Flyttat utan garage

pigfest

Ny medlem
Gick med
12 May 2020
Hoj
ingen
Tjena!
Har precis flyttat ner till skåne och ska precis ta mitt mc kort. Undrar lite hur ni andra gör med parkering på säsong. Under vinter tid går det att lösa förvaring har jag förstått men är garage plats ett måste eller hur gör ni andra som inte har garage?

Tack på förhand

Beror såklart på var i Skåne du bor. Möllan i Malmö eller hus utanför Perstorp? Det verkar stjälas mindre hojar här än i Stockholm, dock ska det (åtminstone i Malmö) pillas och sittas på andras grejer.

För mig i Malmö (Limhamn) är garage helt nödvändigt. Dessutom billigare än gatuparkering. Har tackat nej eller helt ratat flera boenden pga avsaknaden av garage.

Med det sagt är det ju fullt möjligt att parkera på gatan. Standardtips är kapell och skivbromslås med larm.

Jag själv har alltid haft hojar i varmgarage även om jag bott i lägenhet.. Skulle inte ha hojen ute stående alls...

ok.
Inte bestämt om det blir Helsingborg eller Halmstad än. men har kollat lite mer och det verkar som det går att hyra garage plats i Helsinborg.

ok.
Inte bestämt om det blir Helsingborg eller Halmstad än. men har kollat lite mer och det verkar som det går att hyra garage plats i Helsinborg.

Bor själv utanför Helsingborg, om du flyttar dit, kolla med garage i Höganäs om du inte har något emot en bussresa på 20 min med buss som går i princip 24/7

Är det något specifikt garage du tänker på (restaurangen kanske?) eller att man ska kolla om man kan hyra just där? 20 min buss är inga problem. man kanske kan ta bilen dit också?

Tjena. Kul du ska ta kortet. Välkommen & lycka till! :yoparty

Angående förvaring av din hoj så är rekommendationen inlåst i garage nattetid om du inte vill ha skyhög premie från försäkringsbolagen. Tyvärr är ofta kraven just inlåst nattetid och dubbla lås. (styrlåset räknas oftast som 1 av 2).

Mitt tips är att du hör av dig till de olika mc-firmorna i området och kollar om de känner någon som kan tänkas hyra ut en plats mot skälig ersättning osv. Jag tänker ffa. på Nilssons MC (042-15 95 11) och Yamahacenter HBG (042-15 55 55).

Hoppas det löser sig. Att ha sin hoj ståendes på gatan är orsak till både högt blodtryck och ångest. Nej fy fan. Tror hellre jag hade varit utan hoj än behövt ha den ståendes ute.

/S.

-Man skaffar en så sunkig hoj att ingen vill stjäla den.
-Man skaffar en bra försäkring och fäster sig inte får hårt vid just den hojen. Tänk sommarflört som ändå aldrig skulle gå att ha resten av året.
-Man skaffar egen, undanskymd plats på t.ex. innergård med markankare och flera kedjor.
-Man ställer den innomhus i garage, cykelkällare, whatever.

Under de 3-4 år jag hade min parkerad utanför lägenheten försvann ett mc-kapell, en kylslang och så fick den ett ägg kastat på sig. Den var riktigt risig. Samtliga kåpor var trasiga och ihoptejpade med en rulle silvertejp, bucklig tank mm. Skall du ha den på gatan så skaffa en med trasiga kåpor så ingen vill stjäla den. Använd mc-kapell så slipper du alla idioter som vill provsitta och råkar välta den.

Utan några större problem borde du hitta någon bekants bekant som har garage eller så går du runt i närmaste villaområde och frågar om du han hyra in dig i någons garage eller vedbod.

Alltid stått med hojarna ute sommartid i Stockholm. Ingen har skadats eller försvunnit, Säger väl mer om mina hojar än om folket antar jag.

I Helsingborg ser man hojar och vespor parkerade på gator säsongsvis men även över vinterhalvåret. Ofta täckta med överdrag som skymmer vad det är. Alla hojar är inte lika stöldbegärliga.

I mitt område har det stått några hojar och vespor på gatan och de verkar ha fått stå kvar senaste åren. För ett gäng år sedan försvann ett par hojar. En medlems hoj här och en granne. De hade dem på gatan och om man ska säga något där så hade de rätt attraktiva hojar. En sporthoj och en offroad/touring hoj med fina tillbehör.

Man får kolla vad som erbjuds. Kanske finns en bra lösning i den fastighet där man bor. Om inte finns det säkert andra lösningar om man är lite om och kring sig. Mc firmorna nämnda ovan är bägge seriösa om det är vinterförvaring som efterfrågas.

Ställ en fråga här på forumet eller några grupper på sociala medier när du vet var du hamnar. Kanske finns det någon som kan ge förslag var du kan vända dig då.

Personligen hade jag inte gärna ställt en hoj på gatan över natten. Hade i så fall köpt något som är enklare att ersätta med något likvärdigt. Något som inte är lika oömt och redan har patina och dylikt som gör hojen mindre eftertraktad. Även om man får ha hojen ifred kan det hända att någon välter den av misstag. En bil som fickparkerar eller dylikt. Behövs inte mer.

Stort tack för alla svar, känns som det inte kommar bli så jätte svårt att hitta något garage eller liknande att hyra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman