Fjädringsinställningar

SletEmil

#71 Rookie 600
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Gullspång
Hoj
Kwackasaki ZX6RR -05
Är väldigt grön på det här med fjädring men har hört att man ska ställa in hänget på hojen för att ha en bra grund på hojen. Så jag laddade ner inställningar från öhlins. Visserligen har jag originalfjädring men ändå.
Med belastning utan förare ska hänget vara 15-30mm i fram och 10-20 i bak, men det är 13mm i fram och 10mmm i bak.
Och med förare är ska hänget vara 25-40 i fram oc 35-50 i bak, men det är
20mm i fram och 35mm i bak. Så i bak verkar det var på gränsen till bra men min fråga är vad man ska ställa på är det fjäderförspänningen,retur eller kompressionsdämpningen? Borde ju vara fjäderförspänningen tycker jag:va .

Och vid min förra träning ställde jag upp kompressionsdämpningen två hack i bak för att få bort gunget i fjädringen, behöver man oxå skruva med returen lika mycket när man ändrar kompressionen?
 
Är väldigt grön på det här med fjädring men har hört att man ska ställa in hänget på hojen för att ha en bra grund på hojen. Så jag laddade ner inställningar från öhlins. Visserligen har jag originalfjädring men ändå.
Med belastning utan förare ska hänget vara 15-30mm i fram och 10-20 i bak, men det är 13mm i fram och 10mmm i bak.
Och med förare är ska hänget vara 25-40 i fram oc 35-50 i bak, men det är
20mm i fram och 35mm i bak. Så i bak verkar det var på gränsen till bra men min fråga är vad man ska ställa på är det fjäderförspänningen,retur eller kompressionsdämpningen? Borde ju vara fjäderförspänningen tycker jag:va .

Och vid min förra träning ställde jag upp kompressionsdämpningen två hack i bak för att få bort gunget i fjädringen, behöver man oxå skruva med returen lika mycket när man ändrar kompressionen?

Det stämmer, du ska ratta på fjäderförspänningen. Och om det inte räcker för att hamna inom båda intervallen bör du byta fjädrar. Obs, kompressionen och retur ska du skruva bort helt under denna övning.

Stämmer verkligen dina intervall? Du måste ha kastat om intervallen för häng MED förare, fram borde rimligen vara större även där.

EDIT:

Jag har ett högst personligt och amatörmässigt tillvägagångssätt när jag ställer in fjädring/dämpning. Jag har gjort det 1 gång, men det gick bra :)

Förutsättning: Du har ställt in hänget rätt och har därför ingen kompression eller retur fram eller bak:

1) Kör några varv och känn efter hur hojen känns med minimal dämpning.

2) Ställ in kompressionen fram så den inte bottnar vid inbromsningarna. Använd buntband runt gaffelbenen som hjälpmedel.

3) Kompensera sedan upp med lite retur, börja med att studsa gaffeln stillastående, ratta några klick på returen och se om det minskar. Ratta inte för mycket just nu. Ta hellre för lite retur till en början och öka i efterhand om det behövs.

4) Ut och kör igen. Känns det för mjukt baktill vid acceleration, höj kompressionen. Använd sedan returen för att kompensera en ev. höjd kompression.

Försök att få till en mjuk inställningen men som ändå inte svajar. Ställ in en vettig kompression och kompensera sedan denna med lite retur. Ta hjälp av däcksslitaget. Ser det illa ut är inställningen inte bra. Skruva inte för mycket på en gång, utan ändra en sak i taget, kör och notera hur du tyckte hojen kändes.

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:
Väldigt mycket text

okej tack för tipsen:tummenupp ... Blir till att prova på onsdag. Så det finns ingen speciell "norm" för hur mycket man ska ställa med returen om man skruvat upp kompressionen utan det är bara att ställa in efter hur det känns eller? Jag tror att det ska stämma med siffrorna vid häng med förare. Tyckte det verkade lite mysko men men. Hur ska man skruva då? Ska man ha hårdare eller mjukare? Man borde ju ha mjukare för att öka hänget eller är jag helt fel ute nu?
 
okej tack för tipsen:tummenupp ... Blir till att prova på onsdag. Så det finns ingen speciell "norm" för hur mycket man ska ställa med returen om man skruvat upp kompressionen utan det är bara att ställa in efter hur det känns eller? Jag tror att det ska stämma med siffrorna vid häng med förare. Tyckte det verkade lite mysko men men. Hur ska man skruva då? Ska man ha hårdare eller mjukare? Man borde ju ha mjukare för att öka hänget eller är jag helt fel ute nu?

När du ökar förspänningen minskar hänget eftersom du trycker ihop fjädern och cykeln lyfts upp mer.
 
När du ökar förspänningen minskar hänget eftersom du trycker ihop fjädern och cykeln lyfts upp mer.

:tummenupp okej tack för dom värdefulla tipsen. Blir som sagt till att testa på gelleråsen på söndag då. Har iaf ett humm om hur man ställer in fjädringen nu:tummenupp
 
Det stämmer, du ska ratta på fjäderförspänningen. Och om det inte räcker för att hamna inom båda intervallen bör du byta fjädrar. Obs, kompressionen och retur ska du skruva bort helt under denna övning.

Varför ska man skruva bort komp+retur helt när man justerar hänget? Har aldrig läst det nånstans tidigare.

Eller du kanske menade att man skall skruva bort dem när man åker ut och känner på hojen för att känna på skillnaderna?
 
Varför ska man skruva bort komp+retur helt när man justerar hänget? Har aldrig läst det nånstans tidigare.

Det har jag läst i Performance Riding Techniques där det finns ett utdrag ur Suspension Education Program som används på CSS:

"To get a true reading, we first need to set all the damping settings to minimum, so that the spring can fully extend without the damping holding it back."
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top