Flashad ECU Yamaha MT10?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Har skaffat en Yamaha MT10 2023 med som sades vara "mappad" med installerat helsystem från Dominator.
Motorcykeln går bra men den avgasknallar ganska mycket och det sitter ingen DB-killer i systemet.

Enligt AI på nätet så verkar det inte finnas någon PC6 till den utan man flashar ECU:n.
Jag har skaffat 2 olika DB-killers som jag ska prova och se om det blir mindre avgasknallar men om jag vid besiktning får problem och måste sätta dit originalsystemet så behöver jag väl flasha om ECU eller?

Och om jag måste göra det, räcker det att bara skicka in originalprogramvaran i ECU utan bänkkörning och hänga på orginalsystemet så blir den som "vanligt" igen?

Bifogat

• helsystem.jpg
    helsystem.jpg
    97.2 KB · Visningar: 6
Ska du bara ha original avgassystem till besiktningen och sen tillbaka hem och byta igen så borde det inte vara några problem. Enda jag kan tänka mig som kan strula är om du har något avgasspjäll på original som vars funktion är bort programmerat.

För länge sedan hade jag en R1 -04 som hade helsystem och var körd i bänk och mappad med power comander. När jag skulle åka bandagar så monterade jag original och körde hela dagen och resan dit & hem sen bytte tillbaka när var tillbaka hemma. Det funkade utan problem.

Nej, du behöver inte originalmappen för att köra originalsystemet. Motorn tar ingen skada av att gå lite fetare. Det är tvärtom som kan ge skador.
Dessutom är alla originalmappar onödigt snåla på mellanregistret pga avgasregler, så den kommer troligtvis gå bättre än med originalmappen även med originalsystemet.

Om den nu är mappad. För det låter kontigt att den smäller isf.

För att få bort avgassmällarna behöver du blockera AIS med antingen en liten kula i slangen eller med block-off plates. Finns massor av guider online för detta.

”The "marble trick" for the Yamaha MT-10 AIS (Air Induction System) involves inserting a 16mm–20mm marble into the AIS vacuum hose to block air from entering the exhaust, preventing decelerating popping after installing an aftermarket exhaust. It is a temporary or cheaper alternative to installing proper block-off plates.”

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard