Firma som löder kretskort??

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Någon som vet en firma i sundsvall med omnejd som löder kretskort?
Minst en diodlampa har brunnit på min instrumentering. (som du trodde ozeo)
och jag skulle behöva ha dom utbytta. :)

snacka med mattis han jobbar ju nästa med sånt eller robban vet säkert.pz man

Äeeeh, plocka fram lödkolven och löd själv :P

Du känner ingen som jobbar på Stjärnafyrkant då som kan hjälpa dig!?
Dom gör ju reparationer på mobiltelefoner själva här i stan!

Hade jag haft grejjerna som behövs, så hade jag kunnat göra det åt dig, men tyvärr har jag inte det, har jobbat på Essex/Sanmina och Ericsson med finlödning som huvudsyssla. :)

Sånt där kan ju vara ytmonterat ibland, vet inte hur det är i ditt fall, men är det inte det, så kan du ju alltid prova att göra det själv som nån sa!?
Lite tricksigare med ytmonterat, samt att det är lite mer känsligt angående lodmängd och att det flyter ut ordentligt osv.
Men är det bara hålmonterat, så kan du prova själv, men se till att avleda dig själv från statisk elektricitet innan du börjar bara! :tummenupp
Skaffa dig ett bra flussmedel oxå innan du börjar, det får lodet att flyta ut riktigt på lödön, gärna ett flytande flussmedel, brukar funka bäst med det!
Men om du inte får tag på det, så funkar det ju såklart bra med vanligt kletigt flussmedel! :)
En lodfläta kan vara bra att ha oxå såklart, den använder du för att ta bort den gamla dioden med!

* Tänk bara på att du inte får värma förlänge så att lödön reser sig från kortet, det är inte bra, det funkar nog ändå, men livslängden på ledaren som sitter på kortet förkortas avsevärt..
Detta är lätt att göra när man använder lödflätan, men mindre risk när man enbart löder.

* Böj benen svagt utåt, så dioden inte ramlar av när du håller kortet upp och ner.

* Sen är det bra om du kan få lodet att sjunka igenom på andra sidan, så det bildas liknande "toppar" på båda sidor av kortet, inte våldsviktigt att det blir identiskt lika, det viktigaste är att lodet flyter ut ordentligt på den sida du löder på (undersidan av kortet), så du inte får en "lodboll" så du inte ser änden på diodbenen!

* Dioder leder endast åt ett håll, så tänk på att sätta den åt rätt håll innan du löder, annars smäller det när du vrider på tändningen..

Summa summarum, så behöver du!
1. En lödpenna som ger mellan 350-400 grader.
2. Lödtenn
3. Flussmedel, gärna flytande, men funkar med den där kletiga varianten oxå.
4. Lodfläta, finns olika storlekar på dom, men så länge det inte är ytmonterat, så behöver du inte den minsta, utan den som är nästminst kanske, kommer inte ihåg måtten på dom där flätorna idag.. :huvet

Andra bra att ha grejjer är t.ex. en liten pinsett, avbitare (modell mindre!) och en flattång (gärna smal!).

Allt detta kan du få tag på hos Clas Ohlsson, RK Verktyg och liknande butiker!

Det är inte så svårt och avancerat som det här kanske låter, jag kan ha en förmåga att "överförklara" ibland.. hehe.. :tungan

Lycka till! :tummenupp

P.S. Glöm inte bort att avleda dig själv, genom att lägga handen på ett element direkt innan du startar, det borde räcka!
Samt fråga om det är nåt du undrar över, så ska jag försöka förklara om jag kan! D.S.

Oj va klockan blev mkt, måste nog ta o natta nu då, sov gott alla glada! :)

Denna lodpasta is the shit...........Sn 62 RA10BAS86

köpes på ELFA 185kr/25g

Går inte att misslyckas med det. Har ett oerhört aggresivt flussmedel. Sen ska du bara ha en ny fräsh lödspets som e modell wellers vassaste.

Och som sirhenk säjer. Värm inte för länge.

/Sveriges i särklass bästa lödare :)

fan mike! bara komma förbi med den på jobbet så kirrar jag det ;9 np slå en pling 073-0575124

:rofl fast de e ju inte klart de är bara det :gnissla

Tack för alla svar. :)

Såhär ligger det till. Ena dioden som lyser upp "FI" har brunnit av någon anledning. Anyway, den är rätt enkel att fixa själv så det är lugnt.
Problemet jag har är att den lilla dioden som lyser upp den lilla nyckeln på instrumenteringen har också brunnit. Det är en diod som både kan lysa grönt och rött.
Den diodens 2 ben som sticker ut på baksidan på kretskortet ger båda ca 12v.
Jag antar att det är kretskortet som antingen jordar den röda eller den gröna dioden beroende på vilken av dom som ska lysa.
En sån diod går säkert fint att få tag på hos elfa men det tjuriga är att den sitter under varvräknaren som inte går att få bort ifrån kretskortet.
Det sitter en liten lcd-panel där som är fastlödd och förhindrar att man kan lyfta bor hela rasket.

Har egentligen inte tänkt köra med originalinstrumenten sen när den väl är igång, men för att få igång den (läs: koda in nyckeln till cdiboxen) så måste den där dioden vara hel och sköta sitt jobb.

Annars hade man ju kunnat lägga en diod på baksidan, koda nyckeln och sen skita i resten. :)

Ough vad sommaren verkar försvinna fort nu.. :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...