Fläktstress och slöhet

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Min laptop har väl aldrig varit snabb, men nu börjar den faktiskt vara i överkant slö.
Dessutom rusar fläkten nästan hysteriskt så fort den startar, något som den tidigare bara gjorde när jag körde lite mer krävande program.

Jag antar alltså att den jobbar lite för hårt för sitt eget bästa.

Jag har nyligen rensat den på onödigheter och ev. virus, mm, så jag tror inte att det finns så mkt skit på disken.
Funderar lite på om jag ska ta den där borst-grejen till dammsugaren och suga överallt?

Har ni, ni som faktiskt kan en del och vet vad ni snackar om, någon annan teori om vad som kan vara galet?
Slöheten är kanske marginell, men det här med att fläkten går bazongas så fort den startar gör mig lite bekymrad. :va

Du har med största sannolikhet ohälsosamt stora mängder damm i den, inte helt ovanligt i datorer, och laptopar påverkas oftast mer pga trängseln i dom från början. Att dammsuga en dator är sällan bra pga statisk elektricitet som kan ta död på den. Tryckluft är oftast bättre. Tom Biltema har det på sprayburk numer!

Du har med största sannolikhet ohälsosamt stora mängder damm i den, inte helt ovanligt i datorer, och laptopar påverkas oftast mer pga trängseln i dom från början. Att dammsuga en dator är sällan bra pga statisk elektricitet som kan ta död på den. Tryckluft är oftast bättre. Tom Biltema har det på sprayburk numer!

Sant. Ska se om jag kan få tag på en sån därn grunka. Tack.

En hel del damm har säkert samlats i insuget till processorfläkten. Se till att blåsa åt motsatt håll det kommit in i fläkten. Kanske kylflänsen släppt lite från processorn och skulle må bra av en ny liten klick kylpasta.

Blåsa hela datorn helt ren, formatera och ha sig. Sedan börja om från början kan även rekommenderas, blir rätt stor skillnad.

om du använder tryckluft på burk så stäng av datorn först :) om du använder vanlig tryckluft så är det skitsamma.

Nu har jag skruvat isär skiten på riktigt.
Jag blåste några ggr innan, vilket fick ett *inte allt för förtjusande* dammoln rakt i näsan som följd.
Jag törs knappat öppna skiten, efter det är såna där plast-knäpp-grejer...
Men Istf att den fläktar ihjäl sig, som en förpensionerad-numera-boende-i-Karibien-mamma så andas den faktiskt lugnt, även vid mer krävande prog. (PS, ja Adobeskit)
Dock är jag besviken på burkjäveln eftersom den inte ställer upp på nåtsomhelst annat.
Jag fick ju Mafia2.
Å nu är jag skitsur.
Naturligtvis vet jag att det inte går köra på min burk, men...
När man träffar nån och det känns bra, ska man inte kunna iaf känna liiite spänning?

Jaja.
Skit i det, era jättebradatorinnehavare.
Jag testade spelet. Det var jäääävligt segt, men det enda jävla spel jag vill ha. Nästa liv ska jag ha en datorfabrik, som bara bajsar ut bra datorer. Till mig, sen får andra bara kika på dem...

pöss

j

Last edited:
lol du har en laptop som knappt orkar med photoshop och du grinar över att mafia2 inte fungerar, du är rolig du ;)

Näh, tryckluft pratades det om, inte grönsaker!

Sursvarare på citat! :mad:

Men du verkar ganska fin också.

Så jag låter det bero.

ÄDITT: Jag blåste som sagt ihjäl fanskapet.
Sen skruvade jag isär skiten, å blåste.
Sen verkar den må fan så mkt bättre.

j

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär