Fog City Hyper Optiks - bra eller anus?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag håller sakta men säkert på att köpa en SHOEI XR-1000. Enda jag är emot är att visiret är dubbelkrökt = det funkar inte med tearoff-film som på SOUMY, AGV och min OGK. Jag tycker att det är skitbra att kunna ha mörk tearoff på och när det mörknar bara rulla ihop och stoppa undan i kutsen.

Vill inte köra i halv-/helmörker så fort det börjar mörkna pga att jag inte får plats med ett extra visir i min kuts och funderar därför på Fog City:s lösning.

Nån som testat och vet om det funkar? Enligt hemsidan så går det bra att kladda fast på ett dubbelkrökt visir men sen sitter det fast. Menar mest toningen med min fråga - att det inte blir imma har jag hört och läst av så många.

Är lite brydd om poserfaktorn men vill inte att det ska drabba körningen på kväll och natt så endast mörkt eller spegelvisir går bort.

Hyper Optiks:

p_right_hoptiks.gif

The Hyper Optiks Light Reactive Anti-Fog Visor Insert combines the advantage of the well-known FogCity anti-fog inserts with the newest photochromatic technology to provide unprecedented visual acuity in virtually every condition. And Hyper Optiks’ universal design makes it compatible with almost every type of helmet.

» Anti-Fog: Incorporated into this high-quality optical visor insert is the anti-fog technology that has made Fog City the world leader in anti-fog visor inserts.

Fog City

» UV Protection: Absorbing more than 98% of harmful UV rays, Hyper Optiks inserts offer unprecedented optical faceshield performance.

» High Performance: This amazing performance system instantly converts your clear shield into the highest-performing Light Reactive Anti-Fog and UV blocking visor available today. Hyper Optiks is optimally configured for all-weather, all-season riding comfort and performance. And unlike chemical coatings, sprays, and lesser-quality anti-fog inserts, the anti-misting properties of Hyper Optiks will never wear out or saturate.

» Easy to Install: The “peel and stick” system allows you to quickly and easily install Hyper Optiks with no tools and no damage to your faceshield.

Last edited:
Kom igen nu - vill helst inte vara trafikfarlig på Europatouringen som börjar på onsdag! Ingen som har sett de live eller har Hyper Optiks själva?

Varför kan du inte ha tear-offs? Mitt originalvisir till XR är förberett för tear-offs.....

Har inte testat själv, men enl. säljare på MC-boden var de imponerade. De kanske har en hjälm för att testa?

XR-1000 eller? Jag tycker att jag har kollat och har inte sett några dubbelkrökta visir som kan ha tearoffs? Antar att du menar pinlock - är det nåt som man kan ta på och av dagligen eller tar de slut fort då? Tyckte ideén med ett fotokromatiskt (eller vad det nu heter...) visir lät bra men många klagar på att det inte blir mörkt nog.

nickname skrev:
Varför kan du inte ha tear-offs? Mitt originalvisir till XR är förberett för tear-offs.....

Nicke skrev:
...Antar att du menar pinlock - är det nåt som man kan ta på och av dagligen eller tar de slut fort då? Tyckte ideén med ett fotokromatiskt (eller vad det nu heter...) visir lät bra men många klagar på att det inte blir mörkt nog.
Hade samma funderingar inför mörkerkörning som du. Kollade på Fog Citys fotokromatiska hos MC-varuhuset. Tog ut det i solen för att kolla hur snabb den var samt toningen. Tog 3-4 sek innan toningen var klar. Ganska blått, inte så mörkt.
Beställde istället Pinlock från http://thevisorshop.com/acatalog/Main_Menu_PINLOCK__ANTIFOG_VISOR_INSERTS_225.html
Ett mörkt och ett orange, lätt att byta eller ta bort. Nackdelen är att med orginal mallen så hamnar Pinlocken för lågt på visiret, vilket betyder att det blir en glipa upptill där solen tittar in samt att det blir en skarv mitt i synfältet om man kör sporthoj. Efter en enkel mod så fyttade jag upp pinlocken och det vart OK, dock inte lika optimalt som med tearoffs...

Last edited:
Det funkar rätt bra, men det kan inte jämföras med ett mörkt visir, det blir mer blåtonat.
Jag kanske är kinkig, men jag stördes av den svarta kanten.

/A

Alright - har bestämt mig för en XR-1000 med mörkt pinlock. Men då har inte en jäkla handlare i hela Stockholmsområdet just de två lacker jag vill ha. Har tom funderat på en Z-ONE men det var tji de lackerna jag ville ha. Måste beställas och jag drar på onsdag... så det får jag ta efter semestern.

Både Z-ONE och XR-1000 satt jäkligt skönt och det är bara att inse att det är bättre med kända märken. Har OGK nu och det finns ingen i Stockholm som har dem och reservdelar hemma. All heder åt Mitonga Racing i Malmö som har fixat grejer över natten när jag behövt men SHOEI och ARAI har *alla*.

XR-1000 ca 4600 spänn:

xr_1_storm_tc5_xl.jpg

xr-1000_voltage_tc5_xxl.jpg

Z-ONE ca 5500 spänn:

Z_ONE_radius_TC5_XL.jpg

Jag har ett Hyper Optiks klistrat på visiret men har aldrig testat ett mörkt visir, så jag vet inte om det är bättre eller sämre. Överlag är jag väl också rätt nöjd med det. Toningen/övergången, eller vad man ska kalla det för, går på runt en eller två sekunder. Blev dock lite besviken på det allra mörkaste läget som inte är särskilt mörkt.. Tyvärr har jag inte fått testa det ordentligt pga det usla vädret.

Om du tänker köpa ett så var nogrann som fan med att inte ta på insidan när du klistrar på det. Jag har lyckats få fingeravtryck på mitt som inte går att få bort :gnissla

---

Hoppsan, såg nu att du hade bestämt dig för att inte köpa ett hajper åpticks :huvet

Last edited:
Det blev en XR-1000 i panik i Italien. 3900 kr inklusive hemskickning av min OGK från Italien. Tappade den så visirmekanismen pajade. Hädanefetr blir det kända märken som Arai eller Shoei...

Ringo skrev:
Jag har ett Hyper Optiks klistrat på visiret men har aldrig testat ett mörkt visir, så jag vet inte om det är bättre eller sämre. Överlag är jag väl också rätt nöjd med det. Toningen/övergången, eller vad man ska kalla det för, går på runt en eller två sekunder. Blev dock lite besviken på det allra mörkaste läget som inte är särskilt mörkt.. Tyvärr har jag inte fått testa det ordentligt pga det usla vädret.

Om du tänker köpa ett så var nogrann som fan med att inte ta på insidan när du klistrar på det. Jag har lyckats få fingeravtryck på mitt som inte går att få bort :gnissla

---

Hoppsan, såg nu att du hade bestämt dig för att inte köpa ett hajper åpticks :huvet

Vilka visir funkar bra eller åtminstone OK när det börjar bli mörkt?

Såg att det fanns en hel radda med färger:

light smoke, dark smoke, Spectra blue, Spectra silver, Spectra gold, high definition

Guld känns för posöraktigt och gult tror jag inte räcker - det jag mest är ute efter är att ha bra funktion som solbrillor (som jag INTE gillar att ha på mig i hjälmen).

Köpte den här färgen och är nästan nöjd med utseendet och riktigt nöjd med passformen och vindbrus:

xr_1_alloy_tc5_xl.jpg

Host!

Hade kunnat fixa din XR1000 för ca 3700:-
Helt ny i valfri kulör! synd att jag inte såg tråden förän nu... :3freak

Lr Shoei Norick för ca 5500:-

Bifogat

• XNORICK.jpg
    XNORICK.jpg
    19.8 KB · Visningar: 92
Tackar men jag hade egentligen tänkt beställa via en polare med 25% rabatt men nu blev det kris (var i Italien). Inte kul om andra sidan på visirmekanismen också lossnat, då hade jag fått tejpa visiret... med över 200 mil hem och halva semestern.

Nån med pejl på visiren? Vill ha ett som är hyfsat mörkt men går att köra med på kväll/natt utan att vara helt trafikfarlig.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick