Fixa hemma (kakel och köksluckor) - renoverings fråga

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Någon som kan svara på dessa två saker som jag vill fixa hemma:

1) Badrummet - har gammalt (80 tals) helkaklat badrum (färg:brun/gult). Men har inte råd att riva ner allt, fuktspärra och allt sånt. Några bra idéer till hur man kan få badrummet att se fräschare ut? Har hört talas om att man kan måla om befintlig kakel (någon som har erfarenhet av detta?) Alcro har special färg, fast rekommenderas inte till badrum, utan i typ köket. Andra idéer/förslag på hur man får det att se bättre ut? Är student och därför inte råd att lägga ner 20 tusen på att totalrenovera hela badrummet så som man egentligen borde och skulle vilja.

2) Köksluckor - har fula 80-tals köksluckor, som jag funderar på att lacka om. Problemet är att dem inte har en slät yta, utan ett fult inskurit mönster. Jag undrar om det finns något (tunt) material man kan limma fast ovanpå, för att få en slät och fin yta som jag sen kan lacka i valfri färg? Något trä liknande och framförallt tunt (men inte för tunt) material alltså.

Förslag och andra idéer :Bugar

Tror inte man skall måla på kaklet i ett badrum lite mycket vatten där..

Köksluckorna kan ju tapetseras med någon trendriktig tapet.. Det är väl bara till att spackla i och slipa dem.. Eller måla skåpen + sklettet runtom och dumpa luckorna.. De har jag sett i nån fräck inredningstidning och då måste det ju vara bra.. :)

Ang. Badrummet så är det nog kört.. finns klisterlappar man kan klistra på kaklet men det blir inte så jätte kul.

Ang. Köksluckorna så är nog det enklaste att lämna dom på lackering hos en firma och låta dom spackla en slät yta. Tror jag såg ett pris på 50.- på att fylla igen ett större hål / lucka så det borde inte va så dyrt att ordna.

Tjejen ville måla om kaklet i vårat badrum, men jag lyckades intala henne att vi skulle låta bli.. var väl några målerifirmor som menade att det finns metoder som funkar, men jag vette fan. Visst det kanske är fint ett tag, men målafärg känns inte lika slitstarkt som rent kakel precis... :gnissla

Nu glömmer ni väl att kaklet är kvar under färgen.

Min lilla åsikt är att det kommer bli väldigt fult. Dock kan du t.ex foga om. Byta inredningen, måla taket. Lägga en fin badrumsmatta ovanpå klinkern. Ja helt enkelt täck alla fula ytor med något annat. Typ inramade tavlor o.s.v. Men vill ha ha fräscht är nog foga om det enkla alternativet.

Jonte VSB R-T skrev:
Nu glömmer ni väl att kaklet är kvar under färgen.

Ska man måla PÅ kaklet så är det väl en förutsättning...? :D

Det jag menade iaf var att det lär inte se så snyggt ut efter ett tag när färgen börjar ge sig osv...

Om det inte är fukt bakom så kan du sätta gips utanpå kaklet och sedan fuktspärra osv.

obs. om det inte är betong väggar.

fart freak skrev:
Någon som kan svara på dessa två saker som jag vill fixa hemma:

1) Badrummet - har gammalt (80 tals) helkaklat badrum (färg:brun/gult). Men har inte råd att riva ner allt, fuktspärra och allt sånt. Några bra idéer till hur man kan få badrummet att se fräschare ut? Har hört talas om att man kan måla om befintlig kakel (någon som har erfarenhet av detta?) Alcro har special färg, fast rekommenderas inte till badrum, utan i typ köket. Andra idéer/förslag på hur man får det att se bättre ut? Är student och därför inte råd att lägga ner 20 tusen på att totalrenovera hela badrummet så som man egentligen borde och skulle vilja.

2) Köksluckor - har fula 80-tals köksluckor, som jag funderar på att lacka om. Problemet är att dem inte har en slät yta, utan ett fult inskurit mönster. Jag undrar om det finns något (tunt) material man kan limma fast ovanpå, för att få en slät och fin yta som jag sen kan lacka i valfri färg? Något trä liknande och framförallt tunt (men inte för tunt) material alltså.

Förslag och andra idéer :Bugar

1.Att fixa det hela utan att kostar pengar är svårt ,då vi talat om våtrum som kräver vissa åtgärder/behandlingar för att det skall vara godtjänt ur försäkringssynpunkt.
Sen om du börjar räkna på färgkostnader och arbetsåtgång för att måla så är det lika billigt/billigare att köpa vanligt vitt 15X15 kakel och slänga upp istället,dessutom är det säkrare ur hållbarhets synpunkt.

2.Tvätta med målartvätt,slipa med 120 papper,grunda,spackla hela luckorna 2 ggr,slipa,grunda,färdigmåla.

Eller ta mått på luckorna och gå till bygghandlen och be dom såga upp luckor i MDF som du sedan målar.

DJM skrev:
Om det inte är fukt bakom så kan du sätta gips utanpå kaklet och sedan fuktspärra osv.

obs. om det inte är betong väggar.

Då får du dubbla fuktspärrar och det får du inte ha, tror inte att dte har någon betydelse att du gipsar först men där kan jag ha fel eftersom jag inte är helt insatt i byggnormer/AMA.

Långa farbron skrev:
1.Att fixa det hela utan att kostar pengar är svårt ,då vi talat om våtrum som kräver vissa åtgärder/behandlingar för att det skall vara godtjänt ur försäkringssynpunkt.
Sen om du börjar räkna på färgkostnader och arbetsåtgång för att måla så är det lika billigt/billigare att köpa vanligt vitt 15X15 kakel och slänga upp istället,dessutom är det säkrare ur hållbarhets synpunkt.

2.Tvätta med målartvätt,slipa med 120 papper,grunda,spackla hela luckorna 2 ggr,slipa,grunda,färdigmåla.

Eller ta mått på luckorna och gå till bygghandlen och be dom såga upp luckor i MDF som du sedan målar.
Tänk åxå på att du måste ha kvitto på arbeten i våtutrymmen att visa upp om det skulle hända något framöver. Har du inte det kan dete bli DIG som försäkringsbolaget stämmer om något börjar mögla en dag.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!