Flyttad från teknikhörnan då den passar bättre här tror jag

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Lite hjälp med demontering av bla dämpare och framgaffel

(jag la ut tråden i teknikhörnan först men ingen där kunde hjälpa mig verkar det som, ni kan ju sådant här!)
--------------------------------------------------------------------------------

Idag började jag riva ner min husaberg fc600 i molekyler för total ombyggnad. Ramen ska vara helt ren så fort som möjligt för den ska iväg på lut-bad samt kromning. När man har plockat av ALLT, finns det några detaljer av koppar/mässing/aluminum någonstans som man kan missa? Borde bara vara lagerbanor till gaffeln som kan spöka antar jag, och dessa måste bort.
Jag försökte lossa gaffeln och började med att slå bort låsringen på undersidan på den genomgående axeln. Ny låsring ska köpas Därefter skruvade jag loss muttern på ovansidan och knackade lite lätt och insåg rätt fort att något mer ska lossas. Det sitter ju en stor "mutter" under kronan som har sådana där hack som fjäderringen brukar ha, ska denna lossas? Jag trodde denna bara spände lagret

Sen försökte jag även få isär bakdämpare/fjäder då jag behöver få fjädern helt fri. Detta var inte det lättaste utan riktiga verktyg hemma så jag gav upp. Hur gör jag detta enklast? Jag hittar inte mina papper jag fick med hojen där allt står om hur man demonterar bakdämpare/fjäder
Går det att lacka fjädern eller spricker det i klarlacken direkt? Tänkte blanda 50/50 med mjukmedel men det kanske ändå inte funkar? Fjädern är ju lackad med nåt mjukt skit nu iaf.

När jag ändå har allt isär, är det något speciellt man ska tänka på att byta? Svinglager ska bytas är det tänkt. Och ska man använda sig av fett lite här och där eller kopparpasta eller dylikt för nästa isärmontering? Jag brukar inte vara så noga med sånd i vanliga fall men detta ska bli seriöst så då passar det bra med lite proffs-tips

Nån som vet vad husa-motorn väger? Trodde den skulle väga runt 30-40 kilo iaf men det kan den knappast ha gjort då jag nästan kunde lyfta ur den med en hand om det inte hade varit för att den var så otymplig.

Kommer säkert på fler grejjer som jag behöver hjälp med...

PS: kolla bilden på insuget, jag tyckte den såg filad ut men har inget att jämföra med. Är denna topp portad månntro?
 

Bifogat

  • insug.jpg
    insug.jpg
    71.6 KB · Visningar: 85
  • PICT9008.jpg
    PICT9008.jpg
    82.2 KB · Visningar: 83
  • PICT9011.jpg
    PICT9011.jpg
    85.4 KB · Visningar: 69
  • PICT9019.jpg
    PICT9019.jpg
    83.3 KB · Visningar: 68
När gaffelkronan ska bort lossar du muttern på ovansidan(som du redan gjort)samt dom två klämskruvarna på var sida ute vid gaffelbenen.Sen kan du lyfta av övre gaffelkronan,kan sitta lite spänt så att du får knacka på undersidan.När kronan är borta skruvar du bort justermuttern till styrlagret så lossnar alltihop.När du ska ta bort bakfjädern lossar du den lilla insexskruven som sitter i muttern till fjäderförspänningen,vrid sen muttern uppåt så långt det går så att fjädern inte är förspänd.Sen knackar du upp brickan som håller fjädern i underkant och plockar bort en trådlåsning som sitter där.Klart :tummenupp
 
Busaberg skrev:
När gaffelkronan ska bort lossar du muttern på ovansidan(som du redan gjort)samt dom två klämskruvarna på var sida ute vid gaffelbenen.Sen kan du lyfta av övre gaffelkronan,kan sitta lite spänt så att du får knacka på undersidan.När kronan är borta skruvar du bort justermuttern till styrlagret så lossnar alltihop.När du ska ta bort bakfjädern lossar du den lilla insexskruven som sitter i muttern till fjäderförspänningen,vrid sen muttern uppåt så långt det går så att fjädern inte är förspänd.Sen knackar du upp brickan som håller fjädern i underkant och plockar bort en trådlåsning som sitter där.Klart :tummenupp

Det löste sig smidigt men det där med trådlåsning på bakdämparen är jag inte med på. Det fungerade genom att använda fjäderspännaren på ett annat vis och sen lyckas pilla bort den ena brickan så man kunde lyfta av "låsbrickan".

Är det samma drev till husan som ktm? Vanlig 520-kedja också antar jag.
 
Är det WP dämpare så ska det vara samma så
Saknar du böckerna med sprängskissar?
finns att hämta på lellesmc ... ktm då, men du har ju wp dämparna där också.

Ska du byta olja i gaffeln? Tips ifall du inte har klämmverktyget till gaffeln.
lossa gaffelbenen från kronan, och skjut upp det några cm, dra åt gaffelbenet i kronan igen och lossa toppmutten/locket på gaffelbenet
Om du nu inte redan visste detdära :tomten
 
Dee_cati skrev:
Det löste sig smidigt men det där med trådlåsning på bakdämparen är jag inte med på. Det fungerade genom att använda fjäderspännaren på ett annat vis och sen lyckas pilla bort den ena brickan så man kunde lyfta av "låsbrickan".

Är det samma drev till husan som ktm? Vanlig 520-kedja också antar jag.

Hur var det med den där användarhandboken o mekhandboken från husaberg.se... ? :7peta

/Dave
 
David P. skrev:
Hur var det med den där användarhandboken o mekhandboken från husaberg.se... ? :7peta

/Dave

Ähhhh, det gjorde jag ju :rolleyes: När men skämt åsido så stod jag och glodde i dem men det blev bara pannkaka av allt, måste vara mitt sinne för ritningsläsning som spökade....
Men nu är allt klart, ramen är nästan helt ren sånär som på några skruvar och på måndag och ramen ner i lutbad och på onsdag ska den på kromning ihop med lite annat. Samtidigt lämnas en massa delar in på eloxering och allt övrigt på polering. Iofs ska en del grejjer lackas också men det gör jag nu i helgen.
Så har man tur kan man börja plocka ihop den framåt nästnästa vecka :banana Det tog ca 4 timmar att demontera allt om man inte räknar med alla pauser och det kommer ta ca 14 timmar att få allt fungerande gissar jag på :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top