Fingängad 25 mm mutter

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur vanliga är såna? Jag behöver en ganska blixtsnabbt, kan dom ha på järnhandeln om inte nån MC firma har hemma?

Åk till Skogs Mekaniska på Utmarken, bredvid besiktningen. Dom kan göra ALLT... och billigt.

Dom vill veta både gängdiameter samt gängstigning, typ M25x1.25 eller liknande.

M25? Är det till framgaffelnpåfyllningen eller kopplingskorgen? Jag har en ny kopplingsmutter liggandes, extra stark (heavy duty) från A.P.E. 200 spänn.

Den här är det, upptäckte att den var borta idag. Men den kan nog vara bra att ha :rodnar

Så här står det om den: NUT,FLANGED,25MM

Så jag vet inte stigningen tyvärr.

Bifogat

• sving.gif
    sving.gif
    21.9 KB · Visningar: 249
Rigge skrev:
Den här är det, upptäckte att den var borta idag. Men den kan nog vara bra att ha :rodnar

Mät stigningen på den gängade delen du har kvar då?

Ta med dig svingaxeln till Skogs och fråga om dom kan göra en ny (temporär) mutter åt dig.

Dom skulle kunna gänga en upp sak åt dig och sen svetsa fast ett sexkantsgrepp (dvs en annan mutter) i änden åt dig från tills du hittat en originalmutter. Dvs om det är panik och du bara måste ut å köra och du inte kan vänta på den nya muttern du beställt.

Rigge skrev:

Köp ett verktyg f gängtolkning. Billigt. Ser ut som en sats bladmått men är taggiga m olika gängprofiler o stigningar. Finns säkert hos Biltema, Micro, Mekonomen mm.
/u

Ska ju ut å rejsa bana på lördag så det brinner i knutarna, men jag får låna en från en ZX9 så det löser sig... Sen kanske Ravetrancer vill släppa ifrån sig sin mutter för en rimlig summa?? :bow

"Köp ett verktyg f gängtolkning. Billigt."

Ännu billigare:
Tolka svingaxeln mot en annan skruv med känd stigning. Håll dom tillsammans mot en ljus bakgrund och prova med olika skruvar tills du hittar en skruv med exakt samma stigning, dvs en skruv vars gängor passar exakt i svingaxelns gänga.

Tänk på att använda en skruv från samma måttenhet, dvs metrisk "tolkskruv" till sånt som kan förmodas vara metrisk (allt på japanska knarrar!). Annars kan man bli dumförklarad:
"Jag vill ha en M25 mutter med 22 gängor per tum och trapetsgängad profil!". Inte bra! :-))

Några stigningar på standard metrisk gäng:
M6 1,0
M8 1,25
M10 1,5
(Stigningar står ofta i den tabell som oftast finns bakpå skjutmåttet!!)

Mvh

Robban, Eskilstuna.

Rigge skrev:
Ska ju ut å rejsa bana på lördag så det brinner i knutarna, men jag får låna en från en ZX9 så det löser sig... Sen kanske Ravetrancer vill släppa ifrån sig sin mutter för en rimlig summa?? :bow
en bärs kanske???

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...