Fjärrstyra minimoto

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.
 
PacMan skrev:
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.
 
philsson skrev:
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.

Det är bara att tillämpa motstyrning precis som när man kör riktigt hoj. Svårt i början lär det vara, men omöjligt är det inte.
 
philsson skrev:
:hihi farligt farligt.. jag tror inte du kommer lyckas svänga med den. när du drar styret åt vänster kommer den vika höger. det är vad jag tror.
Får ha så servot ändrar till mot styrning efter vis hastighet eller köpa ny kontroller med switch på... sist ämda förmodligen billigast.
 
Lindén skrev:
Får ha så servot ändrar till mot styrning efter vis hastighet eller köpa ny kontroller med switch på... sist ämda förmodligen billigast.

Ja, man vill ju att servot ska vara lite medgörligt när man har motstyrt klart och hojen vill börja svänga. Det går nog att "följa med" manuellt och lägga över styret när svängen är initierad men lätt är det knappast.

Får klura lite på det här. Blir det för dyrt så blir det ju inget.
 
philsson skrev:
men man fick ju med en dvärg på köpet ju.. :fatta! :hihi

Hehe, japp, radiostyrningen är nog bara fejk? :va :D

ozeo skrev:
japp..gyron e väl ett måste men sen så :yoparty

Utprovning på minimoto, sen köper man en gammal sporthoj och stoppar i radiostyrningen i, sen är det bara att sätta sig i en följebil och ta en sväng i trafiken. Skulle nog få mer än två att titta till några gånger extra! :D
 
Jag tror det är väldigt svårt att bygga. Jag såg en film om några som hade byggt en radiostyrd mc men det var väldigt avancerat med en bärbar dator som styrde den för att den skulle kunna hålla balansen. Inget man bygger över en helg iaf.
 
Dom har lite speciell styrgeometri på rc-motorcyklar. Väldigt mycket försprång och styrcentrum långt framför gaffelbenen så att framhjulet sidoförskjuts åt "rätt" håll . På det viset slipper man att motstyra för att påbörja svängen.
Gyro och komplicerade datorer är tydligen inte nödvändigt.

http://rcmcc.tripod.com/id18.html


6. How do the bikes stay up?

- Through the gyroscopic effect of the wheels rotating. Try to hold at least a walking speed or else the bikes will fall over. Metal loops stick out on each side to keep them from fully falling over, so if you completely stop you can still get them to stand up.



7. How do the bikes steer?

- A servo linkage swivels the front forks left and right. This shifts the center of gravity the opposite way and forces the bike to lean over. After the bike is leaned over, you control the turn radius by varying the throttle (e.g. slower the speed, the tighter the turn).
 
weeh skrev:
Jag tror det är väldigt svårt att bygga. Jag såg en film om några som hade byggt en radiostyrd mc men det var väldigt avancerat med en bärbar dator som styrde den för att den skulle kunna hålla balansen. Inget man bygger över en helg iaf.

Skulle man inte då rent principiellt kunna utföra dessa korrigeringar själv med sin spakradio, utan dator? Svårt är det säkert, och det jag är nyfiken på är väl mest hur svårt. Omöjligt tror jag i alla fall inte att det är.

Skulle inte det funka kan jag ju alltid programmera en enchipsdator med tillhörande accelerometer för att fixa det, men det finns det nog varken tid eller ork till. :)
 
Måste nog köpa ett ganska kraftigt servo :tungan (till styrningen alltså)
Köp ett bagagnat som varit i en segelbåt eller nåt ;D
Vore förbannat cooooolt !
 
Jag har en Digital "extra allt" sändare till min helikopter..... den kan man skriva program o prylar i.... Den borde man kunna få servona att byta utslat om man drar spaken tillräckligt långt.

Man får nog ha ganska starka styrservo dock. blir en del krafter när man ska motstyra. har för mig att ett standardservo drar ca 3kg....

Edit: va snabb man kan vara då...
 
Jo därför jag tänkte på segelbåtservo =P dom drar som faan!
Men det borde kanske gå med ett vanligt starkt bilservo kostar typ 500 .-
Är ju inte så värst stora styrutslag man använder sig av =P
 
PacMan skrev:
Sitter och testar en sändare med servon som jag hade på min gamla radiostyrda bil. En idé dök upp om att fixa fjärstyrning på minimoton. Nån som har testat, eller ens tänkt tanken? Varför...? Tja, den lär kunna gå ordentligt fort med rätt drevning utan förare och säkert vara galet kul att köra. :hihi

Sen att den i värsta fall, om servona lägger av, blir en okontrollerbar missil är ju en annan sak. Får la se till att ha ett helt inhägnat område att köra på.

Jag vill minnas att man kunde ha en blyvikt som löpte i en skena under motorn. Med denna anordning förflyttades alltså tyngdpunkten i sidled, och hej svängde.

Man styr sannolikt inte med styret, utan med att flytta tyngspunkt i sidled.

Om du har lite tyngre fälgar håller gyralkraften den upprät.

För att få tillbaka hojen i rak så tror jag att gasa per automatik gör att den vill gå rakt fram (under förutsättning att vikten i skenan åter tar sin mittposition)

Låter kul...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top