Fjädrindsinställning - Hård eller Lös?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
För att göra en lång historia kort. På min kozuki när den köptes satt det en fjäder bak avsedd för en förarvikt på 95kg. Farbrorn som jag köpte den av tillhör den snabbare skaran åkare. Till en början körde jag med denna fjäder. Men när jag satt på hojen så var hänget ungefär noll (0). Efter att ha tränat lite under sommaren så kom jag till ett läge där jag kunde får det att släppa och sedan lugnt gasa på så att stället blev längre och kontrollerat ut ur böjarna. Detta kändes förstås kul men det är kanske ingen höjdare om man jagar bättre tider. Hojen kändes även lite småsladdig. Även då jag inte tänkt ställa ur böjen utan bara hade bråttom därifrån så kom det små hugg och slag. Jag bytte därför till en fjäder avsedd för 85kg förarvikt. Med denna fjäder sladdar det i stort sett aldrig, vilket är bra. Men jag har tappat känslan för var greppet är nånstans. Tidmässigt så åker jag lika fort med bägge fjädrarna.

Sen blev det nytt år och MC mässa. Var då och klämde och kände på paupanen, crazy mikes och backlunds hojar. Till min förvåning (eller kanske inte) så var deras fjädrar lika hårda. Klev upp å satte mig på samtliga av deras hojar och hänget var i stort sett noll där med. Ungefär som om dom var stum svetsade. Dessutom så tror jag(85kg) mig väga lite mer än dessa killar.

Är det så att pro superbike åkarna kör med väldigt hård fjädring bara för att få "bättre feeling men sämre grepp"??? Eller har jag fått det om bakfoten?

Min uppfattning är iaf.
Hårdare fjäder = lättare att känna greppet.
Mjukare fjäder = bättre grepp men sämre känsla.

Ja, väldigt förenklat så är det "hårdare = sämre grepp, bättre kontroll", "mjukare = bättre grepp, sämre kontroll". Men sen är det såklart väldigt individuellt hur man vill ha det.

Ok, men det som förvånade mest var att hänget på dessa hojer var obefintligt. Och läser man lite överallt och även på öhlins hemsida så står ju där hur hänget ska vara inställt.

Jag hade också satt allt på max på en mässa så att ingen rookie skulle kunna klicka fram på hur mina inställningar var. :D

Sen var väll kanske ingen av hojarna på mässan körda än?

Du har fel gällande att hårdare = känna bättre. Speciellt ut ur lågfartskurvor så får du svårt att "känna" om du har grepp... för alla andra kommer ha lämnat kurvan medan du står kvar och letar grepp... :D i know... lol

Last edited:
Sen är det ju inte säkert att det är fjädern som är hårdare.

Hur menar du nu? Kompressionsdämpningen inverkar dynamiskt, men vid statiskt test så är det väl bara fjädern som håller emot? Att mäta hänget på en stillastående cykel i en mässhall är att mäta en ren fjäderegenskap i min värld såvida inte dåliga svinglager eller andra fel föreligger.

EDIT: Eller menar du kanske att det skulle vara fjädringsgeometrin som skulle vara ändrad?

Last edited:
Last edited:
Snabbare förare har rent generellt lite hårdare fjädrar men framförallt betydligt biffigare shimsning då den ökade hastigheten ger större dynamiska belastningar.

Sen är läran med häng som faktor för fjäderval och förspänning inte hela sanningen utan ett pedagogiskt enkelt instrument för att hamna i rätt härad. Det som till slut avgör vad som är rätt fjäder är om du ligger i rätt del av dämpkurvan under körning, var man hamnar avgörs ju givetvis av vikten men minst lika mycket även av körningen.

För 2 år sen körde den jag mekade till i PRO-SBK med en 30N/mm mjukare fjäder bak än som satt på hojen orginal..

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!