/products-motorcycles.shtml

min har bara 5 värden i minne (nu har dom flera minuter)
dom ser ganska fräna ut åxå (många kom å fråga vad det var som satt på hojjen)

Som texten förklarar:

Helikoptrar och lätta flyg går som regel på ett relativt konstant varvtal där man vill optimera värmepåkänningen på motorn, men då en optimering med viss säkerhetsmarginal. Sätter man mätaren omedelbart vid avgasportens utlopp så är 1200°F alldeles för lågt, så var ska den sitta? Vid blåsets utlopp på en hoj har man gissningsvis ca 60°C så någonstans på vägen då?

Skulle man nu vilja ha en sådan manick ändå så gör man lätt en själv utgående från en PT100-givare.

"If your higher, .... ". Ser att native language education classes har nått samma höjder som de har här hemma ... :rolleyes:

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck