Bandit-1200
Full rulle
Jag har några funderingar i rubrikens ämnen:
Alla talar om K&N filtrens förträfflighet, men samtidigt har jag fått uppfattningen att dess uppgivna höga flöde (om dom nu verkligen ger högre flöde) sker på bekostnad av filtrering. Någonstans har jag läst att dom släpper igenom mer smuts än vanliga pappersfilter.
Finns det något belägg för att K&N ger högre flöden utan att släppa igenom mer smuts?
På min Bandit har jag nu original grenrör. Någonstans har jag läst att dom begränsar flödet, och att dom som trimmar byter ut dessa mot grenrör med större diameter. Det man funderar över är att original grenrör är ett s.k. h-pipe med förbindningar mellan cylindrarna, vilket saknas på de eftermarknadsgrenrör jag sett. H-pipe ska ju ge mer moment i låg och mellanregistret, vilket är intressant för gatkörning. (På de eftermarknadsgrenrör jag sett, går ju alla cylindrarna ihop i kollektorn.)
Vad finns det för erfarenhet i detta?
Jag har i nuläget påbörjat min resa för att få lite mer kräm i min Bandit, och fått på flatslides. Nästa uppgift innan jag går vidare, är att se till att motorn andas maximalt. Säkert finns någon här på Sporthoj som är insatt i detta.
Alla talar om K&N filtrens förträfflighet, men samtidigt har jag fått uppfattningen att dess uppgivna höga flöde (om dom nu verkligen ger högre flöde) sker på bekostnad av filtrering. Någonstans har jag läst att dom släpper igenom mer smuts än vanliga pappersfilter.
Finns det något belägg för att K&N ger högre flöden utan att släppa igenom mer smuts?
På min Bandit har jag nu original grenrör. Någonstans har jag läst att dom begränsar flödet, och att dom som trimmar byter ut dessa mot grenrör med större diameter. Det man funderar över är att original grenrör är ett s.k. h-pipe med förbindningar mellan cylindrarna, vilket saknas på de eftermarknadsgrenrör jag sett. H-pipe ska ju ge mer moment i låg och mellanregistret, vilket är intressant för gatkörning. (På de eftermarknadsgrenrör jag sett, går ju alla cylindrarna ihop i kollektorn.)
Vad finns det för erfarenhet i detta?
Jag har i nuläget påbörjat min resa för att få lite mer kräm i min Bandit, och fått på flatslides. Nästa uppgift innan jag går vidare, är att se till att motorn andas maximalt. Säkert finns någon här på Sporthoj som är insatt i detta.