Fixa fälgen?

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Har fått en bula på bakfälgen på hojen. Är det något som går att fixas eller är den kapputt och bara att leta efter en annan?

Satt på nya däck, men däckskillen sa att den vobblar lite.

Om den går att fixa, har någon tips på bra, seriöst ställe i närheten av Göteborg?

Det är ju inte direkt så mycket material på fälgen och jag vill inte råka ha en osynlig försvagning där efteråt som spricker vid något väl valt otäckt tillfälle.

Bifogat

• IMAGE_339 copy.jpg
    IMAGE_339 copy.jpg
    151.8 KB · Visningar: 197
  • IMAGE_338 copy.jpg
    IMAGE_338 copy.jpg
    166.7 KB · Visningar: 453
Banka var nog vad killen på däcksverkstaden som satte på hjulen gjorde. Han sa att han skulle försöka fixa bulan jag hade på framhjulet. Nu är det en spricka istället, och det vågar jag inte köra med.

Därför vill jag nog ha en specialfirma, typ som Vegas tipsade om. Synd bara att det är i Helsingborg.
Ingen som har tips på någon mer lokal firma?

Gaslåga + lämplig hammare och träkloss som mothåll. Fungerar prima.

Men sprickan lät mindre bra...

Har du en spricka i framfälgen och en sån där bula bak så är det nog både säkrare och billigare att hitta ett par nya fälgar på skroten. Vad har du gjort med hojen för att lyckas misshandla fälgarna så? :va

vet ej exakt, men jag träffade curbsen på Kinnekulle förra året med bra nedlägg. kan varit det. Dock märktes inte något när jag körde resten av säsongen med de gamla däcken.
Normalfallet enligt däckskillen är om man dundrar ner i en gaturenovering och inte hinner bromsa (bilfälgar). Då brukar de se ut så.

Sprickan i framhjulet kom till när däckverkstaden skulle fixa bulan på framhjulet (likadan som på bakhjulet). Innan var det bara en bula...

Säljer skrotarna ok fälgar? Ingen risk med att de är i samma skick som de jag har?

Intera i Sthlme ller fälgfixarna är det som gäller för att rikta fälgarna. Jag anser dock att där finns för lite material i moderna sporthojsfälgar för att man skall våga sig på att rikta....

En uppsättning fälgar är inte så farlit dyrt. Leta hos raceåkare eller EBAY...

vet ej exakt, men jag träffade curbsen på Kinnekulle förra året med bra nedlägg. kan varit det. Dock märktes inte något när jag körde resten av säsongen med de gamla däcken.
Normalfallet enligt däckskillen är om man dundrar ner i en gaturenovering och inte hinner bromsa (bilfälgar). Då brukar de se ut så.

Sprickan i framhjulet kom till när däckverkstaden skulle fixa bulan på framhjulet (likadan som på bakhjulet). Innan var det bara en bula...

Säljer skrotarna ok fälgar? Ingen risk med att de är i samma skick som de jag har?
Om du bara körde på curbsen en bit så låter det otroligt konstigt att fälgarna ser ut sådär efteråt! Då måste det ha varit något annat fel först, alternativt att det inte alls hände där. Masserar man fälgarna sådär så brukar däcken ryka dessutom...

Jag tycker ju att däcksfirman får köpa dig minst en ny fälg iaf! Visst, den va inte hel från början, men dom gjorde de bara värre :fakta

Fälgarna kan visst vara fina, går du omkull i gruset i en korsning och repar upp hojen helt så brukar det ju bli inlöse, och då är fälgarna i nyskick, eller stulna hojar osv. Det är ju bara att kolla på grejerna när du köper dom :)

Om däckverkstaden har fixat en spricka, så borde de väl ersätta dig.
Innan var ju fälgen reparerbar, dock ej nu....

Om du bara körde på curbsen en bit så låter det otroligt konstigt att fälgarna ser ut sådär efteråt! Då måste det ha varit något annat fel först, alternativt att det inte alls hände där. Masserar man fälgarna sådär så brukar däcken ryka dessutom...

Det vore nära nog omöjligt....

