Flytande bromsskiva

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Hejsan. Skulle höra med er som vet :Bugar , om hur mycket "glapp" det ska vara på en flytande bromsskiva?Hur mycket är det när det är nytt respektive när det är dax för byte?Vad kan det kosta att byta en sådan tro? Har exelfälgar med talonnav å adapter i samma märke, men det glappar ungefär 4-5 mm upp/ner, sida/sida, alltså från ände till ände om ni förstår vad jag menar...
Urtagen i skivan å adaptern är inte lika stora, så klarar jag mig med att byta bara adaptern eller?Kostnad på en sådan, å ev vad en skiva springer lös på.Verkar som att det har blivit fel adapter vid ett byte någon gång.Har inte bytt själv (än).Tackar på förhand för svaren /Andreas
:pannkyss :tummenupp :yoparty :Bugar

Last edited:
En flytande skiva kan glappa runt 5mm i sidled utan problem däremot bör den ej glappa speciellt mycket i rotationsriktningen. Specifika värden kan skilja lite mellan olika tillverkare och modeller. Har för mig att tex. Beringer rekommenderar å byta när glappet i rotationsriktningen överstiger ca 2mm.

Vad är det för skiva du har?

Kymi skrev:
Hejsan. Skulle höra med er som vet :Bugar , om hur mycket "glapp" det ska vara på en flytande bromsskiva?Hur mycket är det när det är nytt respektive när det är dax för byte?Vad kan det kosta att byta en sådan tro? Har exelfälgar å adapter i samma märke, men det glappar ungefär 4-5 mm upp/ner, sida/sida, alltså från ände till ände om ni förstår vad jag menar...
Urtagen i skivan å adaptern är inte lika stora, så klarar jag mig med att byta bara adaptern eller?Kostnad på en sådan, å ev vad en skiva springer lös på.Verkar som att det har blivit fel adapter vid ett byte någon gång.Har inte bytt själv (än).Tackar på förhand för svaren /Andreas
:pannkyss :tummenupp :yoparty :Bugar

vad är "flytande skiva" egentligen? :va

*skillnaden mellan sån och "vanlig"?
*vilken är vanligast på sporthojar -00 och framåt?
*hur funkar den?
*vad är bättre med sån? (antar att den är bättre)

eller om nån har en länk till en sida där det står om dem, så vore det toppen! :)

danjel skrev:
vad är "flytande skiva" egentligen? :va

*skillnaden mellan sån och "vanlig"?
*vilken är vanligast på sporthojar -00 och framåt?
*hur funkar den?
*vad är bättre med sån? (antar att den är bättre)

eller om nån har en länk till en sida där det står om dem, så vore det toppen! :)
Ja du... En vanlig skiva är ju "massiv", och en flytande är "delad". Dvs att det är 2 delad,själva skivan, och en "adapter" som man fäster skivan i, så den kan röra sig lite pga värmen.Ska väl motverka att den slår sig. Så har jag fattat saken,om det inte stämmer så får ni gärna rätta mig.Är ju inte heller så speciellt insatt i det här med bromsar.... :tungan

Kymi skrev:
Ja du... En vanlig skiva är ju "massiv", och en flytande är "delad". Dvs att det är 2 delad,själva skivan, och en "adapter" som man fäster skivan i, så den kan röra sig lite pga värmen.Ska väl motverka att den slår sig. Så har jag fattat saken,om det inte stämmer så får ni gärna rätta mig.Är ju inte heller så speciellt insatt i det här med bromsar.... :tungan

Njae, flytande skiva har man för att kraften från bromsoket ska fördelas jämt från båda håll. Har man inte flytande skiva så har man flytande ok, dvs oket "ställer in sig" efter skivan...

Suomalainen skrev:
Njae, flytande skiva har man för att kraften från bromsoket ska fördelas jämt från båda håll. Har man inte flytande skiva så har man flytande ok, dvs oket "ställer in sig" efter skivan...
Jaha, alltid lär man sig något nytt :tummenupp

Det finns även två olika typer av flytande skivor.

Sådana som man tydligt känner glappar, eller skramlar.

Sedan sådana som är "semi flytande" alltså skivan och centrumet är deparerat med clips men glappar i princip ingenting.

Helflytande är vanligare inom racing och semi flytande är mera vanligt på vanliga sporthojar.

Kurben skrev:
Det finns även två olika typer av flytande skivor.

Sådana som man tydligt känner glappar, eller skramlar.

Sedan sådana som är "semi flytande" alltså skivan och centrumet är deparerat med clips men glappar i princip ingenting.

Helflytande är vanligare inom racing och semi flytande är mera vanligt på vanliga sporthojar.
Kanske sådan jag har då? Skramlar som bara den...Vad är vanligast till motarderna?

Kymi skrev:
Kanske sådan jag har då? Skramlar som bara den...Vad är vanligast till motarderna?

"skramlande" är nog vanligast, min original-skiva är en sådan och det sitter på både Husan och kåteämmen.

Suomalainen skrev:
Njae, det finns ett antal motorcycklar med icke flytande skivor men med exempelvis tvåkolvsok (ex SRX-6 från -86). En kolv på varje sida gör att oket inte behöver vara flytande. Ett av sätten att bli av med rörelseenergin hos en motorcykel är att skapa värme i bromskivan. Skivan måste då kunna bli av med värmen (kylning) samt klara av att bli större utan att "slå" sig. Flytande skivor klarar detta bättre än icke flytande skivor.

Suomalainen skrev:

Jag har både flytande ok och flytande skivor. Flytande ok är väl bromskraftens fördelning i oket medan flytande skiva är en värme/expansionsgrej?

Skivan är inte så flytande att den rör sig speciellt mycket i sidled (1 mm kanske) så hade inte oket varit flytande (oken på ena sida av skivan, mothåll på andra) hade det nog blivit sned skiva/snedslitna belägg efter ett tag.

-edit- blev kanske lite upprepning av vad som sagts i tråden men undrar lite om detta och det verkar vara lite olika bud...

Last edited:
Tooby skrev:
Njae, det finns ett antal motorcycklar med icke flytande skivor men med exempelvis tvåkolvsok (ex SRX-6 från -86). En kolv på varje sida gör att oket inte behöver vara flytande. Ett av sätten att bli av med rörelseenergin hos en motorcykel är att skapa värme i bromskivan. Skivan måste då kunna bli av med värmen (kylning) samt klara av att bli större utan att "slå" sig. Flytande skivor klarar detta bättre än icke flytande skivor.

Aja, ok då. Tog för givet att tex 4 o 6 kolvsok räknades till familjen flytande. 660 har ju tex inte flytande skiva fram men 4 kolvsok. Bak är det inte heller flytande skiva och bara en kolv... dvs oket bak är flytande på riktigt. :)

Ett flytande ok har vad jag sett bara kolvar på en sida, vilket gör att oket måste vara flytande annars skulle det inte fungera.
Ett fast ok ex.vis 4 kolvs ok har två kolvar på vardera sida vilket gör att oket inte behöver förflytta sig i sidled, det sköter kolvarna och den hydraliska delen.

Mina skivor "glappar" i nitnigen. Är det en flytande skiva då? Eller har jag fattat fel....?

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back