Fjädringsproblem, fjädringsgurus!!

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Denna undran borde ligga i mekforum eller liknande men jag gitter inte höra "det-som-gäller-för-gata....", då det gäller inställningarna på en RR-hoj.

Efter att ha harvat runt på Falkenberg har följande fenomen uppstått.
Ca 1-1½ cm in från högerkanten på bakdäcket ser det gropigt ut och nu snackar vi rent förj*vligt gropigt. Gropigheten är ca 1-1½ cm brett och för övrigt ser däcket bra ut. Inga tendenser på vänstersidan, ej heller på framdäcket och detta på olika uppsättningar däck, gammalt som nytt.
Samma fenomen uppstår efter att ha vänt på däcket...

Förutsättningar:
R6:a -00 eller -01, spelar mindre roll.
Orginaldämpare bak.
Max förspänning på fjädern
Returen 13 av ca 40 klick, kommer ej ihåg från vilket håll.
Kompressionen, har jag ingen större koll på.
Pirelli Diablo Slick SC2 180/55 R17
Däcktryck ~2,05 kallt

Fundering:
Kan det vara så att returen är åt skogen?
Mao, dämparen trycks ihop så pass mycket att returen inte orkar "trycka ut" fjädern igen? Att detta skulle leda till att däcket får ta all stryk, därav groparna i däcken?
Finns det fler som är/har varit drabbade av detta fenomen?
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Har ingen lust att köpa en Öhlin för hur mycket som helst, även om jag vet att det kanske skulle underlätta.
 
Last edited:
Som Strider sæger så kan det vara att du kör för långsamt. Mao. rätar du upp ut ur kurva och ger full gas, vilket sliter däcket sönder och samman.

Man kan också tänka sig att du har för lite retur. Dämparen packar ihop mitt i svängen, då är det helt plötsligt däcket som agerar dämpare. Då blir det också så.

Sen man kan tänka sig att du har ett för hårt däck som inte blir varmt i stommen. Då rör sig ytlagret utanpå den hårda stommen. Då blir det så ibland... Särskillt om det är kallt.

Sen kan man tänka sig att du har för mjukt däck, vilket "brinner" upp där det påfrestas som mest. Minst troligt.

Mitt tips är att släppa 10 klick på kompression (den ska jobba tillbaka snabbare efter detta). Testa med det först.

/Joakim
 
Last edited:
bissmark skrev:
2183422
Förutsättningar:
R6:a -00 eller -01, spelar mindre roll.
Orginaldämpare bak.
Max förspänning på fjädern
Returen 13 av ca 40 klick, kommer ej ihåg från vilket håll.
Kompressionen, har jag ingen större koll på.
Pirelli Diablo Slick SC2 180/55 R17
Däcktryck ~2,05 kallt

Fundering:
Kan det vara så att returen är åt skogen?
Mao, dämparen trycks ihop så pass mycket att returen inte orkar "trycka ut" fjädern igen? Att detta skulle leda till att däcket får ta all stryk, därav groparna i däcken?
Finns det fler som är/har varit drabbade av detta fenomen?
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Har ingen lust att köpa en Öhlin för hur mycket som helst, även om jag vet att det kanske skulle underlätta.

Det låter inte hel otroligt att det är stötdämparen som antingen är på väg att ge upp eller är feljusterad.
Följande slog mig när jag tittade på specen:
1. Varför har du max förspänning på fjädern?
2. Ger detta korrekt häng både obelastad och med förare?
3 Kolla upp kompressionen då de båda justeringarna inte är helt oberoende av varandra
4. Är returen 13 klick från max eller 13 klick från min. 13klick från max på en 40 klicks justering verkar absolut vara för mycket retur för racebruk.
 
Som Boris säger. Mät upp hänget. Det är en av de lättare kontrollerna. Ladda ner en manual från Öhlins. Och orginaldämparen kan mycket väl vara dålig, ett sätt att testa är att kolla att alla inställningar faktiskt funkar.

Ett tips är att byta per omgående. Det kostar pengar att köra sönder däck också...

/Joakim
 
Jag blev lite nyfiken vad ni menar med att "köra för långsamt". Jag förstår inte din förklaring Pålle.

