Fjädring supermotard

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
R1 -03
Så nu har man äntligen fått byggt om WR:en till supermotard. Men nu kommer nästa problem...fjädringen. Måste ju göras något åt, för nu svampar den som f.n i kurvorna. Några tips om hur det skall gå till ? Räcker det att justera comp/retur/förspänning eller måste man byta fjädrar ?

Välkommen i sjösjukeligan, min Ktm var ju offroad från början. Mjuk är väl ingen överdrift......hehe

Jag har låtit comp varit för annars blev den mest stötig, men retur har jag stramat åt så mycket det går ibak å ganska mycket ifram, givetvis i olika steg så det inte blir någe plötsliga å skumma hopp å studs......

Den muppar sig, är en dröm att provåka "riktiga" motarder men det råKKar att gunga lite :D

Fast vad hjälper det dig........

Men som jag upplevt det så mera comp blir den stötigare å man blir fortare öm i handlederna......(fast jag e rätt klen oxå)

Hehe...man tackar för välkomnandet...även om jag helst inte vill vara medlem i den klubben ;)

Har du inte spänt upp fjädern bak ? Ttrodde det var det första mna borde göra. Hade t.o.m funderingr på att byta mot en hårdare fjäder, fast om man kan slippa det så får man ju vara glad.

Fjädringen blir aldrig hårdare av mer förspänning. (Undantaget progressiva fjädrar, men skillnaden är nog liten även där.) Fram kan man kapa fjädern, hyfsa till änden o sätta dit motsvarande distans. 10 % kan det kanske bli, nog inte så värst mkt mer. Vad har du för fjäderkonstanter nu ? O hur hårda sitter i motard-hojar normalt ?
/u

Jag har oxå byggt om en enduro till motard. Iom att jag inte har råd att byta fjädrar, så den blir lägre och styvare har jag i lite mer olja i framgaffeln och sänkt så mycket det går i kronan.
Bak har jag höjt kompen och släppt returen (man åker ju oftast på bra underlag(asfalt)). Jag har även minskat förspänningen (som kompenseras med sänkning i kronan).

Hoppas du förstår mina termer!

Andreas skrev:
Jag har oxå byggt om en enduro till motard. Iom att jag inte har råd att byta fjädrar, så den blir lägre och styvare har jag i lite mer olja i framgaffeln och sänkt så mycket det går i kronan.
Bak har jag höjt kompen och släppt returen (man åker ju oftast på bra underlag(asfalt)). Jag har även minskat förspänningen (som kompenseras med sänkning i kronan).

Hoppas du förstår mina termer!

När du sägar att du släppt returen menar du då så att du får snabbare retur ? Annars är jag med på vad du menar. :tummenupp

Näe, långsammare... Är underlaget jämt behövs inte det så snabb retur(inbillar jag mig).
På en tvättbräda måste ju bakhjulet snabbt ner i backen för att få fäste(snabb retur), på jämn asfallt studsar det inte så mycket och greppet bak finns hela tiden.
Jag tycker att hojen blir mjukare fast kompen é uppskruvad.

Andreas skrev:
Näe, långsammare... Är underlaget jämt behövs inte det så snabb retur(inbillar jag mig).
På en tvättbräda måste ju bakhjulet snabbt ner i backen för att få fäste(snabb retur), på jämn asfallt studsar det inte så mycket och greppet bak finns hela tiden.
Jag tycker att hojen blir mjukare fast kompen é uppskruvad.

Jag gjorde tvärtom på min, har jag långsam retur studsar bakhjulet värre än f*n när jag bromsar in i kurvorna, när jag ställde returen på max (har bara ändrat returen änsålänge) blev det mycke bättre, ända nackdelen blev att den tuggar mer däck :( .(inbillar jag mig iallafall)
(O de e på e ny bana med jämn o fin asfalt.)

Det kanske beror på orginal inställningen(om man softar från orginal)... Jag vet inte vad orginal inställningen är, men det blev betydligt bättre för mig.
Du kanske "softade" för mycket ;)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!