Fighter GSXR -01 dämparinställningar?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Dämpningen är alldeles för hård för min mesiga gatkörning.
Känns som jag sitter på en stålbalk med 172hk under arslet.

Snacka om att sitta på hojen o inte i:-(

Fightern är uppsatt för bankörning, det vet jag.

Om jag ska försöka få den mycket mer mot original, hur gör jag?
Har aldrig stött i en dämpare och ändrat.

Tror jag måste ändra både bak, fram och styrdämparen.

Behöver inte vara exakt då jag kör som en tant ungefär.

Vad säger ni?
 
Mycket handlar om att utnyttja hela fjädringsvägen för just Din körning - Du har ju betalat för varenda mm :)

Har Du originalhandboken? Jag skulle göra så här:

1 - Skruva in alla skruvar för kompression och retur försiktigt till bottenläget, räkna varv eller "klick", skriv upp inställningarna. På så sätt kan Du alltid hitta tillbaka.
2 - backa ut skruvarna så mycket som anges i handboken för normal körning.

Nu har Du ett utgångsläge. För nästa steg behöver Du en eller ett par polare till hjälp:

3 - ställ ner hojen på sidostödet, ta tag i handtagen, håll en fot mot stödet och dra upp hojen i handtaget så att framgaffeln är helt utsträckt och framhjulet i luften. Mät mellan två referenspunkter (t ex hur långt det blanka röret är) längden på fullt utsträckt ben.
4 - sätt Dig på med kläder , utrustning och fötterna på fotpinnarna, balansera hojen med din hand mot en vägg eller låt någon hålla hojen upprätt. Mät hoptryckningen mellan referenspunkterna igen. Fram ska skillnaden mellan dessa mått vara ca 35-40 mm, för gata gärna det högre värdet. Är måttet för litet skruvar Du ut muttern för fjäderförspänning och gör hojen mjukare. Är måttet för stort skruver Du igen muttern vilket ökar fjäderförspänningen och gör hojen styvare. Kolla att Du har samma förspänning i bägge benen genom att först skruva igen dom helt och räkna varv, sedan backar Du ut dom igen.
5 - kliv av, ta tag under bakramen, foten mot sidostödet och mät ett vertikalt avstånd mellan två referenspunkter bak, när bakhjulet är i luften. Hjulaxeln är en naturlig mätpkt, sätt en tejp eller annat på bakramen rakt ovanför hjulaxeln för att få den andra.
6 - Sätt Dig på och mät avståndet mellan samma punkter. Skillnaden mellan de bägge punkterna bak ska vara ca 30 mm. Är det för litet minskar Du fjäderförspänningen genom att skruva den stora tandade brickan som håller fjädern åt det håll som gör fjädern längre vilket mjukar upp fjädringen, är det för stort minskar Du fjäderns längd genom att skruva åt andra hållet. Räkna med att ett helt varv på brickan gör 2-3 mm på "hänget".

Nu har Du en bra grundinställning. Nästan.

Oftast är det returen som måste justeras därefter, Du vill inte att hojen ska "byta spår" i mitten av en kurva och det gör den inte om bakdelen kommer upp lika fort som framändan, d v s returen är i balans fram och bak. Generellt vill Du ha så snabb retur som möjligt utan att Du studsar upp ur sadeln efter ett gupp. Skruva igen ett halvt varv och prova igen om Du tycker Att efterstudsen från ett gupp är för kraftig. Upprepa tills det känns bra.

Sätt ett buntband runt främre gaffelbenet för koll av hur mycket gaffeln komprimeras under körning. Har Du kvar mycket av fjädringsvägen efter en körning som Du brukar göra kan Du skruva ut kompressionsskruven ett halvt varv och prova igen, bottnar den (är buntbandet i botten efter en tur) skruvar Du igen kompressionsskruven ett halvvarv och testar.

Så - det är lite pyssel med att anpassa fjädringen men belöningen är stor! Lycka till :)
 
Last edited:
roffe_s

Tack för det bästa svar jag fått av någon alla kategorier och i alla sammanhang genom hela mitt liv:-)

Kommer ta mig ca 2-3 veckor innan jag förstått och genomfört men jag återkommer då med rapport.

Grymt!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top