Jag t.ex. kör jätte långsamt men mina däck slits knappt alls på sidorna :tomten
 
Pålle skrev:
2183622 Som Boris säger. Mät upp hänget. Det är en av de lättare kontrollerna. Ladda ner en manual från Öhlins. Och orginaldämparen kan mycket väl vara dålig, ett sätt att testa är att kolla att alla inställningar faktiskt funkar.

Ett tips är att byta per omgående. Det kostar pengar att köra sönder däck också...

/Joakim

Absolut. Enklaste sättet att kolla att inställningarna verkligen fungerar är att plocka av dämparen från cykeln och demontera fjädern. Nu kan du trycka ihop dämparen med handkraft, testa runt med olika inställningar av kompression/retur och du kommer att märka om dämparen reagerar. Där skall vara enorm skillnad mellan max och min komp/retur.

En annan kontroll du kan göra med dämparen på cykeln är följande:
1. Be en kamrat trycka ihop fjädringen utan att sitta på cykeln
2. Släpp och titta nogrannt på hur återgången till obelastad går
En stötdämpare som är slut kommer att skjuta tillbaks till toppenläget för att därefter falla ner sitt häng, en fungerande dämpare kommer att återgå till sitt korrekta ursprungsläge med häng direkt.

Undersök även prisbild på Wilbers WP etc de är inte märkbart (om ens alls) sämre än öhlins.
 
HanneZ skrev:
2183628 Jag blev lite nyfiken vad ni menar med att "köra för långsamt". Jag förstår inte din förklaring Pålle.

Jag t.ex. kör jätte långsamt men mina däck slits knappt alls på sidorna :tomten

Ska jag behöva utveckla... Har varit med om detta själv, men inte så jättetydligt. Men iaf. så har samma däck och inställningar slitigt snyggare på däcken när det gått fortare runt banan.

Kruxet är alltså att man kör för långsamt igenom svängen och tvingas/kan accelerera hårdare ut ur kurvan. Detta sliter sönder däcken. Dels blir gummiytan överbelastat och dels kan det bli överhettat inifrån stommen.

När det gäller fjädring och däck så finns det hur många teorier som hellst. Jag kan inte mycket själv, och lyssnar lyhört. Men alla säger olika, alltid. Jag är dock helt övertygad om att fjädringen är den viktigaste punkten. MYCKET viktigare än 5 hästkrafter hit eller dit. Försök läs på lite, och testa! Det absolut viktigaste är att man är receptiv för information när man kör. Hur uppträder hojen. Understyr, överstyr, tungstyrd, för lättstyrd osv, under acc, broms, kurvtagning. mm. mm. Sen analyserar man detta ihop med en manual för hur fjädringen arbetar och fungerar. Då lär man sig mycket.

/Joakim
 
Strider skrev:
2183759 Nej, då blir det för invecklat :)

Pålle beskriver fenomenet bra. Under fullt eller nästan fullt nedlägg vågar du inte gå på gasen. Däcket slits knappt alls längst ut. Du tar upp hojen lite grann och vågar slå på och sliter däcket markant med början ca 2cm från däckets ytterkant. Du får en U liknande profil på däcket. När profilen har blivit tillräckligt djup brukar det inte vara några problem att känna hur illa snedslitet däcket är.


Det som sklijer mot en snabb förare är att de vågar gå på gas lite tidigare och sliter däcket lite mer längre ut mot kanten och skapar på så sätt en jämnare slitageprofil utifrån däckets kant och in i mitten.

Med det resonemanget skulle en snabb kille som slår på tidigt minska gaspåslaget när kurvan rätar upp. Det är ju uppenbart att en snabb förare har lika mycket gaspåslag som en långsam förare just på det ställe där trådstartaren har problem med onormalt däckslitage. Nej, jag tror mer på en kass inställning på bakdämparen. Precis som nån skrev kolla hänget med och utan förare. Kolla komp och retur. Returen ska ju inte vara för långt inskruvad/stängd då hela dämparn packar ihop sig. Om du är osäker ställ komp/retur i mitten och testa dig fram.
Hellre mer komp än retur. :)
 
