Finns det en VW mekaniker här?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har precis gått och köpt mig en VW Touran tdi och undrar om man kan uppgradera mjukvaran för att få igång tillsatsvärmaren?
Det sitter ju redan en webasto värmare i bilen.

Jag vet att volvo v70 går att uppgradera så att man får tidur m.m.

PM eller svar här funkar.
 
På de VW som vi byggde om så kopplade vi in ett extra tidur, relä för styrning av AC samt en sladd till CAN-bussen. Allt programmeras sedan med Webastos egen programvara (1-gångs hårdvarulås krävs). Behövs även en lätt touch med VAS:en för inställning av div kupésensorer.

Allt som allt så är det mao inget man egentligen gör själv.
 
Egentligen är det ju förjävligt att vissa bilar bara behöver ny programvara för att det ska funka.
Varför får man inte den redan från början då?
Den programvaran är ju inte dyrare, den leder till att man kör värmaren mer, och förmodligen måste renovera/byta ut den tidigare ( dock troligast efter garantins utgång så att det genererar intäkter för tillverkaren och verkstaden)

Det är ju som att köpa en hoj som är utvecklad för att ha 170hk i deluxutförandet, men så kommer dom på att den är för dyr så dom utvecklar en sämre mappning som gör att hojen lämmnar 120 hk och har en enormt irriterande svacka i mellanregistret till samma hoj och kallar den GL
, sen säljer dom orginalmappen för ytterligare tiotusen och kallar den trim-mapp så att dom slipper motorgaranti på den sen, trots att den dyrare hojen är identisk och har motorgaranti.

Snudd på bedrägeri
 
Egentligen är det ju förjävligt att vissa bilar bara behöver ny programvara för att det ska funka.
Varför får man inte den redan från början då?
Den programvaran är ju inte dyrare, den leder till att man kör värmaren mer, och förmodligen måste renovera/byta ut den tidigare ( dock troligast efter garantins utgång så att det genererar intäkter för tillverkaren och verkstaden)

Det är ju som att köpa en hoj som är utvecklad för att ha 170hk i deluxutförandet, men så kommer dom på att den är för dyr så dom utvecklar en sämre mappning som gör att hojen lämmnar 120 hk och har en enormt irriterande svacka i mellanregistret till samma hoj och kallar den GL
, sen säljer dom orginalmappen för ytterligare tiotusen och kallar den trim-mapp så att dom slipper motorgaranti på den sen, trots att den dyrare hojen är identisk och har motorgaranti.

Snudd på bedrägeri

De e ju ungefär så de funkar på alla fordon, även hojar ju.
 
De e ju ungefär så de funkar på alla fordon, även hojar ju.
Precis, snudd på bedrägeri :D

Fast hojarna levereras ändå med ganska optimerade mappar har jag en känsla av, det är bara lite extrafinesser som begränsningar på lägre växlar på dom, eftersom hojar ändå säljs mycket på just prestandan.
 
Precis, snudd på bedrägeri :D

Fast hojarna levereras ändå med ganska optimerade mappar har jag en känsla av, det är bara lite extrafinesser som begränsningar på lägre växlar på dom, eftersom hojar ändå säljs mycket på just prestandan.

Jag har en känsla av att hojar inte säljs med optimerade mappar, utan med mappar som gör att dem inte får tillbaka massa garantiärenden :P..

O just motorn får du ju ofta nästan exakt samma fast med lägre prestanda på vissa nakenhojar o dylikt.
 
Jag har en känsla av att hojar inte säljs med optimerade mappar, utan med mappar som gör att dem inte får tillbaka massa garantiärenden :P..

O just motorn får du ju ofta nästan exakt samma fast med lägre prestanda på vissa nakenhojar o dylikt.
Hur många extra hästar finns det att plocka ut ur en ny Yamaha R1 med bara en ny mappning (inte byte av avgassystem, modifiering av luftburk eller liknande).

Kan det vara så att effektkurvan har ändrats av tillverkaren på de hojar du nämner t.ex. genom att kammarna är annorlunda? Från att ha en väldigt toppig kurva till ett bredare effektregister för att den ska vara mer lättkörd på gatan. Detta för att man kan vilja göra en omkörning utan att behöva växla ner två steg för att kunna ha något drag i mellanregistret.
 
Hur många extra hästar finns det att plocka ut ur en ny Yamaha R1 med bara en ny mappning (inte byte av avgassystem, modifiering av luftburk eller liknande).

Kan det vara så att effektkurvan har ändrats av tillverkaren på de hojar du nämner t.ex. genom att kammarna är annorlunda? Från att ha en väldigt toppig kurva till ett bredare effektregister för att den ska vara mer lättkörd på gatan. Detta för att man kan vilja göra en omkörning utan att behöva växla ner två steg för att kunna ha något drag i mellanregistret.

Jag vet inte, jag har inte provat.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top