fin fint nät, vart?

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vart kan man hitta fint nät för att sätta för de uppborrade hålen till luftburken?
 
Nightwish skrev:
En del använder typ sånt aluminiumnät man armerar glasfiber med, t.ex. när
man använder plastic padding.

ah, just det. Frågan är vilket som lämnar störst fri area? Är ju dumt att först borra hål sen täcka halva området igen med nät :tungan
Vad får man tag på sånt armeringsnät tro?
 
Barrett skrev:
ah, just det. Frågan är vilket som lämnar störst fri area? Är ju dumt att först borra hål sen täcka halva området igen med nät :tungan
Vad får man tag på sånt armeringsnät tro?

Just därför rekommenderar jag biltema-nätet jag använde :-)

Armeringsnät finns i alla järnaffärer, clas ohlsson, ok m.m.

Kan ju finnas ännu mer varianter osv, men biltema gallret var lätt att jobba
med och ser snyggt ut.
 
Armeringsnät har jag provat med, men det gick sönder efter ett tag (för mycket flås i motorn!). Gäller att använda något stabilt och med inte alltför stor sammanhängande area.
 
Barrett skrev:
ah, just det. Frågan är vilket som lämnar störst fri area? Är ju dumt att först borra hål sen täcka halva området igen med nät :tungan
Vad får man tag på sånt armeringsnät tro?

Jag har tänkt samma tanke. Jag har också borrat upp och funderar på att distansera nätet typ 4mm för att motverka förlusten av fri area lite grann. :tummenupp

Sen kommer ju nästa fundering. :va Ombestyckning av fugge......

Mods från Org..
Öppen slipon + Öppnad luftburk

Krökar och övrigt orginal....
:va :va


Får köpa en påse gottblandat med munstycken och testa........ :rolleyes:
 
Kanske låter lite tattar-aktigt, men borde inte ett högtalargaller från biltema fungera?

Finns ju två modeller ett lite mer finmaskigt och ett mer grovt.
Dom är ju svarta också.
 
Barrett skrev:
ah, just det. Frågan är vilket som lämnar störst fri area? Är ju dumt att först borra hål sen täcka halva området igen med nät :tungan
Vad får man tag på sånt armeringsnät tro?

Precis.
Ett misstg många gör. Borrar 5 hål som sen täcks till 75 procent av nåt fruktat finmaskigt nät. I grund och botten behöver du inte täcka alls, det är mer av kosmetiska själ. Gör du bara rent filtret ofta så...

Daniel
 
ypvs skrev:
Precis.
Ett misstg många gör. Borrar 5 hål som sen täcks till 75 procent av nåt fruktat finmaskigt nät. I grund och botten behöver du inte täcka alls, det är mer av kosmetiska själ. Gör du bara rent filtret ofta så...

Daniel

Har ni koll på om hojarna värkligen behöver mer luft ? Ok gathojarna som har täckta burkar med små tratt hål ocksåvidare.. Men crossmopparna har ju helt öpppet upp till sadel med luftgångra från sidopanelerna...
Finns det svart på vitt att mer luft kan behövas ? :confused:

Freddan
 
Såhär ser min hoj ut nu, med Biltemagallret i:
 

Bifogat

  • Andreas KTM.jpg
    Andreas KTM.jpg
    117.1 KB · Visningar: 143
  • Luftburk liten.jpg
    Luftburk liten.jpg
    125.8 KB · Visningar: 364
Dessa används på snöskotrar och porde funka fint även på Supermotard.
Bara att borra ett hål och montera.
Skall vara fult flöde igenom för luft medans skiten håls ute.
Går att få tag på hos skoterhandlare som sälger Slp grejor,
tex. Motorhuset i Östersund.
Flow-rite intake kits.
 
Last edited:
ypvs skrev:
Precis.
Ett misstg många gör. Borrar 5 hål som sen täcks till 75 procent av nåt fruktat finmaskigt nät. I grund och botten behöver du inte täcka alls, det är mer av kosmetiska själ. Gör du bara rent filtret ofta så...

Daniel

ja jag körde utan nått nät och det funkade fint, det är ju sällen det körs motardrace på sandcrossbanor :D
 
De kan inte få mer eller mindre luft relativt sett, i jämförelse med bränsle. Frågan är bla hur lätt och snabbt gaserna är åtkomliga. Kommer inte motorn åt gaserna den behöver tillräckligt fort så kommer BLA effektkurvan att mattas av vid ett för tidigt varvtal. Mer varv innebär oftast mer effekt, iaf på en given motor. Reaktionen vid gaspådrag blir markant snabbare från + 2500 varv i regel. Större hål = mindre motstånd. Tyvärr också lägre gashastighet med mindre levande energi i gasmassan vilket i regel medför sämre lågvarvs egenskaper, en gas som håller hög hastighet vill fortsätta att göra det. Allt är en balansgång. Men stora fyrtakts motarder är bara att öppna och bestycka upp. Håll er ifrån att montera hi flows direkt på förgasaren bara. Funkar sällan bra och i de fallen det alls fungerar går de, efter det djävla arbete som krävs för att bestycka dem, riktigt illa på låga varv och är knepiga att starta. Dåligt ur tajta hårnålar.

Daniel...
 
Barrett skrev:
ah, just det. Frågan är vilket som lämnar störst fri area? Är ju dumt att först borra hål sen täcka halva området igen med nät :tungan
Vad får man tag på sånt armeringsnät tro?

Husqvarna Orginal :
 

Bifogat

  • hus.JPG
    hus.JPG
    84.5 KB · Visningar: 145
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top