Filmer: SMC KNIX Järfälla 2010-08-01

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Första passet, röd grupp:
[YOUTUBE-ID]U2_sgC20IJE[/YOUTUBE-ID]

Andra passet, röd grupp:
[YOUTUBE-ID]hHMaI8wlm58[/YOUTUBE-ID]

Tredje passet, röd grupp:
[YOUTUBE-ID]o7PGE_pK9QQ[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag lånar lite trådplats för den enda hyfsade bilden,,,,sorgligt men sant. Imorr´n åker grejerna till götet på service. Nu är det som att köra en misständande hoj. :)

2ec0mlj.jpg

Andra och tredje passet uppe nu, se första inlägget.

Snyggt filmat och kört - som vanligt. :tummenupp

Undrar vad jag har för mig 2.30@första passet, tappar båda fötterna från fotpinnarna... känns stabilt. :-/

En bit från andra Passet Röd grupp .

[YOUTUBE-ID]UwLjZFpcgus[/YOUTUBE-ID]

Blev lite småtrist pga av svartflagg "103db" de måste ha känsliga db mätare ..

En bit från andra Passet Röd grupp .

[YOUTUBE-ID]UwLjZFpcgus[/YOUTUBE-ID]

Blev lite småtrist pga av svartflagg "103db" de måste ha känsliga db mätare ..

Mmm fast det blev ju stumt i funktionärs/instruktörsgruppen när jag frågade vilken viktning dom ställt mätaren i...stod kanske i fel läge...dom skall väl mäta i db(A)?

Ljudnivå

Ljudnivåer (t.ex. buller) brukar mätas med enheten decibel, förkortat dB. Den anger hur stor ljudnivån är över det svagaste ljudet ett ungt och friskt öra kan höra i en absolut tyst omgivning = 1 dB.

Skalan är logaritmisk. Om man adderar två lika starka bullerkällor så ökar den sammanlagda nivån med 3 dB, t.ex. från 40+40 till 43 dB, vilket är knappt märkbart. En ökning behöver vara ca 5 dB för att vara tydligt hörbar. Man måste öka ett ljud med ca 10 dB för att ljudet skall låta dubbelt så starkt. Dessa förändringar gäller oavsett var man ligger på skalan, t.ex. 30 dB eller 70 dB.

Människans öra hör inte alla tonhöjder lika bra. Bäst är vi på att höra tonhöjder som motsvarar de som förekommer i mänskligt tal (1000-5000 Hertz = svängningar per sekund). Låga och mycket höga toner har vi svårare att uppfatta. Man har därför infört olika korrigeringar i de mätinstrument som mäter buller så att instrumentets känslighet liknar det mänskliga örats. Man kalla det att ”vikta” mätningen. En viktning som ofta används är en s.k. ”A-viktning”. Den anges vid mätningarna som dB(A).

Det vi brukar uppfatta som ”tystnad” i t.ex. sovrum etc. ligger ofta kring 20-30 dB(A). Mänskligt tal på en meters håll ligger kring 60 dB(A). Ljudnivåerna i stora kontorslokaler brukar vara 50-70 dB(A) och i verkstäder 80-90 dB(A). Mycket höga ljudintensiteter kan man höra på t.ex. rock-konserter (upp över 120 dB(A)). Ljudnivåer vid 140 dB(A) är direkt smärtsamma. Att vistas i ljudnivåer kring 80-85 dB(A) eller därutöver innebär risk för utveckling av hörselskada.

(Stulet från http://www.av.se/teman/datorarbete/forebygg/lokaler/fordjupning_ljud.aspx som dök upp när jag googlade)

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back