Fjädrings fråga

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Jag va och tittade på en Triumph 600 TT för några dagar sen, när jag hoppade upp för att prov sitta den så säger min bror att den sjunker i hopp under mej(med andra ord ville han säga, Brorsan du är för fet för den hojen)
min fråga är då går det att justera fjädringen bak så den blir hårdare så den inte sjunker mer än några cm?? eller måste jag sätta dit en kraftigare fjäder??och kommer då avståndet till fotpinnarna öka??

Tacksam för svar
Johan

Du kan justera förspänning en bra bit. Det påverkar sjunket. Är man för big händer det att man får förspänna så mycket att bågens egensjunk går förlorat. Då behövs en kraftigare fjäder.

bågens egensjunk ??? vad är det?? jag är lite :kocko när det gäller detta.

men om vi säger att den sjunker 10 cm när jag sätter mig på den, hur mycket ska den sjunka för att det ska vara normalt?? hur fan går det när jag slänger upp damen bak på, man känner sig ganska fuckad på detta plan, så det är ju tur att ni finnns.

killen sa att fjädringen inte var rörd sen den köptes ny med andra ord fabriksinställt och då va dom 2 muttrarna som man justerar med på mitten

Det Olsson pratar om är förspänningen av själva fjädern, kille i affären/privat pratar nog om justeringarna för dämpningen.
Förspänningen av fjädern är till för att anpassa efter vikten man vill belasta hojen med, ju tyngre vikt desto mer förspänning. Detta vill man göra eftersom hojens styregenskaper och även fjädringsväg blir fel om man lastar hojen för tungt utan att justera. Dock har ju fjädern ett maxläge och är det fortfarande för tungt måste man ha en styvare fjäder.
Sök forumets teknikdel och racingdel efter "static sag" eller "häng" så kan du nog hitta en förklaring på hur man ställer in förspänningen.
10 cm är alldeles för mycket.

Goodstuff skrev:
Det Olsson pratar om är förspänningen av själva fjädern, kille i affären/privat pratar nog om justeringarna för dämpningen.
Förspänningen av fjädern är till för att anpassa efter vikten man vill belasta hojen med, ju tyngre vikt desto mer förspänning. Detta vill man göra eftersom hojens styregenskaper och även fjädringsväg blir fel om man lastar hojen för tungt utan att justera. Dock har ju fjädern ett maxläge och är det fortfarande för tungt måste man ha en styvare fjäder.
Sök forumets teknikdel och racingdel efter "static sag" eller "häng" så kan du nog hitta en förklaring på hur man ställer in förspänningen.
10 cm är alldeles för mycket.

Ja just det. "Häng" heter det(eng. sag). "Sjunk" är mer för båtar kanske :D

[TIPS] DC->HS hubben -> "AoMC Kunskapslyftet Del 21 - Stötdämparinställning.zip" [/TIPS]

Läs lite om det! Men generellt sett är hojar gjorda för 70-80kg:s gubbar och egentligen behöver man en annan "rate" på fjädern om man ligger för långt ifrån idealvikt. Förspänning fixar inte problemet för dig, bara får det att bli lite bättre.

Får man fråga vad du väger? Problemet borde uppstå på alla hojar eftersom ingen (kanske Ducce?!?!?) kan ändra "rate" (utan at byta fjäder)

triple skrev:
Läs lite om det! Men generellt sett är hojar gjorda för 70-80kg:s gubbar och egentligen behöver man en annan "rate" på fjädern om man ligger för långt ifrån idealvikt. Förspänning fixar inte problemet för dig, bara får det att bli lite bättre.

Får man fråga vad du väger? Problemet borde uppstå på alla hojar eftersom ingen (kanske Ducce?!?!?) kan ändra "rate" (utan at byta fjäder)
120 pannor, 90 kg kuk och resten kropp :yoparty :D :D

vad kostar en fjäder och är det svårt att byta.
satt på polarns aprilia falco och den sjunker inte alls ner mycket

nattvakten skrev:
120 pannor, 90 kg kuk och resten kropp :yoparty :D :D

Du Johan, jag tror du kanske skall bifoga lite bilder på din 90kg tingest i racingforumet, så ska du se att de som har riktig erfarenhet av chassi-inställningar hjälper dig tillrätta.

#Olsson# skrev:
Du Johan, jag tror du kanske skall bifoga lite bilder på din 90kg tingest i racingforumet, så ska du se att de som har riktig erfarenhet av chassi-inställningar hjälper dig tillrätta.
hehehe troligen :tummenupp

försöker hitta en firma som säljer fjädrar men kan inte hitta någon, byter man bara fjädern eller måste man byta dämparen oxå??

Last edited:
nattvakten skrev:

försöker hitta en firma som säljer fjädrar men kan inte hitta någon, byter man bara fjädern eller måste man byta dämparen oxå??

Om det är en seriös märkesdämpare så kan man byta fjädern. Hör med firma som säljer/skruvar med just den bågemodellen.

Dez skrev:
[TIPS] DC->HS hubben -> "AoMC Kunskapslyftet Del 21 - Stötdämparinställning.zip" [/TIPS]

Låter som något jag vill läsa men hittar ingen HS-hubb? Erkänner villigt att DC inte är det jag är mest hemma på. Idiotguide till att hitta zipfilen, någon?

Ha det!
/Fredrik

nattvakten skrev:

Jag var i kontakt med Wemi för ett tag sen, och dom var mycket tillmötesgående. Hör med dom. :)

Wemi

Jätte bra tack för all hjälp och vi får försöka justera fjädringen den dagen det blir ett köp, det närmar sig med storm steg, uppkörning på fredag 28:e maj

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...