Bula fälgarna mot curbsen gör man inte ens med anorektiska magnesiumfälgar. Undantaget är motardjeppar som hoppar långt och landar platt med gjutna anorexihjul. Där sitter ju ett däck i vägen som tar smällen och med mindre än att man bottnat genom däcket går det inte att bula fälgen, alla som åkt cross/enduro har erfarenhet av det. När man hör det karakteristiska ljudet av aluminium vs sten vet man att det blir dyrt...

Det vore nära nog omöjligt....

Bula fälgarna mot curbsen gör man inte ens med anorektiska magnesiumfälgar. Undantaget är motardjeppar som hoppar långt och landar platt med gjutna anorexihjul. Där sitter ju ett däck i vägen som tar smällen och med mindre än att man bottnat genom däcket går det inte att bula fälgen, alla som åkt cross/enduro har erfarenhet av det. När man hör det karakteristiska ljudet av aluminium vs sten vet man att det blir dyrt...
Precis, det är väl om man vurpar pga punka och hojen voltar med hjulen först och träffar precis mitt på, men så vassa är dom ju inte ens, curbsen. Men, man borde märka det, om det händer :rolleyes:

Om man åker av, ut på start och mål på Kinnekulle, så finns det en jättekant på asfalten när man ska tillbaka upp på banan.
Ungefär där räcket tar slut vid "restaurangen".
Där har jag knycklat till 2 st Magnesiumfälgar -08.

Var körde du över curbsen?
Annars låter det otroligt med bara curbs som har orsakat skadan.

Men jag var inte där så detta är bara mina funderingar.

Jag träffade curbsen på insidan, sista vänstern innan start/mål. "krönet-kurvan" eller vad man ska kalla den. kanske inte mitt "finest hour" om man säger så. Jag höll på att flyga ur sadeln, så det är det enda ställe jag riktigt kommer på där det potentiellt har kunnat skada fälgen.
Jag åkte dock av banan under 08 också och det var sista kurvan och sedan körde jag på banan igen, ungefär i höjd med depå utloppet. Fast jag minns inte att jag körde över något riktigt hårt där. Fast å andra sidan pumpade adrenalinet hårt efter gräsåkningen...

Det jag inte fattar är hur hojen har varit stabil som vanligt förra året och nu med nya däck så hoppar och studsar den? har inte kört i år förrän de nya var på plats.

Jag har fått ett bud via suzuki-handlaren i stan. Han har hittat fram/bak för 6000:- via beg återförsäljarnät i Tyskland. Dock så är de silvriga, så en omlackering åker man på också. Men det som säljs där ska vara i bra skick. Vad tycker ni om det priset?
Har hittat två bakfälgar för runt 2500 + frakt på ebay. Fast det är ju framänden som är mer kritiskt.

Kanske detta kan vara något?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....akeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Splinkans nya för rimlig peng. Någon som har erfarenhet av eftermarknadsfälgar? Allt krimskrams som skivor etc har jag ju redan, så jag behöver ju bara själva fälgen.

Står att det är aluminiumhjul. Hur är detta hållfasthetsmässigt?

Rent hyptetiskt, eftersom jag självklart aldrig provar detta: Hur står sig ett sådant här aluminiumhjul för nedsättning efter bakhjulsåka?

"Delkevic Wheels are manufactured from aluminium using a casting process,our wheels are designed as a direct replacement for OEM wheels and come in a range of finishes.

Basic information regarding Delkevic Road wheels

Delkevic wheels are manufactured are to stringent safety standards and in compliance with FMVS (Federal motor vehicle safety standard-USA) under section No 120-Tyre selection and rims for motor vehicles other than passenger cars.

Our wheel manufacturer is registered with NHTSA as a manufacturer of U.S market, motor vehicle rims and are DOT stamped.

All Delkevic wheel designs are tested to TUV and JASO standards by an independent wheel manufacturer based in the UK, which include the following tests:
Radial Fatigue test. Impact testing. Torsion Fatigue test. Spectrograph and dye penetration test. Fitment, run out and balance testing."

Last edited:
Kanske detta kan vara något?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....akeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:en

Splinkans nya för rimlig peng. Någon som har erfarenhet av eftermarknadsfälgar? Allt krimskrams som skivor etc har jag ju redan, så jag behöver ju bara själva fälgen.

Står att det är aluminiumhjul. Hur är detta hållfasthetsmässigt?

Rent hyptetiskt, eftersom jag självklart aldrig provar detta: Hur står sig ett sådant här aluminiumhjul för nedsättning efter bakhjulsåka?

Det är alu i originalhjulen men vilken av alla alukvalisort dessa är producerade med vet ju ingen. De duger säkerligen. Tjöööp!

Intera i Sthlme ller fälgfixarna är det som gäller för att rikta fälgarna. Jag anser dock att där finns för lite material i moderna sporthojsfälgar för att man skall våga sig på att rikta....

Man tycker ju att firmor som Fälgfixarna eller Intera skulle avråda sina kunder att laga en mc fälg om det var risk för att materialet skulle försvagas. De flesta av oss som anlitar tjänsterna kan ju inte göra bedömningen om hur slutresultatet kommer att bli.

Så här skriver Fälgfixarna på sin hemsida om riktning.

"Riktning av fälgar innebär att återställa en deformerad eller skev fälg till dess ursprungliga form. Detta innebär en rundhet inom en tolerans av 0,3 mm eller mindre. Detta är i många fall mindre än vad fabriksnya fälgar håller i felmarginal.

Riktningen utförs genom att fälgarna mäts upp och sedan i flera olika moment, ofta i samband med uppvärmning återställes till godkända toleranser. Detta kräver mångåriga färdigheter då både materialets sammansättning som kvalitet har stor betydelse för tillvägagångssättet.

Man kan även återskapa fälgar där delar av materialet försvunnit genom att tillföra nytt material för att sedan skulptera fram den ursprungliga formen."

Man tycker ju att firmor som Fälgfixarna eller Intera skulle avråda sina kunder att laga en mc fälg om det var risk för att materialet skulle försvagas. De flesta av oss som anlitar tjänsterna kan ju inte göra bedömningen om hur slutresultatet kommer att bli.

Så här skriver Fälgfixarna på sin hemsida om riktning.

"Riktning av fälgar innebär att återställa en deformerad eller skev fälg till dess ursprungliga form. Detta innebär en rundhet inom en tolerans av 0,3 mm eller mindre. Detta är i många fall mindre än vad fabriksnya fälgar håller i felmarginal.

Riktningen utförs genom att fälgarna mäts upp och sedan i flera olika moment, ofta i samband med uppvärmning återställes till godkända toleranser. Detta kräver mångåriga färdigheter då både materialets sammansättning som kvalitet har stor betydelse för tillvägagångssättet.

Man kan även återskapa fälgar där delar av materialet försvunnit genom att tillföra nytt material för att sedan skulptera fram den ursprungliga formen."

De avråder säkert om de inte anser det kommer bli bra. Men allting hänger ihop med fälgens konstruktion.

Om det är en superduperlätt magnesiumracefälg och det är 'RÄTT' skada är det inga som helst problem att åtgärda, är det fel skada är det ren idioti att försöka köra om den mot alla odds skulle bli tillräckligt rak och rund :tummenupp

Återskapa material etc då pratar vi när fälgkanten tex skrapats liggande över kurbs och det är djupa repor i kanten.
Alternativt extremt ovanliga gamla fälgar som inte går att köpa längre, men räkna med en rejäl prislapp för sådant. Mycket mer än beggade fälgar till moderna hojar kostar.

Den fälgen hade jag skickat till fälg fixarna utan tvekan, har själv anlitat dom på en Suzuki K7 framfälg till racehojen som såg betydlig värre ut än den där bulan du har. Resultatet blev mycket bra, jag spände upp fälgen i min balanseringsmaskin och kollade med indikator klocka efteråt och en hundradel i skevhet kan man leva med! Kostade lite drygt 1000:-

Bara ring dom! Dom skickade en färdig fraktsedel till mig.

Det kan inte vara gummiverkstaden som lyckats knäcka fälgen då?
Behövs nog bra mycket övervåld för ifs.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...