Fireblade vs R1

• Thread starter Thread starter tubbe
  • Start date Start date

tubbe

Guest
jag undrar om det stämmer att Bladens motor är lite tråkig (känns slö)i förhållande till R1:ans.
Och om Bladens chassi är mycket bättre än R1:an. :confused:

tubbe skrev:
jag undrar om det stämmer att Bladens motor är lite tråkig (känns slö)i förhållande till R1:ans.

ja, det stämmer att Bladens motor är slö och tråkig, dock har R1 mycket bättre chassi :)

Köp en R1, det finns många fina där ute till rimliga pengar. Du blir inte besviken!

Jag har haft de båda omnämda hojaren och föredrar helt klart R1:an...mer hoj liksom, mer brutal. Dock inget ont om bladen, snällare och mer lättkörd. Oavsett årsmodell tror jag att det går igen med att R1:an är snäppet råare än bladen.

Köp hoj efter din körstil så att säga :tummenupp (ja...jag vet man kan köra "aktivt" med bladen oxå :tungan )

tubbe skrev:

Hur kan en motor i en modern mc med ungefär 150 hk kännas slö? :7peta

Finns en del år då Firebladen vunnit i test över R1:an !

Och sen så andas det ju lite mer kvalité över Honda än skramlaha :D

mycket blabb ....

Provkör båda och bestäm själv vilken du trivs bäst med,
rå och svårkörd betyder inte snabbare :huvet

Min första bil var en SAAB 96 2-takt,
den var rå och aggressiv men inte f-n gick den snabbt
det bara kändes så. :tummenupp

De äldre eldklingorna kunde ju inte matcha Rettans effekt. Det var ju först på -00:orna som det blev liknande effekt i dem.

Om jag t ex jämför min gamla Fireblade (en -96) mot den jag har nu (-02) så är det ju en viss skillnad. Men inte fan hade jag tråkigt på den gamla för det. :mattias

Busgrabb skrev:
Ähh R1:an är bara en kovkiosk posare med lite vass plast.... :hihi

Honda är fina grejer det...och bra motor :tummenupp
Och sen vaknade du... :D

Nej seriöst.. Jag har faktiskt inte testat nån blade så jag kan inte yttra mig men jag antar att bägge är väldigt bra motorcyklar eftersom dom säljer som dom gör....

Penguin skrev:
De äldre eldklingorna kunde ju inte matcha Rettans effekt. Det var ju först på -00:orna som det blev liknande effekt i dem.

Om jag t ex jämför min gamla Fireblade (en -96) mot den jag har nu (-02) så är det ju en viss skillnad. Men inte fan hade jag tråkigt på den gamla för det. :mattias

Men det går ju lätt att ändra på!!! :tungan

Jag kan säga att jag alltid gillad bladen...Visst har den en lite tröttare motor!
Men har fått för mig att dom hållet jäkligt bra jämfört med Yamman...

Sen är dom ju sååååå kul att bygga om! :hihi

tubbe skrev:
on du vill wobbla av vägen och renovera växellådor köp en R1a :rofl

om du vill vara snabb på banan samt på vägen och inte vill renovera var 1000 mil köp en honda 00a eller nyare, :yoparty jag ska sälja min i sommar, billigt

hermes skrev:
on du vill wobbla av vägen och renovera växellådor köp en R1a :rofl

om du vill vara snabb på banan samt på vägen och inte vill renovera var 1000 mil köp en honda 00a eller nyare

Sant, sant :)

i ett test som motorjournalen gjorde för ett år sedan tror jag så vann bladen... har för mig att det var -02 de körde då... sen beror det väl på hur mycket tillförlit man har till det programmet.. det bästa är väl att som sagt tidigare i denna tråd... provköra respektive hojar...

tubbe skrev:

Har kört några Blades och det är en helt ok hoj, men då tycker jag att man ska ha en 02'a eller absolut minst en 00'a... För före det så går dem inte ens att jämföra med R1'an... :fakta

Micke skrev:
Har kört några Blades och det är en helt ok hoj, men då tycker jag att man ska ha en 02'a eller absolut minst en 00'a... För före det så går dem inte ens att jämföra med R1'an... :fakta

bläde, det är dom där gula o röda o svarta o vad dom är som man passerar som ett möte va? :va :arsele :hihi

jo nog är dom fina från 00 o nyare...men nog är det retta som gäller... :Bugar

frågan är omöjlig att besvara bladen har 3 olika modeller i vilket fall.
den gammla upp till 99 är betydligt klenare och är tyngre och klunsigare än en R1.
00 kom ju en 150hk blade som var mer kompakt, den har snällare karaktär än R1.
02 kom en blade med lite mer kubik det är väl den som slutligen kan matcha en R1 ordentligt, den är doch lätt körd och kommer inte med några överaskningar vilket gjorde den til vinnare i många test de här åren.
R1 var dock alltid lite tuffare i motorkaraktären dock slagen av gsxr1000r som hade mer motor ändå men i stället var bängligare tat kontrollera än de andra.

Personligen hade jag gärna ägt en Fireblade, men de som är nåt att hänga i julgran var så pass dyra begagnade mot en vettig R1 att det inte ens var nåt tat fundera över.
Honda har bätytre detaljkvalitet än Yamaha, även om R1 inte direkt är grovsmide som tex en zx9.

Fireblades från 92-95 har 124 hk/893cc.
96-99 hottade de den till 128hk/919cc.
00 tog de upp den till 929cc med en rejäl lyftning till 147hk (tror jag).
02 gick den upp till 954cc och 152hk.
04 går den som 1000cc.

Så det är väl som sagt en 00+ man ska ha om man ska ha en blade med ös i. Själv är jag rätt nöjd med min 92:a. Fast det är ju min första hoj, jag kanske också växer upp och vill ha nåt rejält en vacker dag :D Framförallt när jag får råd...

Skalman skrev:
Fireblades från 92-95 har 124 hk/893cc.
96-99 hottade de den till 128hk/919cc.
00 tog de upp den till 929cc med en rejäl lyftning till 147hk (tror jag).
02 gick den upp till 954cc och 152hk.
04 går den som 1000cc.

Så det är väl som sagt en 00+ man ska ha om man ska ha en blade med ös i. Själv är jag rätt nöjd med min 92:a. Fast det är ju min första hoj, jag kanske också växer upp och vill ha nåt rejält en vacker dag :D Framförallt när jag får råd...

150hk 00 var det, och det var främst en vridmomentsökning som skedde 02.

Och om man nu ska vara petig så ska det vara 130 hk i årsmodellerna 98-99.

RTFM! :fatta!

;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma