Filter och avgas

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Jag har några funderingar i rubrikens ämnen:

Alla talar om K&N filtrens förträfflighet, men samtidigt har jag fått uppfattningen att dess uppgivna höga flöde (om dom nu verkligen ger högre flöde) sker på bekostnad av filtrering. Någonstans har jag läst att dom släpper igenom mer smuts än vanliga pappersfilter.

Finns det något belägg för att K&N ger högre flöden utan att släppa igenom mer smuts?

På min Bandit har jag nu original grenrör. Någonstans har jag läst att dom begränsar flödet, och att dom som trimmar byter ut dessa mot grenrör med större diameter. Det man funderar över är att original grenrör är ett s.k. h-pipe med förbindningar mellan cylindrarna, vilket saknas på de eftermarknadsgrenrör jag sett. H-pipe ska ju ge mer moment i låg och mellanregistret, vilket är intressant för gatkörning. (På de eftermarknadsgrenrör jag sett, går ju alla cylindrarna ihop i kollektorn.)

Vad finns det för erfarenhet i detta?

Jag har i nuläget påbörjat min resa för att få lite mer kräm i min Bandit, och fått på flatslides. Nästa uppgift innan jag går vidare, är att se till att motorn andas maximalt. Säkert finns någon här på Sporthoj som är insatt i detta.

Mycket finns att lära från tråden https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?63904-Suzuki-Bandit-1200-tråden

Med flatslides är du låst till K&N och dess derivat. Finns hopers test på nätet för filter. Överlägset bäst är original pappersfilter. Originalförgasarna och originalkrökarna duger för uppemot 145-150 kusar på bakhjulet om du ersätter mellanröret med något roligare och du har masserat topplocket lite samt andra kamaxlar.

Min 1371cc B12'a lämnar ca 180 på bakhjulet med RS40 och 30/26 topp med sidewinder medans min daily-driver har fått buller och 2" modden.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...