Flytta, vart? Sthlm, Uppsala, Örebro, Jönköping, Luleå...?

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Hallå där alla glada.

Efter en vår och sommar på Åland ska jag nu flytta tillbaka till Sverige igen, och har nu en magnifik beslutsångest kring vart jag ska flytta, så därför vänder jag mig till Er, mina kära vänner, och hoppas på goda råd. :tummenupp

Är ju född i Umeå, och bodde i Holmsund följt av Vasa innan jag flyttade ner till Mariehamn vid 3 års ålder. Är uppvuxen på Åland.
Efter gymnasiet flyttade jag till Linköping för studier, men hemlängtan och det faktum att jag aldrig fick några bra känslor för staden gjorde att jag flyttade hem efter en termin.
Ett år senare flyttade jag till Stockholm för nya studier. Fattade direkt tycke för den stora staden, däremot var utbildningen inget för mig. Pluggade ett år och flyttade återigen hem till Åland igen.

Nu är jag dock så innerligt trött på denna inavlade, stendöda holme, och söker mig återigen till "andra sidan" där gräset givetvis är mycket grönare.

Så, mina tankar om olika orter:

-Stockholm:
Vacker stad med mycket folk (många motorcyklister att köra med, många tjejer att träffa, många potentiella vänskaper), massor med saker att göra, och ett ganska bra läge.
Dock är det förbannat dyrt att bo där, kombinerat med att folk stjäl allt som går att stjäla, staden är så pass stor att spontana kompisbesök kan vara svåra att genomföra osv.

-Uppsala:
Trevlig stad i lagom storlek. Har en simhall med 10m hopptorn som är öppet mest hela tiden (jag älskar ju att hoppa, stort plus!). Dessutom bor min bror och en av mina bästa kompisar där, inte dåligt.
Dock är ju inte läget riktigt toppen. Jag är ju uppvuxen vid havet, och gillar att ha nära till det. Så är ju inte riktigt Uppsala.

-Jönköping:
Har kört Vätternleden några gånger nu på "äldre" dar (köpte min KTM vid Tranås) och tycker det är fantastiskt vackert där nere! När jag svängde av vid Gränna och körde mot Tranås satt jag och förundrades över hur fin väg med fin natur det var omkring. Finns även ett jättefint badhus med 10m hopptorn där, plus i kanten!
Nackdelar? Börjar komma ganska långt ner i Sverige. Skåningar är ju liksom lite "sisådär" så att... :D Nej, jag tycker skånska är en rolig dialekt, och har inte några förutfattade åsikter om skåningar, dock börjar det bli ganska långt bort från Åland, och trots att jag VILL bort från Åland, så är det inte fel med en viss närhet då jag har familj och vänner där.

-Örebro:
Har absolut inte några kunskaper om denna stad. Satt mest och tittade på en karta över Sverige och funderade på vart jag ville flytta då jag hittade en lagomt stor stad invid en sjö, och ganska mitt i landet också!
Vid närmare efterforskningar visar det ju sig att Nordens största äventyrsbad finns där, med 10m hopptorn, tjohej! :yoparty
Lagomt mycket folk verkar det bo där också.

-Luleå:
Då jag är född i Norrland och har hela min mammas släkt där uppe (vistats där varje vinter och sommar från födsel till typ 16 års ålder) så har jag ganska starka kopplingar dit. Tycker om mycket snö och is på vintarna då snöskoter och isbil är bland det roligaste som finns, dessutom tycker jag den norrländska dialekten är underbart vacker och den norrländska mentaliteten är så lugn och skön.
Luleå ligger ju dessutom fint vid vattnet, och är, precis som övriga ställen, en lagom stor stad.
Dock tror jag att hopptornsmöjligheterna är sämre än på andra ställen, dessutom är avståndet till Åland nu ganska stort. Lägg därtill det faktum att trots att jag älskar snöiga vintrar, så tycker jag ännu bättre om fina somrar. Så där Luleå kanske inte ligger i topp.

