Flakmoppen

Tarmsaft

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC XR250R SM
Tja alla.


Jag har en flakmoped som jag skulle vilja få lite mer knuff i. Det är en gammal 3vxl. Sachs motor på den, kan man fortfarande få tag i trimcyllar till en sådan? Den är fläktkyld och klassikern hobbex säljer ju inte 60cm3 till denna. Jag måste få upp den i en 50-60 blås i alla fall, tar gärna emot tips på hur man går till väga. Typ vilka trimdelar som behövs, expansionskammare och sånt. :)

Må väl!
 
Sachsmotorer ska inte trimmas. De måste man va snäll mot :ajjabajja
 
Sachsmotorer skall trimmas till ursinne. De ska gå på nitrometanol och lustgas och tomgångsvarvet ska vara 10 000 rpm. Allt under 300 liter hästar kan appliceras på japanskt skit. Sachsare ska vara mördartrimmade. Speciellt i en flakmoped.


PS. Tack för länken, Lelles hade jag helt glömt bort hade moppeprylar!
 
Det är klart att man ska trimma sachs, det är ju nästan ett krav för att få äga en :mattias prova addemoto dom har väl hur mycket som helst till moppar
 
Om du inte vill mega söndertrimma din kära sachsare, så kan du köpa brorsans DT motor som han fick med när han köpte moppen (alltså en extra då....) Kittat med 70cc, 20 mm o högkompslock. Nya ramlager. (han håller på och pular med den nu). Enda du behöver komplettera med är ett avgassystem. Ett snyggt(och hyffsat välfunkande) kan du göra av en expansionkammare från en trimkrök till en maxi och kompletera med avgaskrök från sachs (som även då funkar med dt motorn) Hade gjort ett sådant till moppen jag hade förut (crescent 2013).

Har nån bild liggande på datan någonstans om du e sugen..
 
Tarmsaft skrev:
Sachsmotorer skall trimmas till ursinne. De ska gå på nitrometanol och lustgas och tomgångsvarvet ska vara 10 000 rpm. Allt under 300 liter hästar kan appliceras på japanskt skit. Sachsare ska vara mördartrimmade. Speciellt i en flakmoped.
Ok, om du säger det så :D
 
FreddaAbborre skrev:
Om du inte vill mega söndertrimma din kära sachsare, så kan du köpa brorsans DT motor som han fick med när han köpte moppen (alltså en extra då....) Kittat med 70cc, 20 mm o högkompslock. Nya ramlager. (han håller på och pular med den nu). Enda du behöver komplettera med är ett avgassystem. Ett snyggt(och hyffsat välfunkande) kan du göra av en expansionkammare från en trimkrök till en maxi och kompletera med avgaskrök från sachs (som även då funkar med dt motorn) Hade gjort ett sådant till moppen jag hade förut (crescent 2013).

Har nån bild liggande på datan någonstans om du e sugen..

Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi
 
Tarmsaft skrev:
Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi

Men man kan nästan se den som svensk, varannan finnigfjortis körde/kör ju DT...

Men i övrigt tror jag inte det ska vara några problem med o slipa till kylflänsarna på luftkylda.
 
Tarmsaft skrev:
Det är ju helgerån att montera japanskt på en HEDERLIG svensk-tysk mördarmoped! Tack för erbjudandet dock, men jag kör med min sachs. Måste ordna en 60cc cylinder, men de verkar bara finnas till fartvindsskylda(större flänsar). Kanske kan man slipa ner dem med en vinkelkap eller nåt.... :hihi
Ingen fara, om du kollar på 60 cyllarna så ser du att även de har skruvhål för fläktkåpan. Går alltså att skruva dit utan problem.
Sedan skall man tänka på att motorkonstruktionen är riktigt uråldrig och därmed går det inte plocka ut lika mycket effekt som hos japsen, men det är kul att försöka...
Förgasarna (Bing) suger hårt, tveksam funktion och även den största som passar (17 mm) klarar inte att leverera tillräckligt uppe i varv. Är du lite händig svetsar du till en adapter och kör med en större japsfugge. Är du mycket händig fixar du reeds...
Avgassystemen suger också, även de passande effektsystemen. Här får du försöka anpassa någon expansionskammare.
Tändsystemet suger även det. Man får hålla på ett bra tag för att justera in tändingen, men det brukar löna sej. Åtmindstone tills tändplattan vrider sej eller brytarna går ner sej, och båda sakerna lär hända.

Det ungdomliga mekandet har verkligen gett ett hat/kärleksförhållande till dom där motorerna...
 
Jag hade oxå en packmoppe. Men när jag köpte den så saknade den motor. Byggde nya fästen och klämmde på en zûndapp motor med 70cc och lite godis på. Vet inte hur fort den gick riktigt, men den vara totalt livsfarlig när man körde fort. Vinglade och for över hela vägen när man körde, ändå var det ju full gas som gällde överallt. Konstigt nog så krockade jag aldrig iaf.

// Fredde
 
ähhh vilka tider!
ja hade sektionerat flak,bytte gummidämpningen fram mot compactens´cromade fjädrar från slaktade bakdämpare! 2 hjul åka.....hur många bakfälgar har man inte knäckt??? det löste sig med zundap´s alubakhjul!

ja hade skivbromsar fram! har aldrig sett det på nån flaka/hippsa igen! vajjerstyrda från fotbromsen,funka uselt :3freak men colt!

sachsarna höll dåligt,ja kan höra ljudet av vvevstakslagrena fortfarande :rolleyes:

men med zundapp så funka det klockers!

o nu jagar vi hästar på hojjarna,precis som dom som är där inte räcker till :D
jeesus vilken utvec :hihi kling......
 
Nån ringer på den där moppen:


Jo tja, har du moppen kvar?
Bra!
Undra lite, vet du om en 125 crossmotor passar rakt av? Nehe...
*tänker högt* Hmm.. Blir dte till o svetsa o bygga om lite.... Men det blir nog bra!!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top