Fladdrande/skakande ljus GSXr750

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Hej,

Har en GSXr750 från -97 där jag upplever att ljusbilden hoppar/skakar väldigt när man är ute och kör. Är det någon som framgångsrikt stabiliserat sina ljus på något sätt? De verkar bara sitta fast i kåpan. På min gamla FZR1000 från -87 satt ljuset fast i en båge direkt i ramen vilket höll dem stabilt utan skak/hopp.

MVH Magnus
 
Hej
Jag hade också en GSXR 750 från 97 för många år sedan. Den hade ett kåpstag som satt högst upp på varsin sida av toppkåpan vid rutan och sen bultad i ramen på sidorna av tanken. Saknar du det staget? Upplevde inte fladdrande ljusbild på den iaf.

Mvh//Sebastian
 
Jag har betat av en -98 och en -99, dom hade inga problem med ljusbilden, annat än att ett lite stötigt chassi gjorde att det studsade ibland. Om jag inte missminner mig så står väl lamporna på två armar som går ut från den svarta delen som sitter längst fram på ramen. På dom armarna ska det sitta två gummibussningar som lamporna står i, finns dom kvar? Sen sitter det väl några skruvar som håller lampan i toppkåpan, är dom dragna som dom ska?

Sitter själva glödlamporna fast som dom ska i strålkastaren?
 
Jag har betat av en -98 och en -99, dom hade inga problem med ljusbilden, annat än att ett lite stötigt chassi gjorde att det studsade ibland. Om jag inte missminner mig så står väl lamporna på två armar som går ut från den svarta delen som sitter längst fram på ramen. På dom armarna ska det sitta två gummibussningar som lamporna står i, finns dom kvar? Sen sitter det väl några skruvar som håller lampan i toppkåpan, är dom dragna som dom ska?

Sitter själva glödlamporna fast som dom ska i strålkastaren?

På min Sprint RS (liknande konstruktion) lossnade bussningarna ur hålen och måste tryckas på plats igen.
 
Tack så mycket för de olika tipsen, nu är det bra att invänta lite skönare väder att stå ute och skruva i.
De övre stagen finns och är skruvade som jag förmodar de ska. Ska bli intressant att kika på de nämnda bussningarna.
 
Inte för att skoja.. men du kör intesåinihelvetefort att fotonerna viker av i luftmotståndet?

Kolla att lampor verkligen sitter fast och om du har rejäl obalans i framhjulet.
 
Inte för att skoja.. men du kör intesåinihelvetefort att fotonerna viker av i luftmotståndet?

Kolla att lampor verkligen sitter fast och om du har rejäl obalans i framhjulet.

)
Ha ha - sådan jäddra fart att ljusstrålen vill vika undan för den framrusande motorcykeln, som egentligen genererar ljuset.
Den var bra! Môcke meta som döljer sig där.

Åh! Teknikforumet.

Isf: kolla även ljuskälla, alltså själva glödlampan - att den sitter centrerad och säkrad och inte kan röra sig i stråkastaren.
 
Visade sig att de nämnda gummibussningarna var borta men det var även ena hörnet på lamphuset där "pinnen" som ska sitta i bussningen ska vara. Har satt ny bussning till den hela sidan och den andra får nog anses som ett vinterpyssel att plasta upp lamphuset och fixa ny fästpunkt. Ena kåpstaget har vid något tillfälle fått sig en rejäl törn ser det ut som då kåpan vid inspektion sitter snett och styret tar i steget. Metallen är deformerad så blir nog till att leta nytt begagnat stag. Spännande vad man kan hitta på äldre motorcyklar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top