Last edited:
Martinus skrev:
2184170 Med det resonemanget skulle en snabb kille som slår på tidigt minska gaspåslaget när kurvan rätar upp. Det är ju uppenbart att en snabb förare har lika mycket gaspåslag som en långsam förare just på det ställe där trådstartaren har problem med onormalt däckslitage. Nej, jag tror mer på en kass inställning på bakdämparen. Precis som nån skrev kolla hänget med och utan förare. Kolla komp och retur. Returen ska ju inte vara för långt inskruvad/stängd då hela dämparn packar ihop sig. Om du är osäker ställ komp/retur i mitten och testa dig fram.
Hellre mer komp än retur. :)
Om man ser det så här då. Den snabba och den långsamma killen kör lika fort på rakan men den långsamma kör långsammaren i kurvan, skillnaden blir att den långsamma måste accelerera mer ut ur kurvan? Nääää jag vet inte, det lät vettigt när dom andra förklara men nu vet i fan.
 
På våran usla gamla hoj hjälpte det mycket att släppa returen ett antal klick..... Hade precis samma fenomen och det försvann i princip helt :tummenupp
 
Strider skrev:
2184437 Nädå, skillnaden är att den snabba föraren sliter mer längst ut på däckets sida än vad den lite mindre snabbe(modige) gör och undviker därmed den oönskade U-profilen. När hojen lutar så mycket så att botten (mitten) på U profilen är mitt i kontaktytan så är sannolikt slitaget lika mycket för både snabb och långsam förare. Hojen lutar inte mer än att båda vågar krana fullt. Men under mer nedlägg vågar den snabbe gasa mer än den långsamme och sliter således ned däcket mer där och undviker U-profilen.

Varför kör Hägerström, Mozzberck o sådana jeppar ifrån sådana som du och jag ut ur böjarna?

Jag ska nog f-n köra ifrån den där Mossberg. :)
Vad trådstartaren pratar om är att hans nya fina sulor är helt uppruggade/sönderslitna. Det tror jag inte har att göra med när, var och hur föraren i fråga slår på gas ut ur krökarna utan att fjädring/dämpning inte fungerar som den ska.
 
Jag hade samma probs förra året Ett vidrigt groteskt bakdäckslitage jag ändrade ride high ändrade hydraliken och kändes bra då bakdäcket smälte ner trots allt.

Nu med annan hoj (R4 vs V2) bättre fjädrings komponenter och förhoppningsvis tagit åt mig något av det strider säger så se slitaget helt annorlunda ut.

Tempot är ju relativt men det är samma förare ca 3-4 timmars effektiv körtid , ERF teamen klarar väl 4-5 timmar på samma däck

Se bild så ser du min fegisrand som den brutala Vtwinnen gav
 

Bifogat

  • Bakdäck.JPG
    Bakdäck.JPG
    113.7 KB · Visningar: 114
  • Däck KGA 2.JPG
    Däck KGA 2.JPG
    67.6 KB · Visningar: 110
Men för i helvete :hördu du är väl B-förare :fatta! två klick returen-bak det fixar allt :7peta :rofl

björn

hade själv samma prob släppte på fjädern 3 klick samt ett nytt däck så kommer det funka fint
 
Att säga till sina rookiepolare att man skall släppa på returen är ett bra tricka att lura dem till att köra sämre än en själv.[/QUOTE]

Min tanke var mest att börja medutgångspunkt från mitten. Min erfarenhet av orginaldämpare är att det händer i princip inget när man skruvar på dessa till skillnad från en öhlinare. Vår käre vän Mossberg testade på Brno förra året under freiesfahre att skruva allt i botten och åkte ut och provade och att sen öppna allt max och märkte knappt nån skillnad. Dämparn var då orginal R6-01. Mina intentioner med mitt skrivande här är förhoppningsvis inte att luras men att trolla med en gammal orginaldämpare är inte lätt. Men dina råd ovan hade jag knappt kunnit skriva bättre själv.
 
Last edited:
Strider skrev:
2185609

Att säga till sina rookiepolare att man skall släppa på returen är ett bra tricka att lura dem till att köra sämre än en själv.

Att släppa "två klick return bak" har funkat i alla tider för Rookie-maffian alla har märkt en enorm skillnad och kapat minst två sec :mattias .


Hoppas ni förstod ironin i minna inlägg annars har RR-forumets själ försvunit helt :3freak

björn
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top