Flera nybörjarfrågor

hernie

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Härryda
Hoj
GPZ 900 -84
GPZ-900 Service-frågor

Jag är nybliven i detta forum och även ny ägare till en gammal GPZ 900.

Efter att glatt ha värmt upp mig i 500 mil börjar jag nu fundera lite på de enklare underhållsgrejorna och skulle behöva lite tips.

1. Drivpaketet. Hur hårt skall kedjan spännas? Vilken typ av smörjning är bäst? Just nu använder jag någon form av vax på sprayburk.

2. Ska man använda någon speciell motorolja för motorcyklar? Spelar det någon roll?

3. Är det kamkedja eller kamrem i en sån gammal hoj? Hur ofta måste man kontrollera?

4. Min hoj är lite modifierad, med ett hemsvetsat 4-1 och slip-on (vance & hines). Det sitter även en framgaffel från en R1. Kan detta bli problem i besiktningen?

5. Hur pallar jag lämpligast upp hojen, då jag inte har centralstöd?

6. Finns det en mekarhandbok för gpz att få tag i?

Tackar på förhand,
F.
 
Last edited:
hernie skrev:
Jag är nybliven i detta forum och även ny ägare till en gammal GPZ 900.

Efter att glatt ha värmt upp mig i 500 mil börjar jag nu fundera lite på de enklare underhållsgrejorna och skulle behöva lite tips.

1. Drivpaketet. Hur hårt skall kedjan spännas? Vilken typ av smörjning är bäst? Just nu använder jag någon form av vax på sprayburk.

2. Ska man använda någon speciell motorolja för motorcyklar? Spelar det någon roll?

3. Är det kamkedja eller kamrem i en sån gammal hoj? Hur ofta måste man kontrollera?

4. Min hoj är lite modifierad, med ett hemsvetsat 4-1 och slip-on (vance & hines). Det sitter även en framgaffel från en R1. Kan detta bli problem i besiktningen?

5. Hur pallar jag lämpligast upp hojen, då jag inte har centralstöd?

6. Finns det en mekarhandbok för gpz att få tag i?

Tackar på förhand,
F.

Tjena hernie!

1: jag har ca 2,5cm spel på kedjan! Kör själv med penzoils kedje spray.

2: Motoroljan kan man diskutera till dödagar! Men blev req av killen som renoverade kammarna och vipporna på min att använda mineralolja.

3:Kjedja! Du har en spännare på vänster sida! själva sträckaren kan slitas, så kolla den nästa gång du gör en vent inställning, var 1000mil.

4: Ingen aning.... Bara o pröva!!

5: Jag tar bort underkåpan och använder mig av en vanlig domkraft, med en planka imellan + pallbock när framdäcket skall av. Tiil bakänden vete f..n, kanske du får modda ett eget depåstöd!!

6: Haynes, Finns hos tex Meconomen. Ett måste till en sådan gammal hoj för oss självmekare!

PS: Behöver du hjälp med något mer!! PM:a.

Lycka till.. :fyllisar
 
Last edited:
hernie skrev:
Jag är nybliven i detta forum och även ny ägare till en gammal GPZ 900.

Efter att glatt ha värmt upp mig i 500 mil börjar jag nu fundera lite på de enklare underhållsgrejorna och skulle behöva lite tips.

1. Drivpaketet. Hur hårt skall kedjan spännas? Vilken typ av smörjning är bäst? Just nu använder jag någon form av vax på sprayburk.

2. Ska man använda någon speciell motorolja för motorcyklar? Spelar det någon roll?

3. Är det kamkedja eller kamrem i en sån gammal hoj? Hur ofta måste man kontrollera?

4. Min hoj är lite modifierad, med ett hemsvetsat 4-1 och slip-on (vance & hines). Det sitter även en framgaffel från en R1. Kan detta bli problem i besiktningen?

5. Hur pallar jag lämpligast upp hojen, då jag inte har centralstöd?

6. Finns det en mekarhandbok för gpz att få tag i?

Tackar på förhand,
F.

Mina tillägg.

1.Tänk på att kolla slacket när du sitter på hojen,annar är risken stor att du får en fiolsträng istället.

2.Ja,använd olja avsedd för motorcyklar(märke väljer du själv) ,tar du bilolja så kan du få problem med slirande koppling.

5.Depåstöd eller min personliga favvo en pallbock under svingen på varje sida,har du ihåliga hjulbultar kan du trä en stång genom dom och sen ställa bockarna under stången(funkar även i svingenbulten på vissa modeller)

6.Det finns manualer här på forumet sök lite så hittar du.
 
Tackar ödmjukast! Jag fick ungefär de svar jag behövde för att kunna åka lugnt ett bra tag till!

Jag fick en handbok av en vänlig själ (som nästan kostade mig jobbet då jag ockuperade skrivaren hela förmiddagen), och jag upptäckte att mitt tidigare mekande hade kunnat göras mycket snabbare. I fortsättningen ska jag tillbringa mer tid på vägen än i garaget!

Tack så mycket!
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top