Flygbolagsakuten: Bra eller Anus?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Så var det dags igen. Ytterligare ett industrisegments representanter står
utanför regeringens dörr och vill ha pengar - "mina" pengar!

Jag blir så trött på dessa enkelriktade "stödåtgärder". Det blir minsann
inte samma ljud i skällan om någon skulle tycka att "exceptionella"
vinster borde tillfalla statkassan. Nä! - för då inser (nästan) alla helt
plötsligt att det är kommunism och farligt (vilket är helt korrekt!).

Nej - låt bolagen gå i konken. Kundunderlag finns det gott om. Så villiga
kandidater som kan vara behjälpliga vid en rekonstruktion lär vara lätta
att hitta.

Last edited:
Tycker det är sjukt att SAS över huvud taget betalat sina resenärer ett öre, det är valfritt att resa och om man reser med ett statligt bolag som dessutom råkar gå dåligt så ska man inte ha ett öre av aktieägarnas pengar (dvs våra) för att man får sitta i Bangkok och slöa en vecka. Jävlar vad jag hatar Sverige ibland (ofta). :mad:

Det enda roande med sådana här transfereringar är att man kan notera att gemene man verkligen är så korkad att den inte fattar att det är ens egen lön som går in i slöa/snåla semesterfirares malätna fickor i sina gamla rockyjeans. Semester har man när det är högsäsong för övrigt, inte i början på april. :fakta

De får nog lite stöd när tillräckligt många bolag gått omkull. Då kan staten gå in och rädda sitt eget SAS som då dessutom flyga i en monopolliknande situation något år eller två.

För övrigt bör bolag och privatpersoner bli rädda när ngn från staten erbjuder sin hjälp.

...Det enda roande med sådana här transfereringar är att man kan notera att gemene man verkligen är så korkad att den inte fattar att det är ens egen lön som går in i slöa/snåla semesterfirares malätna fickor i sina gamla rockyjeans.
Fast det är ändå jordnötter jämfört med "pensionerade" piloters intressanta vilkor.
En SAS-pilot som är över 60 år får både pension och lön - jättefiffigt!

Den utestående pensionsskulden är f.n. större än bolagets egna kapital (11000 MSEK)

Hur gör man för att få stöd av staten?
Jag skulle gärna vilja ha lite stöd till mitt bolag!
Ask-katastrofen gör nästan så att vi konkar. Fifan.

Fast det är ändå jordnötter jämfört med "pensionerade" piloters intressanta vilkor.
En SAS-pilot som är över 60 år får både pension och lön - jättefiffigt!

Den utestående pensionsskulden är f.n. större än bolagets egna kapital (11000 MSEK)

Ja men det är ju svårt att göra något åt, de avtal som ligger sedna länge kommer ligga kvar.
Däremot kan man ge fan i att ge bort mian pengar till någon på Bangkoks flygplats.

Om man nu skall stödja några bolag så måste väl flygbolag vara de nationalekonomiskt sämsta att stödja. De stora utgifterna är ju flygplansleasing/underhåll och bränsle dvs pengarna hamnar hos Saudier och banker i skatteparadis. Då hade det nästan varit bättre att producera bilar som ingen vill köpa....

Ja men det är ju svårt att göra något åt, de avtal som ligger sedna länge kommer ligga kvar.
Däremot kan man ge fan i att ge bort mian pengar till någon på Bangkoks flygplats.
Svårt, men inte omöjligt...en konkurs med efterföljande rekonstruktion
skulle kunna rensa bort en del lik i garderoberna. Radikalt men rätt.

Som det är nu går ju skiten inte ens att sälja ut pga dom 11 miljarderna.
Och utförsäljning är oxå bra. Staten ska inte flyga flygplan (om
dom inte kan skjuta och släppa bomber förstås)

Om man nu skall stödja några bolag så måste väl flygbolag vara de nationalekonomiskt sämsta att stödja. De stora utgifterna är ju flygplansleasing/underhåll och bränsle dvs pengarna hamnar hos Saudier och banker i skatteparadis. Då hade det nästan varit bättre att producera bilar som ingen vill köpa....

Dessutom är det ju bara sunt om det rensas lite bland bolagen. Det innebär ju att de som finns kvar kan återhämta sig bättre.

Svårt, men inte omöjligt...en konkurs med efterföljande rekonstruktion
skulle kunna rensa bort en del lik i garderoberna. Radikalt men rätt.