Hoppas inte alla tycker att detta är ett jätteunderligt ämne och bara skrattar mig upp i ansiktet, utan att ni kommer med ärliga åsikter och lite input i ämnet.
Hur är det att hitta bostad i de olika städerna?
Bo- och levnads-kostnader?
Arbetsplatser? Mitt nuvarande jobb tillåter mig att bo praktiskt taget varsomhelst, men jag har funderat på att säga upp mig och söka något nytt. Gärna något som har med motorer att göra, men det är väldigt öppet.
Ska bara jobba ett år till innan jag ska ta mig an studier igen, denna gång med siktet inställt på ekonomistudier. Alla dessa orter har ju fina universitet, så på den fronten känns det ju lugnt.
Även lite input om hur klimatet är under året, är som sagt mestadels sommarmänniska, med vinter näst efter. Vår och höst har jag egentligen inte mycket till övers för. Är det några skillnader mellan exempelvis Jönköping och Örebro?

Sen är det ju ett stort plus om det finns många SH.com-are i den staden jag flyttar till, gärna folk som kör motard så att man har någon att glida runt med. :yoparty

Tack för att ni tog er tid,

Petter

Stockholm såklart. Finns inga andra alternativ. Att stan skulle vara för stor för att man skulle kunna träffa sina vänner är nonsens. Här finns all möjlig kollektivtrafik och du är ju dessutom MC-buren.

Dessutom är det nära till Åland om du får hemlängtan nån helg.

Gör inte misstaget att flytta från en håla till en annan.

Jönköping är fint som du säger men staden i sig ger jag inte mycket för. Dålig pizza har de också.
Uppsala är riktigt fint och en lagom stor stad och det är nära till det mesta. Vettigt folk också, iaf de jag känner därifrån.
Örebro är en riktigt bra stad, lagom storlek, bra folk, här finns det mesta och tonvis med schyssta mc-vägar runt staden och nära till Hjälmaren. Fortfarande inte helt hysteriskt på bostadsmarknaden som i Uppsala eller Västerås (sistnämnda är för övrigt en skitstad, dit ska du inte flytta!).
Äventyrsbadet är ju ett plus om du gillar sånt, jag har aldrig varit där sen de byggde om skiten.
Nackdelen med Örebro skulle väl vara alla jävla 240-raggare som numera förvisso är ersatta av Nissan-raggare, dock ej mindre att förakta för det. Men inte lika illa som i Jönköping, där verkar varenda unge födas i baksätet på en bil med stor vinge på bakluckan och pappan har en keps med ett bilmärke på. Givetvis är morsan under 18 år.
Stockholm ger jag inte mycket för. Fin stad men alldeles för opersonligt. Det är för stort och ovettigt helt enkelt. Och bostadsmarknaden är absurd om du inte vill bo i Getthot, där är det lite mindre absurt. Nära till allt men ändå inte liksom, det går snabbare för mig att åka till Örebro (5 mil) för att handla nåt speciellt än att ta mig ut på stan om jag bor i Stockholm. Och dessa jävla köer överallt! Du vet väl att stockholmare inte kan köra bil va?

Luleå vettefan alls, enda fördelen är väl att det är mycket snö på vintern?

Som du säger Dee_cati, så håller jag med om att Stockholm kan vara lite för stort. Har som sagt bott där ett år, och gångerna jag hade klasskompisar hem till mig/åkte till dem var nog ganska få. Dessutom, om jag tex. vill åka till Ica Maxi/Willys eller Biltema/Jula eller Ikea, ja, då får jag vara beredd på en jävla resa till någon av stadens ändor. Vet inte hur det ser ut i Örebro och Jönköping, men i Uppsala och Linköping var det ju bara att hoppa på cykeln (tramcykel då...) och cykla iväg. Alla de affärerna ligger ju precis bredvid varandra på de två ställena, Biltema och Jula i Sthlm ligger ju många mil ifrån varandra.
Tack för ett bra svar för övrigt.

upprepning

1.199.357 Skåningar kan inte ha fel. Skåne är fantastiskt.

Boendekostnader = något billigare än Sthlm :confused:
Levnadskostnad = Nära till Danmark & Tyskland :dricka
Studera = Malmö o Lund har väl högskola med ekonmiinriktning :fattartil
Klimatet = Plusgrader nästan året om :hojsmilie

Men glöm inte fylla i visum först http://humorplaneten.com/index.php/texter/blandat/skanevisum.php

Lycka till

Last edited:
Nån med erfarnehet som vet om Bönder och volvoraggare (Bmw raggare kanske passar bättre) är lika dryga över hela landet? För i skåne är dom inavlade bondtölparna helt odrägliga.

