Flottörnivå Mikuni

• Thread starter Thread starter RG
  • Start date Start date

RG

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
RF600R
Motorn är orkeslös under 5000varv, fick tipset att justera flottörnivå, göra rent munstycken och flytta upp nålen ett hack.

Men problemet är att i min servicemanual står det att måttet ska vara 6,9mm +-1,00mm på en sida och nästa sida 9,6mm :va

Någon som vet vad det ska vara?

Mvh Robert

Bifogat

• Flottör.jpg
    Flottör.jpg
    130 KB · Visningar: 213
  • Spec.jpg
    Spec.jpg
    125.9 KB · Visningar: 281
Last edited:
6.9 mm måste isf vara ohemult fett, iaf om du mäter från flottörens botten upp till kanten på flottörhuset. Då låter 9.6 mm mer rimligt. Hur står den nu? Står den närmare 11 mm är 9.6 mm det rätta värdet.

Nu ligger måttet på 8-8.5mm om jag har förstått mätmetoden rätt.
Enligt boken mäter man från huvudmunstycket ner till flottören, precis när flottören ligger emot nålventilen.

Bifogat

• Nivå.jpg
    Nivå.jpg
    122.7 KB · Visningar: 316
Last edited:
Om den går bättre när motorn är riktigt varm är flottörnivån för låg.

RG skrev:
Nu ligger måttet på 8-8.5mm om jag har förstått mätmetoden rätt.
Enligt boken mäter man från huvudmunstycket ner till flottören, precis när flottören ligger emot nålventilen.

andersbrink skrev:
Om den går bättre när motorn är riktigt varm är flottörnivån för låg.

Är ingen större skillnad på varm eller kall (vad jag kan komma ihåg).
Provar att ställa efter 9,6mm. Var ganska mycket smuts i lågfartsmunstycken, antar att det var det största problemet.

Nu har jag skruvat ihop prylarna, startade fint samt svarade mycket bättre på gas. Men när den står på tomgång på poffar det lite om avgaserna, höjde nålen ett hack, kan det orsaka poffandet?
Luftskruven på bilden ser sned ut, kan det påverka?

Bifogat

• Luftskruv.jpg
    Luftskruv.jpg
    139.7 KB · Visningar: 216
Vilken nål har du höjt? Trottellnålsnivån har ingen inverkan på tomgången.

http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Poffande tomgång med varm motor innebär att en eller flera cylindrar går klent. Det kan bero på en illa justerad tomgångsskruv, den som du visar på bild, eller att munstycksröret med det ytte-pytte-lilla hålet som går ned i flottörhuset är igensatt. Att justerskruven är lite krokig gör nog inte så mycket.

RG skrev:
Nu har jag skruvat ihop prylarna, startade fint samt svarade mycket bättre på gas. Men när den står på tomgång på poffar det lite om avgaserna, höjde nålen ett hack, kan det orsaka poffandet?
Luftskruven på bilden ser sned ut, kan det påverka?

andersbrink skrev:
Vilken nål har du höjt? Trottellnålsnivån har ingen inverkan på tomgången.

http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Poffande tomgång med varm motor innebär att en eller flera cylindrar går klent. Det kan bero på en illa justerad tomgångsskruv, den som du visar på bild, eller att munstycksröret med det ytte-pytte-lilla hålet som går ned i flottörhuset är igensatt. Att justerskruven är lite krokig gör nog inte så mycket.

Har höjt trottelnålen. Hålen borde inte vara igensatta, har rengjort med koppartråd och tryckluft. Två av tomgångsskruvarna är lite krokiga samt liten midja (dragits in i botten för hårt?), de andra två är fina. Kanske blir svårt att få till justeringen, har grundjusterat 1 1/4 varv.

är man försiktigt kan man rädda de två med midja.

Sätt justerskruven i en skruvdragare med chuck. Använd 1200 slippapper mellan tummen och pekfingret och kläm åt lite försiktigt runt nål-änden så att du täcker hela spetsens längd. Kör igång skruvdragaren i korta svängar och kolla mellan varje sväng. Ta bara det lilla lugna så fixar du dem själv.

RG skrev:
Har höjt trottelnålen. Hålen borde inte vara igensatta, har rengjort med koppartråd och tryckluft. Två av tomgångsskruvarna är lite krokiga samt liten midja (dragits in i botten för hårt?), de andra två är fina. Kanske blir svårt att få till justeringen, har grundjusterat 1 1/4 varv.

Ska prova att slipa, får jag inte till det då får det väl poffa lite helt enkelt.
Tack för alla tips:tummenupp

Nyheter

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024