Fixa till en gammal eka i trä

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ni som sett tråden om snöslungan har sett att jag precis varit uppe på sommarstället. Vi har en gammal eka i trä som inte använts på massor med år. Tidigare förvarades den inomhus i ladan, men har blivit placerad utomhus under ett enkelt tak för ett par år sedan. Tycker lite synd om den där den står och förfaller år för år. Funderar på hur mycket det krävs för att fixa till den lite så att förfallet inte ska gå för långt om man en dag skulle vilja använda den. Vanligtvis använder vi en gammal plast eka som köptes i mitten på 80- talet. Det har inte varit tid till att fixa till trä ekan. Faktum är att det har funnits funderingar på att elda upp den, men det tycker jag är lite synd. Bland annat av sentimentala skäl. Dessutom är det lite mer känsla i de äldre träbåtarna än nyare dito.

Min morfar borrade ett litet hål i botten på båten när jag var liten. Antagligen för att kunna tömma ut vatten när den togs upp på land. Någon annan logisk förklaring har jag inte. Har funderat på om det var så klokt beslut. Vet att han även lät en snickare fixa till båten lite innan den ställdes undan. De partierna har inte blivit intjärade. Några snickeridetaljer och en övre bräda framtill. Jag har några vaga minnen av att min morfar tjärade in båten som barn. Men vad krävs det för underarbete i synnerhet nu när den stått så pass länge. Den lär ju ta in massor med vatten i nuvarande skick. Jag minns att den tog in vatten inledningsvis förr om åren när den togs i bruk för första gången på vårkanten. Jag tror inte båten varit i vatten på säkert 25 år.

Vad bör man göra för att få ordning på den så att den dessutom blir sjöduglig. Det är kallt i älven om den skulle sjunka på mitten någonstans :näsblod

Sett att det finns lite kunnigt folk här som dessutom är intresserade av båtar. Vad har ni för tips och råd? Bör man lämna iväg båten till någon kunnig person som får se över den eller är det något man kan göra själv som amatör och ofta tidsbrist när man väl är där uppe?

Våran var bara söla på tjära och släng i vattnet en vecka så blev den tät.
Beror antagligen på vilket skick den är i.

Våran var bara söla på tjära och släng i vattnet en vecka så blev den tät.
Beror antagligen på vilket skick den är i.

Fick skala ner bilderna lite för att SH ska acceptera dem. Tänkte fått med dem i första inlägget. En av bilderna visar hålet min morfar borrade upp. Kanske visste han något jag inte gör. Helt ologiskt för mig i alla fall. På den tiden drog man upp den längst slänten så den var antagligen rätt tung framåt hösten när den legat i. Kanske ligger logiken där.

Bifogat

• DSC00250.JPG
    DSC00250.JPG
    197.4 KB · Visningar: 477
  • DSC00252.JPG
    DSC00252.JPG
    187.6 KB · Visningar: 546
  • DSC00253.JPG
    DSC00253.JPG
    127.5 KB · Visningar: 213
  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    208.6 KB · Visningar: 498
  • DSC00272.JPG
    DSC00272.JPG
    174.2 KB · Visningar: 252
Hålet ska du absolut ha kvar, det hör till gamla ekor. Fixa bara en bra kork (som vill sitta kvar...) att plugga igen hålet med så kommer du att upptäcka vad praktiskt det är när det regnat mycket och du skall dra upp båten på land. Räcker att vattenmängden i båten är högre än sjön så rinner det åt "rätt håll".

Hålet ska du absolut ha kvar, det hör till gamla ekor. Fixa bara en bra kork (som vill sitta kvar...) att plugga igen hålet med så kommer du att upptäcka vad praktiskt det är när det regnat mycket och du skall dra upp båten på land. Räcker att vattenmängden i båten är högre än sjön så rinner det åt "rätt håll".

Morfar hade en pinne minns jag som han stoppade i hålet.

Redan som barn älskade jag båtar, speciellt träbåtar tyckte jag var så otroligt vackra och det var bara dom som kändes äkta, som 8 åring började jag segla jolle, när jag fyllde 10 fick jag en egen mahognyjolle....

Jag har inte tittat år en båt sedan dess, träbåtar fnyser jag åt, en enda dag om året är dom bra till något, dom fyller ut majbrasan bra...

Först i år har jag fått lite sug efter en båt, jag var faktiskt riktigt nära att köpa en för ett par veckor sedan, men den hann säljas, givetvis tittar jag bara på plastbåtar numera, fast det finns ju en elektroluxbåt ute på blocket, fin i träet och slank modell...

Sen kommer jag ihåg vårrustningen, av en fjuttig liten jolle och då fnyser jag åt den igen...

Rusta upp morfars gamla eka och lägg in den på förvaring igen om den betyder mycket för er, annars rekomenderar även jag 5 liter diesel och en tändsticka!

• Gilla
Reaktioner: Teo
Det som jag funderar på är hur gammal du är?Du minns när din morfar var barn och tjärade båten.. :-)
Hade jag varit som du så hade jag skrapat allt löst och sen tjära båten.Vänd den på rätt håll och fyll den med vatten.Efter en vecka så bör den ha svällt klart och du drar ur bottenpluggen och tömmer båten.Sen är det bara att sjösätta den och ta en tur på älven.

Det som jag funderar på är hur gammal du är?Du minns när din morfar var barn och tjärade båten.. :-)
Hade jag varit som du så hade jag skrapat allt löst och sen tjära båten.Vänd den på rätt håll och fyll den med vatten.Efter en vecka så bör den ha svällt klart och du drar ur bottenpluggen och tömmer båten.Sen är det bara att sjösätta den och ta en tur på älven.

Nu är jag definitivt ingen båtmänniska.
Men att fylla en eka i storleken som på bilden med vatten verkar, för mig, vara en rätt dålig idé. :näsblod
Med tanke på trycket vattnet genererar så är det nog inte så mycket eka kvar om man skulle fylla upp den med vatten..

Fast jag kan ha fel, så rätta mig gärna.

Nu är jag definitivt ingen båtmänniska.
Men att fylla en eka i storleken som på bilden med vatten verkar, för mig, vara en rätt dålig idé. :näsblod
Med tanke på trycket vattnet genererar så är det nog inte så mycket eka kvar om man skulle fylla upp den med vatten..

Fast jag kan ha fel, så rätta mig gärna.

Rätt och fel, för att vara exakt... :D

Pluggen är, förutom att tömma vatten när man tar upp den, även till för att fylla ekan något (inte helt!) när man sjösätter. Detta just för att den ska få ligga "lite djupare" i vattenlinjen och svälla. Sen får man ösa den efter några dagar.

Så gjorde iaf min far när jag var liten knodd vill jag minnas. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Rätt och fel, för att vara exakt... :D

Pluggen är, förutom att tömma vatten när man tar upp den, även till för att fylla ekan något (inte helt!) när man sjösätter. Detta just för att den ska få ligga "lite djupare" i vattenlinjen och svälla. Sen får man ösa den efter några dagar.

Så gjorde iaf min far när jag var liten knodd vill jag minnas. Men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Jojo, men då har du ju lika mycket tryck på utsidan som på insidan. :)

Jag förstod Kymi som att man skulle fylla upp ekan på land, vilket jag tror är en dålig idé.

Nog spekulerat från mig.

Den där ser ju ändå ganska OK ut!

Skrapa bort allt som är löst och tjära sedan in den och låt den torka några dagar. Sjösätt den sedan och när den är vattenfylld för du in en plugg i hålet, låt den sedan ligga nån vecka innan du öser. Sen ska den nog flyta bra!

text.....givetvis tittar jag bara på plastbåtar numera, fast det finns ju en elektroluxbåt ute på blocket, fin i träet och slank modell...

Rusta upp morfars gamla eka och lägg in den på förvaring igen om den betyder mycket för er, annars rekomenderar även jag 5 liter diesel och en tändsticka!

Det är nog mest av sentimentala skäl den fått vara kvar. Vi har eldat upp massor med saker som stått i ladan genom åren som morfar och mormor samlat på sig och det har förts diskussioner att vi kanske även skulle eldat upp ekan. Tycker nog att om vi nu ställt undan den för eftervärlden borde man åtminstone ge den lite underhåll så att den inte förfaller helt och hållet. Verkar inte betinga några större värden de är gamla träbåtarna om man tittar på blocket. Finns det något fabrikat på dessa gamla ekorna eller är det frågan om hemmabyggen? Vet nog inte så mycket om dess historik eller ens hur gammal den är.

Den fick stå många år inne i ladan, men flyttades ut för ett par år sedan och gjorde plats för annat. Skulle kunna vara 10 år sedan vid närmare eftertanke. Där har den stått utsatt för vädrets makter förutom det lilla taket. Med tanke på det är den i oförskämt bra skick. Den har nog inte varit sjösatt sedan jag var liten (5- 7 år gammal). I dag över 30 år gammal (som svar till Kymi).

Åker jag upp igen och stannar två veckor eller så kanske jag tar mig an att försöka fixa till den lite. Dock saknar jag all erfarenhet av det här slaget. Tanken var väl att man skrapar av det som sitter löst och tjärar in den igen. Behöver man även slipa lite? Sedan funderar jag på träets skick så klart. Det har ju dragit ihop sig och torkat under årens lopp. Sedan bottenmålningen. Ska man slipa/skrapa bort gamla färgen och tjära även där? Samma sak med insidan? Den är nog också tjärad vill jag minnas? Årorna kanske också ska få någon form av behandling?

Skulle nog behöva en krasch course. Kanske finns någon bra länk på nätet rent av som man kan läsa in sig lite?

När allt detta är klart och fått torka in sjösätter man båten och låter den ta in vatten och svälla lite under några dagar. Det är rätt långgrunt i älven utanför, vilket vi kan tacka vattenregleringen för. Det är nog ingen fara att den sjunker direkt så att den hamnar utom räckhåll :D

Vad är bästa materialet när det gäller pluggen man kan sätta i? En träpinne eller kort som föreslogs ovan? Tanken är väl att den ska svälla upp också. Hur får man sedan ut den igen på hösten? Låter båten torka på land eller?

Sedan kan jag nog hålla med dig. Det fanns skäl varför morfar köpte en plast eka mot slutet. Båten var väldigt tung att dra upp på land på hösten. Minns att de var flera stycken som hjälptes åt. Lade ut stockar också. Vilket projekt det var. Sedan allt underhåll på båten.

Vi har numera gjort en hel del markarbete på tomten och gjort en grusväg och satt plast ekan på trailer. Underlättar en hel del så att säga. Man skulle kunna sätta upp ekan på trailern och sjösätta den och ta upp den senare igen. Tyvärr gjorde vi av med den gamla motorn på ca 8 hk, men den behövde nog en rejäl översyn. Nu tror jag inte att trä ekan kommer att användas särskilt mycket. Om den var i ordning kanske någon annan familjemedlem känner för att färdas tillbaka i tiden innan plasten gjorde sitt intrång.

Jörgen Karlsson eller http://www.trabatsakuten.nu/

Jag kan förstå tanken bakom att bevara ekan, så gör det.

Min morfar byggde många träbåtar själv, men det vanliga var nog att man köpte redan på den tiden, ingen av dom finns kvar i släktens ägo, så vitt jag vet eldade han upp samtliga själv när han blev less på dom.

Det finns några träbåtsbyggare runt mig, men det har funnits fler förut.

Fix it!

En plasteka gör sig inte alls lika bra med en fisktarmsmarinerad lappkniv fastslagen i relingen.

Min morfar byggde många träbåtar själv, men det vanliga var nog att man köpte redan på den tiden, ingen av dom finns kvar i släktens ägo, så vitt jag vet eldade han upp samtliga själv när han blev less på dom.

Tänkte lite på Jörgen när jag skrev tråden här. Kanske ser han den och skriver ett par rader.

Ska kolla in forumet ni föreslog och se om jag hittar något matnyttigt.

Jag vet vad du menar med att det fanns fler båtbyggare förr. Kanske är vår eka lokalt byggd någonstans, men jag har ingen aning om det. Vi har en annan båt i ladan som är ett hemmabygge. Den känner vi till historiken om. Den har nog bara varit sjösatt två gånger sedan 60 talet. En liten racer båt. När morfar gick bort modifierade vi den 15 hk motor vi hade till plast ekan och satte på den lilla racer båten bara för att testa den. Det var vi barnbarn som tjatat oss till det. Vi hade två roliga dagar med den ute på älven. Märkligt nog var båten tät trots att den då tillbringat ca 30 år i ladan. Det här var nog 20 år sedan.

Jag och min morbror diskuterade att vi kanske skulle försökt få tag i en 25- 30 hk motor till den om det inte kostar allt för mycket. Större motor är nog för mycket för den lilla båten. Den stackars 15 hk motorn räckte inte till för att få båten att plana minns jag. Lustigt nog har några gamla vänner till vår familj köpt upp just det huset där en gång båten byggdes. Cirkeln sluts så att säga.

Last edited:
Ang hur ekan ska skötas beror så mycket på vad man vill köra för metod. Linoljefärg, modern färg, fernissa eller tjärad tex.

Jag har skrivit så mycket om det här att det blir för mycket att gå igenom alla metoder och för och nackdelar med det.

En generell sak gäller dock, att mätta bart trä med rå kallpressad linolja, torka av överskottet och låta olja i träet härda/oxidera, är i regel den bäst impregneringen innan man bygger upp resten av ytbehandlingen, oavsett om man tex ska måla eller fernissa. Iaf på traditionellt byggda träskrov i inhemska träslag. Till skillnad från tex kallbakade samt plywoodskrov och andra modernare konstruktioner.

En väg kan ju vara att fortsätta med den metod som båten tycks ha haft när den var iordning. Du får då beskriva hur den verkar ha varit behandlad på tex fribord, botten, invändigt, invändigt under durk (hålskeppet), tofter osv.

Att döma av bilderna ser den här båten ut att ha varit "tjärad", dvs struke med sk båtsmörja eller roslagsmahogny, dvs en blandning av lika delar fin trätjära, linolja och terpentin. Det svartnar med tiden, man kan se den processen i de svarta fläckarna. Så en fördel med den metoden är att det är enkelt, en nackdelen är att båten med tiden blir svart, pga att UV-strålningen bryter ned den oljade ytan. Undervattenskroppen ser ut att ha varit grundmålad/mönjad, sedan struken med båtbottenfärg.

Man ska inte fylla båtar med vatten när de står på land, bättre att vatta i dem med urtagen dyvika om man vill svälla dem innan sjösättning. Eller blöta mattor invändigt.

Du kan ju göra riktade google-sökningar på TA, kan även rekommendera Thomas Larssons bok "Träbåtsrenovering". Den går igenom både renovering och underhåll.

Det funkar med både ock, jag är moderator på TA och har samma nick där som här.

Last edited:
Det funkar med både ock, jag är moderator på TA och har samma nick där som här.

Aha, jag brukar kika in där ibland, mest för att titta på Zollands alster, jag träffar på honom IRL ibland och pratar med honom, så det kan vara kul att se vad han har gjort.

Dock är det väl främst hans bilar/motorcyklar jag har intresserat mig för, då träbåtshatet har varit djupt rotat i mig, men jag tycker fortfarande att dom är snygga...

Här är lite av Zollands bilar: Google bildsök

Aha, jag brukar kika in där ibland, mest för att titta på Zollands alster, jag träffar på honom IRL ibland och pratar med honom, så det kan vara kul att se vad han har gjort.

Dock är det väl främst hans bilar/motorcyklar jag har intresserat mig för, då träbåtshatet har varit djupt rotat i mig, men jag tycker fortfarande att dom är snygga...

Här är lite av Zollands bilar: Google bildsök

Ja Zollands bilder/illustrationer är jag väl bekant med, han var ofta uppe på gamla träbåtsakuten minns jag.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!