Tänkte nämligen kasta pil på en karta och flytta ditt pilen hamnar då jag är otroligt trött på snobbförorten

Last edited:
Nån med erfarnehet som vet om Bönder och volvoraggare (Bmw raggare kanske passar bättre) är lika dryga över hela landet? För i skåne är dom inavlade bondtölparna helt odrägliga.

Tänkte nämligen kasta pil på en karta och flytta ditt pilen hamnar då jag är otroligt trött på snobbförorten

Nu tycker jag att du ska lägga ner ditt skånehat :mad:

Du har bott utanför en stad i sydöstra skåne och du rörde dig knappt därifrån, du har ingen rätt till talan :mad: :finger :fatta!

Please flytta för fan inte till sthlm, vi har redan bostadsbrist och en massa bönder som gör det tajtare.

Nu tycker jag att du ska lägga ner ditt skånehat :mad:

Du har bott utanför en stad i sydöstra skåne och du rörde dig knappt därifrån, du har ingen rätt till talan :mad: :finger :fatta!
nej jag hatar inte skåne jag undrade bara om bönder som dominerar sånna hållor som i skurup-tomellila-sjöbo triangeln finns överallt. Jag överväger faktiskt att flytta till lund.

Btw har mina polare här börjat bete sig likadant och lyssnar på joddla med siv så de fan inte mkt bättre..

Örebro trivs jag bra i skulle jag flytta skulle det vara upp till Norrland bara för en underbar natur.
Nära till vatten, olika brott med bra hopp möjligheter upp till 25m, skidanläggning med snowboardland, nära till kilsbergen med bra offroad möjligheter, cross/speedway/crosscart/gocartbana.
Utelivet är bra i början men är du ute mycket ser du typ samma folk.

Örebroooooooo!!!

Funkar fint fint för mig iaf, nu har jag visserligen flyttat till en närliggande kommun men mitt hjärta finns kvar i Örebro!!

Ang. Feltema, Jula etc. så har vi ju Mariebergs köpcentrum ett stenkast ifrån stan där allt möjligt ligger samlat (dock inte Feltema).

:tummenupp

Enköping. Då har du nära till alla dessa städer. Sen har vi en fet motorbana väldigt snart :tuttar

Fast Enköping är inte så jäkla kul stad och ligger ännu längre inåt landet, men man kan ju alltid ta anställning på LedR och skruva antenner eller utbilda soldater :D

Uppsala kan jag rekommendera - ett hyfsat uteliv, lagom stort för att bli anonym men ändå inte försvinna i mängden och gott om jobb och utbildningsmöjligheter. Fina vägar runtomkring att köra hoj på. Det tar inte ens en timme att ta sig till kusten och så finns Ekoln med bad m.m. söder om stan. Bostadspriserna är dock höga pga närhet till Sthlm.

Stockholm är för stort. Visst finns allt, men avstånden är på tok för stora och trots bra vägnät (nåja) och t-bana så spenderas för mycket tid med att bara färdas. Dyrt som attan med boende om man inte vill klämma in sig i en etta i Playa Del Hallonbergen.

Norrtälje är kanske ett alternativ också? Jag känner dock inte till hur det är att bo där, har bara passerat genom. Läget är bra i alla fall.

Söderut finns det en hel del fina ställen, även om många småstäder riskerar att hamna i byhåle-kategorin (naturskönt, men ack så inavlat och tråkigt - passar bra för turism men inte boende). Jag skulle nog kika på de större och kustnära städerna i Skåne.

