Fiske i Jämtland

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska upp och köra hoj i Jämtland i början av juni.
Tänkte fördriva kvällarna med att fiska lite. Nån som vet om det finns fisk däruppe i fjällsjöarna/forsarna?

Vad är det som gäller? Spinn? Mete? Fluga? Får man fiska lite hur man vill eller måste man lösa fiskekort för minsta sjö?

Om du ska dit och köra lite hoj är det ju givet att du kommer och kör en sväng med 99-riderz ;)

Vi kommer anlända till Funäsdalen 2/6 någon gång under eftermiddagen.
Dagen efter bär det iväg norröver upp mot vildmarksvägen. Verkar som om den öppnar i början/mitten av juni.

Hur vet man om den är öppen? Jobbigt om man kommer dit och det ligger 7 meter snö på vägen....

Dagen efter bär det iväg norröver upp mot vildmarksvägen. Verkar som om den öppnar i början/mitten av juni.

Hur vet man om den är öppen? Jobbigt om man kommer dit och det ligger 7 meter snö på vägen....

Tror knappast det är någon snö kvar i funäs, vi har då ingen i sveg, lofsdalen eller björnriket. Åker ni hoj upp?

Låter som om det rör sig om typ sameland, då är det garanterat kort som gäller och vissa vatten är lysta. Kort går numer att lösa digitalt, enklast säkert att fixa på plats i närmaste fiskebutik.

Du kör ju lastbil så får säkert med dig ett spö av varje, men ett kastspö med några flöten och krokar för kastmete räcker. Då kan du blanda kastandet med lite stillasittande mete. Komplettera med några bra skeddrag och spinners så har du allt du behöver för lite kvällsavslappning. Kanske några roliga jiggar också.

Ta med en termos.

Last edited:
Tror knappast det är någon snö kvar i funäs, vi har då ingen i sveg, lofsdalen eller björnriket. Åker ni hoj upp?

Jäpp. Vi åker hoj upp, och vi har tänkt tälta. Beror iofs lite på natt-temeraturerna. Börjar det krypa under nollan kanske vi får slagga på vandrarhem istället.

Låter som om det rör sig om typ sameland, då är det garanterat kort som gäller och vissa vatten är lysta. Kort går numer att lösa digitalt, enklast säkert att fixa på plats i närmaste fiskebutik.

Du kör ju lastbil så får säkert med dig ett spö av varje, men ett kastspö med några flöten och krokar för kastmete räcker. Då kan du blanda kastandet med lite stillasittande mete. Komplettera med några bra skeddrag och spinners så har du allt du behöver för lite kvällsavslappning. Kanske några roliga jiggar också.

Ta med en termos.

Ok. Tar bara med mig kastspö då. Lite mask och en liten draglåda borde räcka. Tack för tipsen!

Last edited:
Det finns ingen snö kvar och temperaturen kommer inte att vara så låg som 0.

Detta gäller dock inte på fjället. Men där får du inte åka hoj iaf så jag antar att ni skall vara i skogs- / bergsmark.

Det finns ingen snö kvar och temperaturen kommer inte att vara så låg som 0.

Detta gäller dock inte på fjället. Men där får du inte åka hoj iaf så jag antar att ni skall vara i skogs- / bergsmark.

Öööh, jo, vi ska upp på fjället. Stekenjokk heter det visst. Men det är en väg vi ska åka på.

Låter ju bra iaf att man inte behöver frysa balarna av sig. Vi lär ju inte sova på fjället, utan då får man nog röra sig neråt en bit.

För kallt? Kärringfasoner!

I vilket fall som helst ska jag också upp till jämtland i Juni, åker rättare sagt på nationaldagen (och med bil).

Det jag mest är orolig över är om vårfloden har lagt sig eller ej.

Vi funderar på Helagsfjället och om någon har annat att tips om vore det klockrent det med.

Jäpp. Vi åker hoj upp, och vi har tänkt tälta. Beror iofs lite på natt-temeraturerna. Börjar det krypa under nollan kanske vi får slagga på vandrarhem istället.

Jag antar att ni kommer behöva stanna och tanka i Sveg innan ni drar vidare upp mot Funäsdalen?
Så lämpligt att jag är ledig och kanske kan komma och dricka en kopp kaffe på statoil med er då, ni kanske behöver värmas lite :tungan

Öööh, jo, vi ska upp på fjället. Stekenjokk heter det visst. Men det är en väg vi ska åka på.

Låter ju bra iaf att man inte behöver frysa balarna av sig. Vi lär ju inte sova på fjället, utan då får man nog röra sig neråt en bit.

Åfan.

Ja då lär det både vara snö kvar samt krypa ner mot/under nollan på nätterna.

