Firewire vs USB 2.0

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
Tänkt o köpa en nya extern hårddisk.. så frågan e vad man ska ha.. vad e skillnaden.. tänker mer på överföringshastigheten.. har för mig att jag hört att USB 2.0 ska vara snabbare än firewire.. stämmer detta?? några andra för/nackdelar med usb el firewire??

Sen en annan kanske dum fråga.. om man vill uppdatera sitt grafikkort.. går det i en bärbar.. grafikkortet som sitter i nu e inte ett sånt som tar minne av internminnet utan separat.. eller e de som så att grafikkortet på något sätt ändå sitter "skruvat" fast på/i moderkortet??

/K. Ass

USB 2.0 är teoritiskt sett snabbare än FW med sina 480 mbps mot 400. Men praktiskt sett presterar FW mycket bättre, speciellt vid användning externa hdd:s. Behöver jag tala om vad jag råder dig till att köpa? ;)

Edit: Här kan du även få lite lätt statistik och råd ang. ditt val om du ftf är obeslutsam :)
http://www.techtv.com/screensavers/supergeek/jump/0,24331,3393574,00.html

Last edited:
YamahaJojje skrev:
Vill bara till lägga att firewire 2 kommit nu med en hastighet på 3200 mb/s
Sitter me en bärbar dator.. känns som de blir lite svårt att byta.. men visst hade de varit o föredra..

Men däremot så kom jag o tänka på en sak till.. hade tänkt o beställa en DVD-brännare oxå.. frågan e ju då.. eftersom jag bara har en fw-port.. ska jag köra den via fw o istället beställa en USB hd?? fast jag kommer ju använda hdn eg hela tiden.. men brännaren bara ibland.. så då kanske man kan bara kan byta lite smidigt istället o köra båda på fw-porten.. humm få tänka över de här lite.. fan.. varför kan man inte få en 250 gb hd inbyggd direkt i den bärbara.. nu ska man behöva snåla me 60 gb..

Om jag inte mins helt fel så kan du koppla FW i en "kedja" ungefär som SCSI så jag skulle nog satsa på FW på båda enheterna.

Om det inte går att koppla in båda, så skaffa en Firewire HUB. Finns hos återsäljare av Mac.

Personligen kör jag både USB 2 och Firewire grejer. Både på mac o pc. En subjektiv synpunkt är ju att datorn är bättre på att hitta rätt drivisar på Firewire grejer.

Spiken skrev:
USB 2.0 är teoritiskt sett snabbare än FW med sina 480 mbps mot 400. Men praktiskt sett presterar FW mycket bättre, speciellt vid användning externa hdd:s. Behöver jag tala om vad jag råder dig till att köpa? ;)

Edit: Här kan du även få lite lätt statistik och råd ang. ditt val om du ftf är obeslutsam :)
http://www.techtv.com/screensavers/supergeek/jump/0,24331,3393574,00.html
Fördelen med USB är ju att i stort sett ALLA datorer har USB portar, alla har inte firewire. Alltså om du ska ta med hårddisken till någon polare eller så så är USB att föredra. Själv kör jag HD och brännare på USB2 men då har jag bara disken som "diskutrymme" och kör inga spel eller så från den och då kvittar det vilket som är snabbast. Du lär aldrig bränna en skiva i fart som inte USB2 klarar heller. Men Firewire känns bättre annars....

mr_rockster skrev:
Du lär aldrig bränna en skiva i fart som inte USB2 klarar heller. Men Firewire känns bättre annars....
Precis, kör disken med fw och brännaren med usb2. De bästa brännarna i dagsläget klarar iaf bara runt ~12mbps(8x).

Okej.. men nu e de beställt.. så lite svårt o ändra sig.. det blev en HD som gå både på usb o fw.. o brännaren enbart på fw.. tänkte mer att de e hd:n som jag sånna fall kommer ha nytta av att flytta mellan olika datorer.. så där blir det perfa me en som funka på både och.. :) kommer inte heller köra spel el några program på disken utan enbart ha den som utdelningsdisk o ha alla filmer o mp3 på den..

mr_rockster skrev:
Fördelen med USB är ju att i stort sett ALLA datorer har USB portar, alla har inte firewire. Alltså om du ska ta med hårddisken till någon polare eller så så är USB att föredra. Själv kör jag HD och brännare på USB2 men då har jag bara disken som "diskutrymme" och kör inga spel eller så från den och då kvittar det vilket som är snabbast. Du lär aldrig bränna en skiva i fart som inte USB2 klarar heller. Men Firewire känns bättre annars....
Fast alla datorer har ju verkligen inte USB 2.0.. så där faller det lite ändå..

YamahaJojje skrev:
Vill bara till lägga att firewire 2 kommit nu med en hastighet på 3200 mb/s

:confused: Kan du eller någon annan förklara detta för mig?...Jag ska köpa ett firewire kort...också skriver du att det finns firewire 2...också..och ställer till det mera i min hjärna än vad det redan är. Vad menas med detta förutom överförningshastigheten...betyder det att det är speciella kort till detta eller?
Vad ska man ha då eg.?
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q34q558&ic=N&sw=6492
är inte tillräckligt då eller :huvet :confused:

Tacksam för snabbt svar.

/KaliZ

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back