Fler stift på ny tändspolen än gammal... (KLR600)

claes_gewalli

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 640 SM
Hej!

Det är så att jag äger en gammal Kawa Klr600 från 84 som startar och går bra men är helt omöjlig att starta när den är varm.

Jag har länsat nätet på information och tala med kunniga om det.

Testat:
Ventilspel OK
Nytt luftfilter.
Nytt stift.
Rengjord förgasare.

Har fått tips om att det skulle kunna var tändspolen som bråkar och ej orkar ge vettig gnista när den är uppvärmd av strålingsvärmen från motorn.
Jag har iaf köpt en ny tändspole på Ebay som skulle passa till min hoj, men det blir lite lurigt nu.
Den gammla har ju jorden via fästörnonen, och plus in genom en flatstiftshane samt tändkabel ut.
Den nya har de två fästöronen, tändkabel ut samt 2 st flatstiftshanar.
Funderar lite på hur jag kan få detta att lira.

Jag har försökt mig på att mäta litegrann med en enkel multimeter på de båda spolarna och kommit fram till följande.
Om jag använder multimetern på "ring" läge på den gamla skolan så ringer den när jag sätter testkontakterna på fästöra och flatstiftssko.
På den nya så finns ingen kontakt på likadan mätning, men mäter jag mellan de båda stiften så får jag kontakt.
Bifigar bilder på båda spolarna!

MVH Claes
gammaltandspole.jpgnytandspole.jpg

Spelar det någon roll vilket stift jag jordar?

Nyfikenheten slår till. Varför är det såhär? Billigare sätt att bygga eller? Antar att detta är en kinesspole eller från likvärdigt land iom att priset var betydligt lägre än dito original.

Spelar det någon roll vilket stift jag jordar?

Nyfikenheten slår till. Varför är det såhär? Billigare sätt att bygga eller? Antar att detta är en kinesspole eller från likvärdigt land iom att priset var betydligt lägre än dito original.

Tror inte det spelar någon roll vilket stift du jordar, sannolikt har priset såsom flexibiliteten i användandet stor roll i utförandet.

Jordade det stiftet som har en svart "hals" av plast på bilden. Gav en något bättre gnista än med tidigare tändspolen. Ska bygga mig ett bättre fäste till spolen och testa. Hoppas på en skillnad vid varma starter.
Bör jag inte kunna få bort lite av startproblemet genom att avskärma elektroniken ovanför motorn för strålningsvärme?
Ska se om det hinns med något vägtest under påskhelgen!

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back