Finns Det Någon Som Har Kunskap Om Motoroljor?

Busa.micke

åker kraftfull suzuki !!!!!!!!
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
busa -00
jag hade min hayabusa-03 inlämnad på AVA-MC för 100mila service, och hade köpt Castrol´s RS T4 10-50w fullsyntets olja till min maskin.
Ava sade att man inte skulle köra på fullsyntets olja för att det löste upp pack-ningarna mm. Jag undrar nu om någon vet något om Hayabusa maskiner,
och om det är sant om fullsyntets oljan? i sådana fall har jag 7liter castrol olja till ingen nytta?
var så bussig och kom med vetskap om detta!!!
mvh: busa.micke.... :D

Busa.micke skrev:
jag hade min hayabusa-03 inlämnad på AVA-MC för 100mila service, och hade köpt Castrol´s RS T4 10-50w fullsyntets olja till min maskin.
Ava sade att man inte skulle köra på fullsyntets olja för att det löste upp pack-ningarna mm. Jag undrar nu om någon vet något om Hayabusa maskiner,
och om det är sant om fullsyntets oljan? i sådana fall har jag 7liter castrol olja till ingen nytta?

Finns det några motorer som inte går på helsyntet idag? Jag vet att det pratades om att man inte skulle hälla i helsyntet i motorer som gått en längre tid på mineral/halvsyntetolja eftersom helsyntetoljan kunde lösa upp sotpartiklar som den sämre oljan inte klarade att binda. Dessa partiklar kunde sedan sätta igen oljekanaler och dyligt, men sen har jag hört att detta bara var skitsnack också. Vad som är sant vet jag inte.

Jag tror det garanterat är kvalificerat BS från AVAs sida iaf! Däremot vet jag att kopplingen börjar slira av vissa oljor, men det skall finnas additiv för att förhindra detta om det skulle uppstå.

Vad står det i instruktonsboken?

Last edited:
Busa.micke skrev:

Jag har läst på som fan om oljor den senaste tiden. Castrull, Q8, många amerikanska websiter och allt möjligt och slutsatsen är att många dyra MC-oljor är rena båget. Däremot ska man inte hälla bil-olja i sin hoj för det är faktiskt skillnad. Vi vill inte ha deras low-friction-additives i våra växellådor. Kan ge kopplingsslir och så. AVA-mekarna borde rimligen veta mer än mig om det här med syntetiska oljor, men ta inte en killes åsikt för absolut sanning... Verkar märkligt att en högpresterande motor som Busan inte skulle trivas med Synthethic.... Men jag vet ju egentligen igenting. Återkom gärna med mer info!

Busa.micke skrev:
Ava sade att man inte skulle köra på fullsyntets olja för att det löste upp pack-ningarna mm.
Skitsnack, missförstånd eller ren inkompetens!

Finns endast 1 anledning att inte köra din 'busa på helsyntet när den väl är inkörd och det är att de flesta tar ut överpriser för helsyntetoljan.

Däremot ska hojen helst under inkörningsperioden gå på ren mineralolja för att slitas in på bästa sätt. Sen byter man...

Last edited:
För att sätta mig lite på "tvärsan" så har de till viss del rätt. I praktiken har de dock fel. Syntetoljor ger större svällning av många tätningsmaterial men av de oljor som säljs är alla garanterat kompatibla med de tätningar som finns i motorn. Det som reglerar svällningen är bl.a. molekylstruktur och -dynamik i relation till tätningsmaterialet. Vissa molekyler har lättare för att tränga in i materialet och därmed förändra dess karaktär. Just synteter och särskilt estrar kan ge problem. Men inte i dessa fall!

Vad Jåke skrev!
En kommentar från Mc-firma som gör att man inte vill lämna hojen där! Köpte du oljan av dem eller är deras uttalande något som kom sig av att du köpt oljan på annat ställe?

jag köpte castrol oljan i tyskland , och till 100mila servicen köpte jag AVA´s rekomenderade Ester 15/50w delsyntet för 545kr av dom.
känns förj..ligt att behöva betala för olja när jag hade bra olja....

Busa.micke skrev:
jag köpte castrol oljan i tyskland , och till 100mila servicen köpte jag AVA´s rekomenderade Ester 15/50w delsyntet för 545kr av dom.
Trösta dig med att du har olja till nästa byte...

Busa.micke skrev:

Dem vill säkert inte hälla i din olja för den är ingen förtjänst på... Skulle vilja veta vad som skadar packningar borde finnas färre oönskade ämne i den jämfört med mineraloljan.

von reisen skrev:
Skulle vilja veta vad som skadar packningar borde finnas färre oönskade ämne i den jämfört med mineraloljan.

Det är inte "andra" ämnen utan oljemolekylerna själva som är mer eller mindre benägna att påverka. Linjära, ogrenade molekyler som i vissa synteter tränger lättare in i jämförelse med mycket grenade mineraler. Även polariteten hos molekylerna har betydelse + en del annat. Vissa estrar är mycket polära vilket kan försämra kompabiliteten med tätningar men å andra sidan så fungerar de ofta bättre som smörjmedel i vissa tillämpningar.

Oljor är det ofta en kompromiss. Alltid är det något som blir sämre om något annat blir bättre... ;-( Ääh, så illa är det inte men inte långt ifrån. Den där typen av tvärsäkra kommentarer från någon (som den gode herrn från AVA) som kanske inte är helt med i gamet ska nog snarare ses som ett uttryck för att det finns fler undantag än regler inom tribologin...

Busa.micke skrev:

Då förstår jag! De ville inte hälla i din olja utan ville göra förtjänsten på olja också. Varför kan de inte bara erkänna det från början i stället för att skrämma folk.

Om man har torrkoppling då? :va

Kan man köra med bil-olja då ? med de s.k "low-friction-additives" ?

emullo skrev:
Om man har torrkoppling då? :va

Kan man köra med bil-olja då ? med de s.k "low-friction-additives" ?

Jag har kört utan problem med bilolja (Mobil 1 5W/50) i min gamla R1a som har våt koppling utan slirtendenser. Detta var alltså med Turbo och den extra kraften som det innebär. Iofs var det hårdare fjädrar i kopplingen, men ändå.

vi hällde fin helsyntet i en gammal Saab-96:a. Den sota igen rätt kvickt när 30-40 års avlaringar lossnade på en gång :hihi , men efter en ordentlig rengöring gick den bra igen. Betvivlar dock att nått sånt skulle hända på någorlunda modern motor om man bytte till en bättre olja.

/Pajje

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...