Som det är nu går ju skiten inte ens att sälja ut pga dom 11 miljarderna.
Och utförsäljning är oxå bra. Staten ska inte flyga flygplan (om
dom inte kan skjuta och släppa bomber förstås)

Att staten ska äga ett flygbolag är lika absurt som att de skulle äga t ex ett tågbolag, en teleoperatör eller ett spelbolag.

Att staten ska äga ett flygbolag är lika absurt som att de skulle äga t ex ett tågbolag, en teleoperatör eller ett spelbolag.

Jag är, så klart, avregleringsivrare och privatiseringsvän - men man bör göra en stor skillnad på samhällsviktiga funktioner och spelbolag. :mattias

Det är viktigt med infrastruktur för en nations välmående, det är inte viktigt med Jack Vegas på varannan korvkiosk för en nations välmående.

Jag är, så klart, avregleringsivrare och privatiseringsvän - men man bör göra en stor skillnad på samhällsviktiga funktioner och spelbolag. :mattias

Det är viktigt med infrastruktur för en nations välmående, det är inte viktigt med Jack Vegas på varannan korvkiosk för en nations välmående.

Absolut har staten ansvaret för att man bygger elnät, vägar, järnväg, hamnar, flygplatser o s v. Däremot behöver staten inte driva trafiken, om detta kan skötas av andra aktörer.

Frågan är om inte andra bolag sätts i konkurs först. SAS har ju trots allt bl a Svenska, Danska och Norska staten som ägare.

Det har du förmodligen rätt i. Tyvärr.:mad: Inte en skattekrona ytterligare skulle satsas i det bolaget om det råder någon ordning. Bara facken i det bolaget är ju skäl för omedelbar konkurs. Finns det några som strejkar oftare? jag tvivlar. Konken är ett utmärkt sätt att bli av med de jävlarna.

Svenska Spel gjorde en vinst på knappt 1,2 miljarder första kvartalet. Det är väl bra att dessa pengar kommer bollsparkare och andra till del istället för att hamna i fickorna på giriga kapitalister som vill sko sig på spelberoendes olycka. :rolleyes:

Last edited:
Svenska spel är en kassako för staten. Det monopolet släpper de nog inte frivilligt (om inte några lobbyister lyckas övertala Alliansen om det förträffliga med det).

Om man visste att pengarna kom de anställda till godo och gynnade flygindustrin på ett sätt som är lätt igenkännligt på service och utbud för oss som är kunder så visst. Men nu vill de ju ha stålar för att de får för lite aktieutdelning på nästa årsmöte tippar jag på :mad:

Nog för att flygindustrin redan är kraftigt påverkad av diverse åtgärder från idiotiska lobbyistgrupper/politiska föreningar men det är bara att inse att större delen av flygindustrin finns till tack vare lyxkonsumtion och för företag vars ekonomi är stark nog att stödja dem utan att staten skjuter till pengar. Och det finns vettigare pengar att lägga pengarna på än skadeskjutna flygbolag, avrätta dem istället.
Medicin och annat livsviktigt utgör fortfarande underlag för en tillräcklig flygindustri, och att det blir dyrare att åka på långsemester gör ju heller inget för då slipper jag alla idioter som ska fira semester på samma ställe som jag :mad:

Klart som fan dom måste lösa ut flygbolagen för det är då gud i helvetet säkert att jag aldrig någonsin ska åka något jävla skittåg igen.

Dessutom är det ju bara sunt om det rensas lite bland bolagen. Det innebär ju att de som finns kvar kan återhämta sig bättre.

För visst fan går det att tjäna pengar i flygbranchen om man är lite kreativ. Två exempel på bolag som tjänar pengar i olika segment är RyanAir och Malmö Aviation.
Folk som vill komma fram billigt och där resten inte är så noga slutade flyga SAS när Ryan mfl kom in på marknaden. Även om lågprisfolket inte gjorde SAS rika så är ett tomt säte sämre affär än en lågprisbiljett.
Malmö å sin sida erbjuder det SAS sparat bort i sin iver att tjäna pengar. Smidiga flighter med bra byten, punktlighet, käk ombord och service som inte bara överaskar negativt är något de verkligen har lyckats med.

Jag flyger inrikes relativt mycket och under de 9ggr jag förra året tvingades åka SAS då de har monopol på sträckan nådde jag följande stats:
5 flighter sena mer än 15min
1 inställd flight (servicefolket hade glömt att uppdatera programvaran i navigationselektroniken så planet var inte luftvärdigt)
1 Möglig macka
1 Borttappat bagage

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP