"Finansiering kan ordnas"

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Inte sällan ser man denna formulering i privatannonser av bilar och motorcyklar. Men vad betyder den egentligen? Att säljaren är villig att upprätta en avbetalningsplan mellan sig och köparen? Eller att säljaren erbjuder sig att låna ut köpeskillingen? Eller betyder det att det finns lån att överta för den som vill?

:va

Nyteknik skrev:
Inte sällan ser man denna formulering i privatannonser av bilar och motorcyklar. Men vad betyder den egentligen? Att säljaren är villig att upprätta en avbetalningsplan mellan sig och köparen? Eller att säljaren erbjuder sig att låna ut köpeskillingen? Eller betyder det att det finns lån att överta för den som vill?

:va

Det brukar innebära att man kan överta lånet efter sedvanlig kreditprövning. Det går alltid om det inte är "inblanco" lån eller medlemslån via fackförbund.

/Nitrous

Man kan överta den förra ägarens eventuella skuld. Dock brukar det kosta en liten slant.

Min första hoj jag köpte så sålde faktiskt säljaren den på avbetalning till sig själva vilket innebar att jag betalade varje månad till säljaren i 2 år. Det finns papper på detta och det finns också de som är intresserade av att sälja på detta sätt.

När jag skriver "finansiering kan ordnas" betyder det iaf att Claessons motor hjälper till med en avbetalningplan. Alltså som om du skulle köpt min hoj i butiken istället.

Ofta tror jag det är som alkhai säger. Man känner någon i bil/mc branchen som erbjuder finansiering. Man skriver över bilen/bågen på honom mellanåt, han tar någon tusenlapp ev. för att han hjälper till och du köper den med någon form av finans av firman typ...

- Johan

I fallet med blocket så tror jag att det rätt ofta är så att det är en MC firma som säljer helt enkelt.

Någon som jobbar på MC firman lånar ut namn och mobilnummer till annonsen.

Det är ju inte sällan man ser att bilderna är tagna hos en MC handlare, ofta hittar man flera annonser som är tagna hos samma handlare....

Personligen har jag en kontakt som kan ordna relativt vettig finansiering om någon vill shoppa min hoj men inte har cash.
As simple as that.

räcker att du typ känner en bil/mc handlare så köper hans finansbolag in hojen till en kostnad av ca 2%av affären sen fixar han med finansbolag och avbetalning

procentsatsen kan väl skilja lite

Blondie skrev:
räcker att du typ känner en bil/mc handlare så köper hans finansbolag in hojen till en kostnad av ca 2%av affären sen fixar han med finansbolag och avbetalning

procentsatsen kan väl skilja lite

Det är faktiskt lite gnidigt i sådant fall. Eftersom bilhandlarna oftast har en del av räntan från finansbolagen.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back