bissmark
Same Shit, different Day...
Denna undran borde ligga i mekforum eller liknande men jag gitter inte höra "det-som-gäller-för-gata....", då det gäller inställningarna på en RR-hoj.
Efter att ha harvat runt på Falkenberg har följande fenomen uppstått.
Ca 1-1½ cm in från högerkanten på bakdäcket ser det gropigt ut och nu snackar vi rent förj*vligt gropigt. Gropigheten är ca 1-1½ cm brett och för övrigt ser däcket bra ut. Inga tendenser på vänstersidan, ej heller på framdäcket och detta på olika uppsättningar däck, gammalt som nytt.
Samma fenomen uppstår efter att ha vänt på däcket...
Förutsättningar:
R6:a -00 eller -01, spelar mindre roll.
Orginaldämpare bak.
Max förspänning på fjädern
Returen 13 av ca 40 klick, kommer ej ihåg från vilket håll.
Kompressionen, har jag ingen större koll på.
Pirelli Diablo Slick SC2 180/55 R17
Däcktryck ~2,05 kallt
Fundering:
Kan det vara så att returen är åt skogen?
Mao, dämparen trycks ihop så pass mycket att returen inte orkar "trycka ut" fjädern igen? Att detta skulle leda till att däcket får ta all stryk, därav groparna i däcken?
Finns det fler som är/har varit drabbade av detta fenomen?
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Har ingen lust att köpa en Öhlin för hur mycket som helst, även om jag vet att det kanske skulle underlätta.
Efter att ha harvat runt på Falkenberg har följande fenomen uppstått.
Ca 1-1½ cm in från högerkanten på bakdäcket ser det gropigt ut och nu snackar vi rent förj*vligt gropigt. Gropigheten är ca 1-1½ cm brett och för övrigt ser däcket bra ut. Inga tendenser på vänstersidan, ej heller på framdäcket och detta på olika uppsättningar däck, gammalt som nytt.
Samma fenomen uppstår efter att ha vänt på däcket...
Förutsättningar:
R6:a -00 eller -01, spelar mindre roll.
Orginaldämpare bak.
Max förspänning på fjädern
Returen 13 av ca 40 klick, kommer ej ihåg från vilket håll.
Kompressionen, har jag ingen större koll på.
Pirelli Diablo Slick SC2 180/55 R17
Däcktryck ~2,05 kallt
Fundering:
Kan det vara så att returen är åt skogen?
Mao, dämparen trycks ihop så pass mycket att returen inte orkar "trycka ut" fjädern igen? Att detta skulle leda till att däcket får ta all stryk, därav groparna i däcken?
Finns det fler som är/har varit drabbade av detta fenomen?
Hur löser jag detta på bästa sätt?
Har ingen lust att köpa en Öhlin för hur mycket som helst, även om jag vet att det kanske skulle underlätta.
Last edited: