Lite hjälp med demontering av bla dämpare och framgaffel
(jag la ut tråden i teknikhörnan först men ingen där kunde hjälpa mig verkar det som, ni kan ju sådant här!)
--------------------------------------------------------------------------------
Idag började jag riva ner min husaberg fc600 i molekyler för total ombyggnad. Ramen ska vara helt ren så fort som möjligt för den ska iväg på lut-bad samt kromning. När man har plockat av ALLT, finns det några detaljer av koppar/mässing/aluminum någonstans som man kan missa? Borde bara vara lagerbanor till gaffeln som kan spöka antar jag, och dessa måste bort.
Jag försökte lossa gaffeln och började med att slå bort låsringen på undersidan på den genomgående axeln. Ny låsring ska köpas Därefter skruvade jag loss muttern på ovansidan och knackade lite lätt och insåg rätt fort att något mer ska lossas. Det sitter ju en stor "mutter" under kronan som har sådana där hack som fjäderringen brukar ha, ska denna lossas? Jag trodde denna bara spände lagret
Sen försökte jag även få isär bakdämpare/fjäder då jag behöver få fjädern helt fri. Detta var inte det lättaste utan riktiga verktyg hemma så jag gav upp. Hur gör jag detta enklast? Jag hittar inte mina papper jag fick med hojen där allt står om hur man demonterar bakdämpare/fjäder
Går det att lacka fjädern eller spricker det i klarlacken direkt? Tänkte blanda 50/50 med mjukmedel men det kanske ändå inte funkar? Fjädern är ju lackad med nåt mjukt skit nu iaf.
När jag ändå har allt isär, är det något speciellt man ska tänka på att byta? Svinglager ska bytas är det tänkt. Och ska man använda sig av fett lite här och där eller kopparpasta eller dylikt för nästa isärmontering? Jag brukar inte vara så noga med sånd i vanliga fall men detta ska bli seriöst så då passar det bra med lite proffs-tips
Nån som vet vad husa-motorn väger? Trodde den skulle väga runt 30-40 kilo iaf men det kan den knappast ha gjort då jag nästan kunde lyfta ur den med en hand om det inte hade varit för att den var så otymplig.
Kommer säkert på fler grejjer som jag behöver hjälp med...
PS: kolla bilden på insuget, jag tyckte den såg filad ut men har inget att jämföra med. Är denna topp portad månntro?
(jag la ut tråden i teknikhörnan först men ingen där kunde hjälpa mig verkar det som, ni kan ju sådant här!)
--------------------------------------------------------------------------------
Idag började jag riva ner min husaberg fc600 i molekyler för total ombyggnad. Ramen ska vara helt ren så fort som möjligt för den ska iväg på lut-bad samt kromning. När man har plockat av ALLT, finns det några detaljer av koppar/mässing/aluminum någonstans som man kan missa? Borde bara vara lagerbanor till gaffeln som kan spöka antar jag, och dessa måste bort.
Jag försökte lossa gaffeln och började med att slå bort låsringen på undersidan på den genomgående axeln. Ny låsring ska köpas Därefter skruvade jag loss muttern på ovansidan och knackade lite lätt och insåg rätt fort att något mer ska lossas. Det sitter ju en stor "mutter" under kronan som har sådana där hack som fjäderringen brukar ha, ska denna lossas? Jag trodde denna bara spände lagret
Sen försökte jag även få isär bakdämpare/fjäder då jag behöver få fjädern helt fri. Detta var inte det lättaste utan riktiga verktyg hemma så jag gav upp. Hur gör jag detta enklast? Jag hittar inte mina papper jag fick med hojen där allt står om hur man demonterar bakdämpare/fjäder
Går det att lacka fjädern eller spricker det i klarlacken direkt? Tänkte blanda 50/50 med mjukmedel men det kanske ändå inte funkar? Fjädern är ju lackad med nåt mjukt skit nu iaf.
När jag ändå har allt isär, är det något speciellt man ska tänka på att byta? Svinglager ska bytas är det tänkt. Och ska man använda sig av fett lite här och där eller kopparpasta eller dylikt för nästa isärmontering? Jag brukar inte vara så noga med sånd i vanliga fall men detta ska bli seriöst så då passar det bra med lite proffs-tips
Nån som vet vad husa-motorn väger? Trodde den skulle väga runt 30-40 kilo iaf men det kan den knappast ha gjort då jag nästan kunde lyfta ur den med en hand om det inte hade varit för att den var så otymplig.
Kommer säkert på fler grejjer som jag behöver hjälp med...
PS: kolla bilden på insuget, jag tyckte den såg filad ut men har inget att jämföra med. Är denna topp portad månntro?