Norrut, nja det blir ju bara kallare :näsblod Möjligen i närhet av Falun, Borlänge eller Ljusdal t.ex. Fina vägar och natur - gott om sjöar, men så var det där med uteliv och så...

Där jag bor nu? Billiga hus, ett stenkast från havet, lugnt och bra för ungarna med skolor värda namnet, kanon-gym som kostar en struntsumma om året, 3-4min promendad till affärer (mat, elektronik, vapen - you name it! :) ). Nackdelen är att det är ett litet samhälle där "alla känner alla" och för att gå ut och ha en helkväll får man ta sig till Öregrund sommartid eller Uppsala (och ta grisbilen hem tillsammans med andra fyllon).

Jag har bott i Örebro och bor nu i Uppsala (född i Uppsala). Uppsala är mycket trevligare i mitt tycke. Roligt med alla studenter och dess uteliv. Uppsala är en stor småstad :tummenupp

Men annars gillar jag Solna, nära till Stockholm men med lite grönområden och dyl. Även billigare än Stockholm med :tummenupp

Örebro trivs jag bra i skulle jag flytta skulle det vara upp till Norrland bara för en underbar natur.
Nära till vatten, olika brott med bra hopp möjligheter upp till 25m, skidanläggning med snowboardland, nära till kilsbergen med bra offroad möjligheter, cross/speedway/crosscart/gocartbana.
Utelivet är bra i början men är du ute mycket ser du typ samma folk.

Lät ju inte alls tokigt det där... Brott med hopp upp till 25m var väldigt intressant. :P

Uteliv som i "gå-ut-på-krogen" bryr jag mig inte alls om. Har varit ut på krogen kanske 10 ggr i hela mitt liv, och jag tycker det är lika tråkigt varje gång. Man kan ju ha så mycket roligare på andra sätt! :yoparty

Örebro börjar komma upp sig i mina ögon, finns det flera som har bra input månntro?

Hur är det att hitta bostad, och vad kostar det?
Jobb?

Kan oxå rekomendera Örebro. Fina flickor, trevligt folk i allmänhet, fin stad, närhet till sjukt fin natur. Skulle jag inte "sitta fast" där jag gör nu så skulle jag flyttat dit.

Äh, vad fan?? Om man ändå är ungkarl och speleman och funderar på att flytta nånstans i hela landet är det ju bara att bestämma ett par parametrar som är viktiga och flytta dit där flest kriterier och uppfylls tillsammans med ett bra kneg??

Sanningen är ju den att var fan kan man trivas om man inte har ett sjysst kneg att gå till??

Lät ju inte alls tokigt det där... Brott med hopp upp till 25m var väldigt intressant. :P

Uteliv som i "gå-ut-på-krogen" bryr jag mig inte alls om. Har varit ut på krogen kanske 10 ggr i hela mitt liv, och jag tycker det är lika tråkigt varje gång. Man kan ju ha så mycket roligare på andra sätt! :yoparty

Örebro börjar komma upp sig i mina ögon, finns det flera som har bra input månntro?

Hur är det att hitta bostad, och vad kostar det?
Jobb?

Örebro: En plats så värdelös att dom var tvungna att bygga världens största svamp för att folk skulle märka att dom paserade staden.

Seriöst:
En ganska bra stad om man inte är uppvuxen där, det är bonnigt
och dom flesta känner till varandra. Vissa gillar det, andra hatar det och
flyttar. Så problemet finns väl egentligen inte.
Det är lagom långt från sthlm för att vara en "egen stad" och det är
väl alltid positivt, förutom att örebroarna och bönderna 2-3mil utanför
tror att dom bor i en storstad ;)

positivt:
Billigt o supa
Platt = det går att cykla med vanlig cykel
Viktoria grillen - kebabaffär av världsklass

Sen bor det väl helt ok människor där, lättfiskat på krogen :tungan

Jag flyttade därifrån för 4 år sen, har bott i Australien, Oslo, Beijing och stockholm.
Flyttar till Göteborg om ca 2v för o plugga lite, se hur det går :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT