Fixa hobbyhoj?

Blubb

Ny medlem
Gick med
18 May 2010
Ort
Linköping -> Ljungsbro
Hoj
NSR på g!
Tjena
Har kollat en del på filmer o på lite olika forums med SM-tävlingar o tyckt det var ganska häftigt o värkar skoj att testa ...
Så hade uppkörning(31/8) för lätt mc dock gick det sig inte vägen..:mad:
Men innan jag skulle köra på väg fick jag testa att köra med körskolans hoj på banan dom kör roadracing på i svistad som är en yamaha DT125 av årsm. 1985 men satan va roligt det var!
Så börja bli lite småsugen men har inte mycker info...Det jag har tänkt ev. på om det går att fixa min Suzuki RM250 med andra fäljar m.m?
 
Det går utmärkt att komplettera den hojen med lite andra fälgar. Du behöver inget körkort för att tävla i supermoto utan du skall ha licens. Ta kontakt med "supermoto" här på forumet så hjälper han dig.

Det är tävling 25-26 september i Linköping. Om du inte hinner fixa det till dess är du supervälkommen att hjälpa till med arrangemanget istället. Kontakta MIG om du vill hjälpa till.

/HW
 
...och att köra träningar är inga problem oftast, du behöver inte heller ha licens oftast. Kör du riktig supermoto så är det chill iaf :)
 
...och att köra träningar är inga problem oftast, du behöver inte heller ha licens oftast. Kör du riktig supermoto så är det chill iaf :)
Lite OT kanske men, inget licenskrav på träningarna? Det låter lite halvriskabelt? Inte för att det är ett ultimat bevis på att man kan köra hoj som en gud, men då antas man ju iaf veta lite hur man kör, har koll på flaggor mm.
 
Lite OT kanske men, inget licenskrav på träningarna? Det låter lite halvriskabelt? Inte för att det är ett ultimat bevis på att man kan köra hoj som en gud, men då antas man ju iaf veta lite hur man kör, har koll på flaggor mm.

Det här är MC-racingens bakgård. Inte lika mycket regler och uppstyrt, mer fokus på att det ska vara roligt och bra gemenskap. Det går inte lika fort som roadracing så det mesta löser sig:tummenupp
 
Hur gör man med fjädringen om man är lite halvseriös?
Har endurofjädring nu, nigar nå jävulskt när man bromsar lite.
Ska jag leta efter cross fjädring eller vad?
 
Det går utmärkt att komplettera den hojen med lite andra fälgar. Du behöver inget körkort för att tävla i supermoto utan du skall ha licens. Ta kontakt med "supermoto" här på forumet så hjälper han dig.

Det är tävling 25-26 september i Linköping. Om du inte hinner fixa det till dess är du supervälkommen att hjälpa till med arrangemanget istället. Kontakta MIG om du vill hjälpa till.

/HW

Kan det funka med enduro/cross-gaffel om ställer upp den så den blir hårdare?Det borde väll oxå gå med bakdämparen?
Vad innebär licensen?Vad kostar det m.m? :)
 
Kan det funka med enduro/cross-gaffel om ställer upp den så den blir hårdare?Det borde väll oxå gå med bakdämparen?
Vad innebär licensen?Vad kostar det m.m? :)

Crossfjädring funkar utmärkt!

Visst tävlar du i S1 / S2 vill man kanske ha riktiga grejor men till Open / Nybörjare duger det utmärkt som sagt.

Licens kan du läsa om på svemo.se.
 
Kan det funka med enduro/cross-gaffel om ställer upp den så den blir hårdare?Det borde väll oxå gå med bakdämparen?
Vad innebär licensen?Vad kostar det m.m? :)

Enduro/cross fjädring duger oftast i början. Man kan testa att ställa på den mer och mer och försöka känna sig fram om man tycker det blir bättre. Notera alltid utgångsläget dock! Skruva heller aldrig något i botten, minst 1-2 klick ut (annars riskerar man att pajja grejerna).

En tävlingslicens behövs för att få tävla och att få lösa ut en licens (tillfällig för ett specifikt arrangemang eller helårs) så krävs att man gått kurs. Dessa kurser arrangeras av Svemo och är kostnadsfria. I första hand så hålls dom på våren innan säsongen drar igång, men sen brukar det hållas ett par undersäsongen om behöv finns. Mottot är att ingen någonsin inte ska kunna tävla pga. avsaknad av kurs.
 
Lite OT kanske men, inget licenskrav på träningarna? Det låter lite halvriskabelt? Inte för att det är ett ultimat bevis på att man kan köra hoj som en gud, men då antas man ju iaf veta lite hur man kör, har koll på flaggor mm.

På arrangerad träning är du försäkrad genom din klubbs SVEMO medlemskap. Dvs för att träna behöver du hoj, skinnställ, medlemskap i en svemo klubb och betalad träningsavgift.
 
Hur gör man med fjädringen om man är lite halvseriös?
Har endurofjädring nu, nigar nå jävulskt när man bromsar lite.
Ska jag leta efter cross fjädring eller vad?

Ja åkte endel open tävlingar förra året på en husa med orginal fjädring..
vann ett heat i örebro iaf..
fördel är att du åker fortare på gruset men förlorar det på asfalten.:tummenupp
 
Lite OT kanske men, inget licenskrav på träningarna? Det låter lite halvriskabelt? Inte för att det är ett ultimat bevis på att man kan köra hoj som en gud, men då antas man ju iaf veta lite hur man kör, har koll på flaggor mm.

Flaggor? Vad är det för nåt? ;) Det är sällan man ser någon flaggvakt på banan. Är man ny så frågar man oftast hur det går till, sen äre bara tuta och köra :) Folk e bra mycket mer vänliga i supermoto-sporten än i roadracing

Hur gör man med fjädringen om man är lite halvseriös?
Har endurofjädring nu, nigar nå jävulskt när man bromsar lite.
Ska jag leta efter cross fjädring eller vad?

Endurofjädring fungerar första månaden skulle jag vilja säga, är man halvseriös som du säger så behöver man nog shimsa om

Crossfjädring kan man åka bra länge på. 1,5 sek långsammare är jag på min tvåtakts-KTM med crossfjädring än med min overthetop Aprilia. På tight gokartbana då.

Det kan hända att du kan hinka i nå fjädrar fram som e tokmycket för hårda för din vikt och få bort en del av nigandet. Häll i lite mer olja då också
 
Då ska jag hålla ögonen öppna efter sx fjädring.
Satsa på så nya man fåtag på eller?
 
Då ska jag hålla ögonen öppna efter sx fjädring.
Satsa på så nya man fåtag på eller?

Jag gissar att det är 06 som gäller för dig, 07 och framåt har en annan vinkel på stötdämparen och då också en annan shimsning, fjäderkonstanten är 1kg mindre också

Jag är inte riktigt hundra på hur gaffeln passar i gamla kronan men de nya framgafflarna är bra mycket bättre än de gamla, tror den nya kom 08 men är inte riktigt hundra
 
Jag gissar att det är 06 som gäller för dig, 07 och framåt har en annan vinkel på stötdämparen och då också en annan shimsning, fjäderkonstanten är 1kg mindre också

Jag är inte riktigt hundra på hur gaffeln passar i gamla kronan men de nya framgafflarna är bra mycket bättre än de gamla, tror den nya kom 08 men är inte riktigt hundra

Har en 450 SMR - 06 och en 450 SX - 07, och byter ofta delar mellan dom (tex när SMR:en går sönder o man vill köra motard så är det bara att byta över gafflar, dämpare, bromsar och hjul).

Skillnader fram:
Gafflar är inga problem att byta mellan hojarna. Styrvinkeln är brantare på en SX från 07. Ställ offset till 18mm (ktm kronan på crossen är ställbar 18-20mm) för att minska chatter. SX från 07 känns helt enkelt kvickare.

Skillnader bak:
Stötdämparna är lika långa och funkar bra att byta mellan hojarna.
Svingen är något kortare på SX från 07 men jag upplever inte att fjädringen beter sig "illa".

Det stora problemet (som jag har iaf) med crossfjädring på motardbana är att min retur är för snabb. Jag har en fjäder för +90kg men har inte schimsat om den så det är svårt att komma snabbt in i en sväng utan att den hoppar. Har man normal fjäder med max retur eller schimsar om den bak så går det att åka riktigt fort med vanlig crossfjädring (har tävlat med crossen och bytte då bara till motard bakdämpare).

Not:
Jag fastnade i KTM träsket, kanske inte ens är KTM vi pratar om :D
 
Last edited:
Välkommen in i klubben :D Jag gissar också på att det är det enda rätta vi pratar om ;)

Jag tror absolut som du säger att man kan flytta över SMR-delar till SX'en, men tvärt om så blir nog bakdämparen helt fel? (för hård är bättre än för mjuk). Jag kommer själv sätta en Öhlins TTX till nya chassiet på min 200 med gamla chassiet, räknar med att få shimsa om den dock men har jag tur så funkar det eftersom jag är mycket lättare än de flesta andra förare :)

Iofs borde det finnas nå riktig motardfjädring där ute i träsket nånstans. SMR'en vore ju bäst att plocka från
 
Flaggor? Vad är det för nåt? ;) Det är sällan man ser någon flaggvakt på banan. Är man ny så frågar man oftast hur det går till, sen äre bara tuta och köra :) Folk e bra mycket mer vänliga i supermoto-sporten än i roadracing
Va va de där för jävla påhopp?! Skulle vi RR-killar inte vara trevliga? Hur fan kan du påstå nå sånt? Jag blir så jävla förbannad över att bli beskylld för en massa strunt! :6surkart









:krama Jag som mest tycker ni håller till i ert hörn när man kommer förbi med kameran, men det kanske är för att jag som RR-kille ser så arg ut :hihi
 
Jag gissar att det är 06 som gäller för dig, 07 och framåt har en annan vinkel på stötdämparen och då också en annan shimsning, fjäderkonstanten är 1kg mindre också

Jag är inte riktigt hundra på hur gaffeln passar i gamla kronan men de nya framgafflarna är bra mycket bättre än de gamla, tror den nya kom 08 men är inte riktigt hundra

Är en 02'a jag har.
Så att några nyare passar rakt av räknar jag inte med, men med lite modifikation så borde man kunna kränga på i princip vilka gaffelben somhälst.

Men tycker det är dåligt med begagnade grejer på blocket, samlar alla sina motardåkare sina saker på hyllan i garaget ?
 
Generellt så tror jag att race-grejor går ryktesvägen hellre än via blocket

Jag tror att 06ans grejor passar bra till din cykel men lovar inget
 
Back
Top