Finns detta! Larm med positionering?

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 900RR
Kom bara på det med tanke på en stöld tråd som jag läste.
Om det inte finns några larm som kan sända ut ett tyst larm när hojen blir stulen som sedan går att peila.. dvs om det inte blir förstört?

Då kan man ju :fatta! lite själv på de som stjäl ens hoj också.
Om det inte finns så borde det ju vara en grymmt lönsam ideé med ett sådant larm på en hoj, med tanke på att det bara är att lasta upp en hoj på ett släp o köra iväg vid en stöld!

Det är redan uppfunnet. Används i ex vis entreprenadmaskiner, skyliftar etc. Sitter i de flesta dyrbarare maskiner som hyrs ut av Cramo, Hyrgruppen och allt vad de nu heter.

Det kan vara bra att veta att det finns två tekniker, en som använder GPS och därmed är beroende av att kunna få signaler från satelliterna. Den varianten hittas inte om objektet göms, ex vis i ett p-garage eller liknande.
Den andra varianten använder radio och hittas överallt.

Just nu minns jag inte vad dessa system heter men jag kanske hittar nåt i Alzhemierskallen och återkommer i tråden.

Robban_C skrev:
Det är redan uppfunnet. Används i ex vis entreprenadmaskiner, skyliftar etc. Sitter i de flesta dyrbarare maskiner som hyrs ut av Cramo, Hyrgruppen och allt vad de nu heter.

Det kan vara bra att veta att det finns två tekniker, en som använder GPS och därmed är beroende av att kunna få signaler från satelliterna. Den varianten hittas inte om objektet göms, ex vis i ett p-garage eller liknande.
Den andra varianten använder radio och hittas överallt.

Just nu minns jag inte vad dessa system heter men jag kanske hittar nåt i Alzhemierskallen och återkommer i tråden.

Låter intressant! Kanske är svindyra iof! Vet inte om man kan positionera mobiltelefoner. Kanske finns sådana system me!
Ska nog ta o gräva lite i det me!

OverTheTop skrev:
Låter intressant! Kanske är svindyra iof! Vet inte om man kan positionera mobiltelefoner. Kanske finns sådana system me!

Om du tar och köper nån båt tidning och blädrar lite så hittar du nog sånt där jag var inne på nått sånt där för ett tag sen...

Var så du fick info i mob om statusen på båten och sen kunde du spåra den också...sitter i alla nya båtar som ett litet chip inplastat i skrovet

OverTheTop skrev:
Såg nåt sånt på nätet i veckan, tror priset var ca. 550€...De e ju inte speciellt dyrt..Beror ju dock lite på tekniken dom utnyttjar etc...

Den här prylen från http://www.incase.nu/ kanske kan vara något?
Betydligt bättre än GPS-lösningar iaf, dom funkar rätt kasst om hojen står i ett garage/trailer/etc...

InCase spårsändare OM-3e
Teknisk data:
Vikt: ca. 135 gr
Storlek: 82 x 43 x 26 mm
Batteri: Laddningsbart Li-Jon 1800 mAh
VHF sändare 433 MHz 25 mW
GSM Dual band modem

Prisexempel:
InCase spårsändare OM-3 3 600 kr
Säkerhetsavtal 1 år 2 000 kr
Summa: 5 600 kr

Inget larm men väl en postionsangivare!

Det finns en dosa från eriksson som med hjälp av en 3-G telefon och medföljande programvara kan spåras. Dosan har storlek som en tändsticksask. Telefonen kan följa "dosan" både vad gäller position och hastighet.
Kostnaden ligger kring 1000 kronor i inköp och kostnaden för spårning handlar om en sms-avgift. Det går att göra dyrare sökningar med!

Jag kommer att lämna mer information när jag pratat med en kompis som säljer dessa via hans jakt-butik. Jägarna förväntas hänga på dosan på sina jakthundar...

/H

Ooops!
Kollade upp det hela men denna "dosa" släpps inte förrän i början på juni. Den visades på nån jaktmässa för cirka en månad sen. kan ha vart i jönköping...
Återkommer!

RS "Alex" skrev:
de var väldigt dyrt tycker jag men det kanske är så det kostar:(
Om man avser de som jag tipsade om så ska man tänka på att de från början konstruerades för att skydda/spåra entreprenadmaskiner etc. Dessa är riktigt dyra, lägger man därtill produktionsbortfallet (minst 600:-/timme) samt en lägre premie och/eller lägre självrisk på stöldförsäkringen så är dessa stöldskydd egentligen rätt billiga.
Men jag kan hålla med om att det är en slant på en knarr. Men å andra sidan så är självrisken på en stulen knarr inte att förakta heller. Får man dessutom tillbaks sin ögonsten snabbt och vet om att banditerna åkte dit rätt snabbt så kanske det kan vara värt det.
Men mojen som hassethehen skrev om vill vi veta mer om.

En historia om dessa (incase) stöldskydd:
En polare jobbade som målare i Oslo och hade bokat en jättelik skylift som dom skulle hyra. När dom kom och skulle hämta så hade liften blivit stulen. Den hittades tack vare spårningssystemet rätt snart i Helsingfors där två snubbar stod och målade en fasad på ett hyreshus. :tummenupp
Uppenbarligen fungerar det.

Robban_C skrev:
En historia om dessa (incase) stöldskydd:
En polare jobbade som målare i Oslo och hade bokat en jättelik skylift som dom skulle hyra. När dom kom och skulle hämta så hade liften blivit stulen. Den hittades tack vare spårningssystemet rätt snart i Helsingfors där två snubbar stod och målade en fasad på ett hyreshus. :tummenupp
Uppenbarligen fungerar det.

dåligt snopna dom lär ha blivit :rofl :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey