Fjädrar till MCX kopplingskit R1 98-99?

Archan

Evolving...
Gick med
31 Aug 2004
Ort
Varierar
Hoj
-
Har en Yamaha R1 -98 med komplett MCX turbokit.
Detta inklusive deras konverteringskit för kopplingen.
Nu har det dock blivit dags att byta fjädrarna till kopplingskitet.
Något som vet var man kan få tag på dessa utom direkt från MCX?
De har tyvärr semesterstängt så är ej ett alternativ.

Utifrån mina enkla lekmannaögon ser fjädrarna tämligen alldagliga ut och förhoppningsvis går de att få tag på hos någon verkstad eller järnhandlare?

All hjälp uppskattas! Det är riktigt segt att ha MCn stående i delar när det är toppenväder ute.

Bifogar en bild på vilka fjädrar jag menar.
Det är alltså 6st coil springs istället istället för diaphragm fjädern som är standard.
clutch_commented.jpg
 
Om den slirar kan du bricka fjädrarna 1-2mm. Jag gjorde så på min och körde en hel säsong innan jag sålde den. Körde t.o.m. med högre ladd än vanligt och slirade ingenting. Du sätter brickan utanpå fjädern så att den trycks ihop mer när du drar dit den.

Mvh
 
Mät tråddiametern, fjäderdiametern och antalet varv så kan du räkna fram fjäderkonstanten. Sen kan du beställa oneoff fjädrar ty mcx djädrar är inget plockat från en annan mcmodell utan de är special.
 
Någon som vet om det gör något om brickan är lite större än ytter dimension för fjädern?
Finns det risk att brickan slår i kåpan då?

Fått fram lite mått som dock inte rimmar bra med DIN125, vilket verkar vara vad de stora drakarna gillar att sälja :(
Måtten:
"bussningen" som M6-skruven sitter i till 13,5mm innerdim, 20mm ytterdim
Fjädern 14mm innerdim, 19,5mm ytterdim
M6-skruven 6mm innerdim, 10mm ytterdim

Min plan är att sätta bricka mellan bussningen och fjädern.
Försöker hitta någonstans i Göteborg som har 14x20 brickor nu :)
 
Last edited:
Måste gå att hitta brickor som har 20mm ytter och bara borra upp dem annars?
 
Back
Top