Flytt till Australien (flyttforetag sokes!!!!)

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Tillbringat ohalsosamt manga timmar i sokan pa internationella foretag som kan tankas flytta mina prylar fran Sverige till Queensland men fan vad det ar svart for dom att komma med offerter:mad:

Problemet ar ju att jag inte befinner mig pa plats, utan har mina saker magasinerade sedan flera ar och behover hjalp med ompacking av dessa lador och frakt till Oz (Markaryd till Ayr, QLD). Bat eller flyg kvittar da dessa inga nodvandigheter, utan bara my stuff jag garna vill ha nu nar jag stadgat mig och bosatt mig for gott.

En del omtaligt, men mest koksprylar, inredning, handdukar, sangklader, kanske nagra mattor och en mountain bike... Aven skor och handvaskor, aven om dom ar beroende pa pris da jag knappast har behov for vinterjackor eller kangor, medan det hade trevligt fa hit alla mina 3863 handvaskor. Bra ha alternativ i vardagen:tummenupp

Raknar med ca 3-4 m3, 8-10 rediga flyttkartonger stuffade.

Hjalp!!!!:Bugar:Bugar

Men ändå jag är intresserad av vad det kan gå på, målet är att ta mig dit själv i årsskiftet och ev stanna kvar om jag får för myndigheterna där och om jag trivs.

Så jag vill väldigt gärna veta vad en flytt kan gå på.
Btw jag tar inte med mig handdukar, tänkte mer på hojen och stereon osv. Prylar alltså.

Köp nytt.
Det kan aldrig vara lönsamt att köra handdukar runt halva jorden.

Instämmer. Ta bara med det absolut viktigaste. Jag flyttade hela mitt bohag (från en 2:a) till London. Det kostade lite mer än 20k. Ungefär vad prylarna var värda. Sen skulle de naturligtvis flyttas hem också.

Det är knappast billigare att flytta till AU. Räkna själv.....

Men ändå jag är intresserad av vad det kan gå på, målet är att ta mig dit själv i årsskiftet och ev stanna kvar om jag får för myndigheterna där och om jag trivs.

Btw jag tar inte med mig handdukar, tänkte mer på hojen och stereon osv. Prylar alltså.

Det är inte en bra ide att släpa över din hoj till andra sidan jorden heller.
Du måste registrera om den där, betala tull och frakt och meka med myndigheterna för en tio år gammal hoj...
Som dessutom är billigare att köpa där än här hemma.

Men visst, gör som du vill :tummenup

Köp nytt.
Det kan aldrig vara lönsamt att köra handdukar runt halva jorden.

Mesta av det dar ar av sentimental varde, och da jag anda ska frakta hit dom kan jag lika garna slanga in vad jag valde att behalla fran borjan. Sa inget ar direkt skrap som latt kan ersattas, och har som sagt inget urgency sedan jag redan ar bosatt har och har allting nytt. Detta ar bara vad jag har kvar magasinerat i Sverige och vill ha i mitt hem.

Som grejer gjorda av min nyligen bortgangna gammelmormor. Tveksamt IKEA, narmaste Coles eller butik haller dom:tummenupp

Dyrt ar vad det ar, om du tankt bosatta dig har och inte leva som bananplockande backpacker och ha sju flatmates... Men att resa ar alltid dyrt, varre an sa var det inte. Valdigt mycket vart det i slutandan, da har tjanar mycket battre har och behaller mer av min lon.

Ifall det ar vart slapa hoj eller stereon kan jag inte svara pa, jag salde allt sant och kopte nytt (magasinerade bara vad som vad av sentimeltal varde). Da du behover fa hit hojen i en crater eller container, skulle jag tippa pa att det kommer kosta dig mer an kopa likvardig hoj har.

Hojarna har ar i kalas kondition da det aldrig utsatts for vintervader eller star stilla i manader varje ar.

Vart har du tankt flytta, och jobba med?

Sag till om du vill veta nat, kanske kan hjalpa dig pa vagen.

..........
Hojarna har ar i kalas kondition da det aldrig utsatts for vintervader eller star stilla i manader varje ar.

Vart har du tankt flytta, och jobba med?

Sag till om du vill veta nat, kanske kan hjalpa dig pa vagen.

Jo som ni säger så kanske det inte är värt att ta med sig varken hoj eller stereo. Kanske ska sälja hojen o ge bort stereon ist när det blir dags.

Jag ska till aus för att jobba som elektriker, inte bananaboy :)

Siktar på att få komma till sydney men det verkar som om myndigheterna helst vill att man bosätter sig någon annanstans.
Har en tjejkompis som bor i sydney sedan 9 år tillbaka så det vore ju trevligast om jag fick vara där.

Planen är att prova på i ca ett år och trivs jag (vilket jag tror att jag kommer göra) så stannar jag på obestämd tid eller tills dom slänger ut mig. Men just nu håller jag på och skrapar ihop en jävla massa pengar så jag har råd med allt en flytt innebär och ev akuta hemresor till sverige.

Det där med billigare och fräschare hojar låter ju inte alls fel måste jag säga, vet ju ingenting om hur sånt funkar i australien. Har inte ens varit där om jag ska vara ärlig, men det gör det bara ännu mer spännande :D

Så fort jag slutat jobbat dygnet runt så ska jag ta tag i visumsökandet på allvar, om nån vecka eller två alltså.

Frågor kommer, det kan du lita på och jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Du borde väl ha nån vän kvar i Sverige som kan hjälpa dig packa om grejerna för en liten slant och sen skicka delarna från postkontoret?

Jo som ni säger så kanske det inte är värt att ta med sig varken hoj eller stereo. Kanske ska sälja hojen o ge bort stereon ist när det blir dags.

Jag ska till aus för att jobba som elektriker, inte bananaboy :)

Siktar på att få komma till sydney men det verkar som om myndigheterna helst vill att man bosätter sig någon annanstans.
Har en tjejkompis som bor i sydney sedan 9 år tillbaka så det vore ju trevligast om jag fick vara där.

Planen är att prova på i ca ett år och trivs jag (vilket jag tror att jag kommer göra) så stannar jag på obestämd tid eller tills dom slänger ut mig. Men just nu håller jag på och skrapar ihop en jävla massa pengar så jag har råd med allt en flytt innebär och ev akuta hemresor till sverige.

Det där med billigare och fräschare hojar låter ju inte alls fel måste jag säga, vet ju ingenting om hur sånt funkar i australien. Har inte ens varit där om jag ska vara ärlig, men det gör det bara ännu mer spännande :D

Så fort jag slutat jobbat dygnet runt så ska jag ta tag i visumsökandet på allvar, om nån vecka eller två alltså.

Frågor kommer, det kan du lita på och jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

Foreslar du satsar forst pa att fa din utbildning varderad, det far du genom VETASSESS eller TRA beroende pa vilken visum du satsar pa. Detta ar grundlaggande for att ens kunna soka pa visum, annat an Working Holiday visa som ger dig max 2 ar av uppehallstillstand (2 ar om du jobbar inom regional area farming eller fruitpicking i tre manader). De har krav pa antal ar inom yrket och sant, las pa om detta du har du lite koll pa vad som behovs. Mina papper var assessed pa annat hall da jag jobbar inom sjukvard, och hade aven lite tur (min utbildning fran KI ar inte likvardig mot den australienska och jag var nekad forst. Gick en annan vag och det funka) sa kan inte sa mycket om vad som kravs inom tekniska yrken.

Nar du har godkanda papper pa din utbildning ar det liiiiiiite lattare... Visumdjunglet ar ett byrakatiskt helvete dar du egentligen har bara en vag att ga. Du maste hitta en arbetsgivare som ar villig att sponsra dig till ett long term business visum, antingen gor du detta medan du ar kvar i Sverige och jobbar eller sa tar du chansen och aker hit for att soka jobb (pa ett WH-visa). Da kan du soka var du vill, Sydney eller regional spelar ingen roll. Det visumet galler i 4 ar, men du ar bunden till just den arbetsgivaren.

Var dock beredd pa att behova aka hem efter det dar aret om du inte lyckats hitta nagon som vill sponsra...

Annat alternativ ar att soka permanent visum direkt, pa egen hand. Da kravs det godkanda papper, engelska tester, lakarintyg och annat mog, och den processen tar latt over 2 ar:gnissla

Nar du har massa talamod, tid och goda snacks tillgangliga, satt dig och ga igenom deras immigration page, det ger dig god oversikt om vad som pagar. Ocksa pomsinoz.com ar ett mycket bra hjalpmedel i den djungeln! Massa britter (bla) med oz-drommar, de gar igenom sten for sitt beslut. Mycket vardefull info om assessment av utbildning och vart vanda sig:tummenupp

Använde Kungsholmsflytt till Dublin och det gick kanon, de packade och skickade över och levererade till dörren.

http://www.kungsholms.se/

Hort mycket bra om dom, blir att kolla med dom snarast!

Du borde väl ha nån vän kvar i Sverige som kan hjälpa dig packa om grejerna för en liten slant och sen skicka delarna från postkontoret?

Ja problemet ar att mina grejer ar magasinerade pa mitt ex foraldrars gard... I Markaryd. Du hor sjalv hur simpelt det plotsligt blev:tummenupp

Men da allt ar packat redan, har jag bestamt att bara ta dit ett flyttforetag till att frakta moget till mina foraldrar i Sthlm, och efter ompacking vidare till oz.

:banana

Last edited:
Jag kan inte få et Wh Visa, jag är för gammal och skruttig.
Mitt yrke finns med på SOL så det borde inte vara några större problem på den fronten.
Det finns andra saker som kan ställa till det ist.
Men Visum måste jag ha ett som är för 30+are, och sponsorer har jag redan börjat leta efter.
En annan väg att gå är att dra dit söka jobb och åka ut igen medans man söker visum med det jobbet i bakfickan har jag fått höra.

Ja ja min vän där nere har lovat hjälpa mig så mkt hon kan och hon har ju gått igenom allt det där en gång själv.

Hur som helst så löser det sig till slut.

Jag kan inte få et Wh Visa, jag är för gammal och skruttig.
Mitt yrke finns med på SOL så det borde inte vara några större problem på den fronten.
Det finns andra saker som kan ställa till det ist.
Men Visum måste jag ha ett som är för 30+are, och sponsorer har jag redan börjat leta efter.
En annan väg att gå är att dra dit söka jobb och åka ut igen medans man söker visum med det jobbet i bakfickan har jag fått höra.

Ja ja min vän där nere har lovat hjälpa mig så mkt hon kan och hon har ju gått igenom allt det där en gång själv.

Hur som helst så löser det sig till slut.

Gammal och skruttig:)

Spelar ingen roll om ditt jobb ar pa SOL listan om inte dina papper och utbildning ar assessed och godkand. Mitt yrke ar pa SOL och Critical Skills Shortage List, men da AIR (som ar likvardig VETASSESS och TRA) inte ansag min utbildning likvardig den australienska kvittade det. Sa det spelar ingen roll om du ar kirurg, bilmek, jurist eller barnskotare om du inte har det svart pa vitt. Australien ar helt galen pa byrokrati, tro mig. Har du inte en utbildning och kompetens klassad likvardig mot den australienska, ar det riktigt svart och tidskravande att emigrera hit.

Ar WH-visa kort for dig, har du 3 manaders turistvisum att ga pa. Pa den kan ju inte jobba men far en window till att hitta mojliga sponsors. Alternativ skriver du in dig pa nagon universitet dar, och gar pa studentvisum medan du soker.

Men det kanske visar sig vara superenkelt med dina papper, och du hittar sponsor snabbt och far din visa pa det:tummenupp

Jag vet bara vad jag fatt ga igenom, hur mycket papper jag fatt samla ihop och hur hela den processen med immigration ar idag, men din van kanske vet mer och kan visa dig snikvagen forbi alla hoops som man ska ta sig igenom.

Last edited:
När jag flytta ifrån Oslo till Sydney, så skicka jag med flygfrakt, hade 5st Ikea boxar och en kitesurfing utrustning, totalt vägde allt 110 kilo.

Betala 9000norska kronor. tog bara 2dygn eller nå sånt. sen jävla massa pappers arbete för att få det igenom tullen, då dom var tvungen att checka min kite bräda, då jag hade använt den i sötvatten.

Flera tusen kronor för handväskor och skor?

Köp nytt, sälj det innan du ska hem till Sverige igen. Ska du aldrig mer "hem" så be någon sälja ditt skit du har här(eller skicka det till dig).

Trist att så många förringar affektionsvärdet i dina handväskor. När jag såg tjejen spendera 5-siffrigt belopp på en handväska så förstår jag att det är något man vill behålla ;)

I vilket fall så kollade en polare upp vad det skulle kosta att skicka en container till Nya Zeeland och det var ca 10kkr och innebär att man får med sig både soffa och MC.

Borde gå att ordna något liknande till OZ.

I vilket fall så kollade en polare upp vad det skulle kosta att skicka en container till Nya Zeeland och det var ca 10kkr och innebär att man får med sig både soffa och MC.

Jag hade också kollat upp den möjligheten om jag skulle flytta till en annan kontinent. Borde inte bli allt för blodigt och man kan nog i princip fylla ett helt hem i en sådan större problem. Med det sagt skulle jag nog rensa rejält bland ägodelarna och bara ta med det absolut nödvändigaste och det av sentimentalt eller ekonomiskt värde.

Trist att så många förringar affektionsvärdet i dina handväskor. När jag såg tjejen spendera 5-siffrigt belopp på en handväska så förstår jag att det är något man vill behålla ;)

Sånna tjejer är inget att ha. :fakta

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...