Flygplan

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Min sambo säger att hon sett ett flygplan som såg ut att flyga baklänges, hon förnekar droger och berusning vid observationen. Vingarna var enligt beskrivning vinklade framåt. Någon (cris ash kanske) som har någon bild på detta flygplan, om det finns eller har funnits något sådant.

Ang flyga baklänges. Ett instabilt plan typ JAS sägs flyga baklänges. Jämför med att kasta en dartpil med fenorna framåt. Ett instabilt plan kan vända på en femöring men kräver ständig korrigering av datorer för att kunna flyga.

Agamemnon skrev:
Ang flyga baklänges. Ett instabilt plan typ JAS sägs flyga baklänges. Jämför med att kasta en dartpil med fenorna framåt. Ett instabilt plan kan vända på en femöring men kräver ständig korrigering av datorer för att kunna flyga.

Precis, och anledningen till att JAS är så instabilt är att vingarna placerats långt fram på flygplanskroppen i förhållande till tyngpunkten. Jämför med Viggen som har ett helt annat uppträdande i luften.

det var inte ett sukhoi su-47 då?
Su-47.jpg

Har för mig jag också att jag sett ett sådant, både i verkligheten och på discovery. Det var inte ett sukhoi plan det vet jag, det såg mer ut som ett privat/litet passagerar plan.

Agamemnon skrev:

Jo men JAS har ju fortfarande vingarna bakåt... :pannkyss

De va väll ett sånt plan som har "stjärt" partiet fram och en skjutande propeller såg ett sånt på vallentuna flygdag. Har tyvär ingen bild.

supernaut skrev:
Min sambo säger att hon sett ett flygplan som såg ut att flyga baklänges, hon förnekar droger och berusning vid observationen. Vingarna var enligt beskrivning vinklade framåt. Någon (cris ash kanske) som har någon bild på detta flygplan, om det finns eller har funnits något sådant.

Det finns en massa olika kategorier med dessa plan. Trafik plan, militära, akrobatplan osv.

enda sättet att backa med ett flygplan är att åka i riktigt skysst motvind och i så låg fart man vågar...då brukar man backa...

sen kan man säkert falla baklänges, men det är väl med ngt speciellt flygplan får man förmoda...

Infamous skrev:
enda sättet att backa med ett flygplan är att åka i riktigt skysst motvind och i så låg fart man vågar...då brukar man backa...

sen kan man säkert falla baklänges, men det är väl med ngt speciellt flygplan får man förmoda...

Alla flygplan kan falla baklänges (tailslide). En del har en tendens att gå sönder av det bara... ;)

Fan, det finns ju en hel uppsjö med plan som der ut så. Men jag hittar inget som kan tänkas ha varit synligt över Sverige.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026