Kan ju varna att vägen över stekenjokk inte öppnar förän den 15 juni. Men sjöar som ligger nära vägen, för ja gissar att ni inte vill vandra så långt!? Dom som ligger nära väg är jormvattnet, blåsjön o leipikvattnet o alla sjöar behöver fiskekort o de e ett separat kort per sjö men inte så farligt dyrt en hundring dygnet tro ja de va i sommras.

Jag har varit några gånger däruppe och haft Ljungdalen som utgångspunkt för fiske och fjällvandring (norra Härjedalen iofs). Ljungan, Skärkan, Sölvbackaströmmen och sjöar uppe på kalfjället mot Helags/Sylarna och norr om Ljungdalen. Fluga och lätt haspel är det som gäller, mete kan vara effektivt men jag tycker inte det är någon sport att dra upp småöring med mask på kroken. Jag har även fiskat längre norrut i Dammån som ligger väster om Storsjön upp mot Bydalen/Höglekardalen.

Jag antar att ni kommer behöva stanna och tanka i Sveg innan ni drar vidare upp mot Funäsdalen?
Så lämpligt att jag är ledig och kanske kan komma och dricka en kopp kaffe på statoil med er då, ni kanske behöver värmas lite :tungan

Kul!
Vägen över Stekenjokk ser inte ut att öppna förrän 6/6, så eventuellt får vi ändra våra planer lite. Skall ringa Vägverket nu och se om de inte kan skotta upp den där lilla snutten innan vi skall dit.

Frun är däruppifrån och vi har en stuga i närheten av Jormvattnet, 1 mil eller 2 därifrån.

På midsommar brukar det hållas skidtävlingar i Stekenjokk, det borde ge dig en liten aning om hur mycket snö det är där. :) För 2 helger sen var snökanterna på blåsjöfjället kanske 3-3½ meter (de har en sjujävulsk snöslunga för att ta upp vildmarksvägen) men nu bör det väl ha sjunkit undan en del.

Utgå ifrån att vart du än vill doppa draget så behövs det någon form av fiskekort, vissa tjärnar/sjöar räcker inte ens det utan det är enbart boende som har fiskerätt. Vi "har" en sån tjärn, som varenda jävla turist försöker fiska i... försöker, det finns inte en fisk kvar i den

Sväng in på turistbyrån i Gäddede, de kan ge väldigt bra tips om fiskevatten och fiskekort (Fråga inte mig, totalt ointresserad av sånt där som djur och natur :tungan )

Har du frågor av annan natur kan du däremot fråga.

/Ralf

Kan ju varna att vägen över stekenjokk inte öppnar förän den 15 juni. Men sjöar som ligger nära vägen, för ja gissar att ni inte vill vandra så långt!? Dom som ligger nära väg är jormvattnet, blåsjön o leipikvattnet o alla sjöar behöver fiskekort o de e ett separat kort per sjö men inte så farligt dyrt en hundring dygnet tro ja de va i sommras.

Har varit i kontakt med Vägverket. Normalt så öppnar vägen 15/6, men i år så kommer den preliminärt att öppna 30 maj :)

Vi kommer inte campa däruppe, utan vi kör neråt Vilhelmina och hittar en sajt där.

Tack för info om fiskekort. Fick ni nåt?

Jajemen! Klimatförändringen ha kommit dit med.. har bara fiskat i jormvattnet dom sista åren pga att vi har stugan där o då e de mest pimpelfiske på vinterhalvåret men är ju ingen storfiskare mest bara för o koppla av men nu i påsk va de ett par som på en eftermiddag dragit 10st 1kg röding o 1st 2kg röding så nog finns de fisk:)

Frun är däruppifrån och vi har en stuga i närheten av Jormvattnet, 1 mil eller 2 därifrån.

På midsommar brukar det hållas skidtävlingar i Stekenjokk, det borde ge dig en liten aning om hur mycket snö det är där. :) För 2 helger sen var snökanterna på blåsjöfjället kanske 3-3½ meter (de har en sjujävulsk snöslunga för att ta upp vildmarksvägen) men nu bör det väl ha sjunkit undan en del.

Utgå ifrån att vart du än vill doppa draget så behövs det någon form av fiskekort, vissa tjärnar/sjöar räcker inte ens det utan det är enbart boende som har fiskerätt. Vi "har" en sån tjärn, som varenda jävla turist försöker fiska i... försöker, det finns inte en fisk kvar i den

Sväng in på turistbyrån i Gäddede, de kan ge väldigt bra tips om fiskevatten och fiskekort (Fråga inte mig, totalt ointresserad av sånt där som djur och natur :tungan )

Har du frågor av annan natur kan du däremot fråga.

/Ralf

Jo, inser att det skall vara jävulskt mycket snö. Det skiter jag i så länge vägen är fri. Fiska kanske vi inte kommer göra uppe på kalfjället precis utan mer en bit nedåt kusten till.

Kolla upp bestämmelserna för de vatten ni ska fiska i innan ni åker. I t.ex. Dammån har jag för mig att fiske med mask är förbjudet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!