Fixa till matt plast.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Syrran har precis skaffat en Yamaha XT660 som varit parkerad utomhus under ett par år och således blivit rejält matt, i brist på bättre beskrivning, i plasten. Det är alltså inga lackade kåpor utan mer som endurohojarnas plastbitar. Hur fan ska jag göra för att få dessa aningens snyggare?

Att det inte kommer gå att få nyskick fattar jag men lite bättre liksom. Testade vanligt Turtlevax men det enda som hände var.. Ingenting. :näsblod

Varmluftspistol. :tummenupp

Edit: Nja, funkar väl iofs mest på repig plast. T.ex. om du skulle gått på för hårt med en rubbing på plasten. Eller om du slipat ner en större repa med .ex. våtslippapper och det fortfarande är smårepor kvar.

Silikonspray kanske? Funkar på all möjlig annan plast som man vill ska bli blankare iaf. Spraya på och torka av överflöd. Upprepa vid behov.

Last edited:
Den där sortens pigmenterad(?) plast brukar vara ganska billig.
Kanske värt att kolla upp vad ny plast kostar innan man går vidare?

:hihi Inte om man kör Honda. På XR'n kostar framskärmen 1100 och bakskärmen 1800kr, de vita har jag inte vågat fråga vad de kostar...
När UFO fortfarande gjorde dem fick man dem för 1/2 av orginalpriset, men fortfarande rätt dyrt. (orginalen är bättre kvalitet)

Men, som tur är kör han ju Yamaha så de är kanske billigare?

I vilket fall som så är väll de flesta som kör med genomfärgad plast intresserad hur man snyggar till hojen? :)

:hej

Olivolja ;) Lägg på ett lager, vänta 30min lägg på ett till vänta 30min lägg på ett till vänta 30min sen torka bort överflödig olja med en trasa.

Fungerar på "gråa" kofångare som därefter blir svarta ;)

Jag brukar använda en disksvamp för att stryka på oljan, baksidan av en scrotchbrite, svampsidan asså :D

Och till skillnad från andra kemikalier så skadar inte olivoljan lack.

//Tapper

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...