Fiddy Orion 125 -08, Oljeblandning och växellådsolja

kim4

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2009
Hoj
Orion 125cc -09 Fiddy
Tjo, ja har en orion 125a 4 takt fiddy från -08
står inget om oljeblandad bensin och finns ingen separat olje tank på den vad jag har sett iaf, och sen har jag läst på några ställen att man inte behöver köra olje blandat på 4 taktarna utan bara byfri 95 oktan, vet ni någon om det? =) vill ju inte att den ska skära ^^,
Och sen undrar jag hur man ser att växellåds oljan behöver bytas, fastd et kanske känns när man växlar? :P

Tack på förhand :) //kim4

Behöver ingen olja i soppan, finns ingen separat olja för växellådan. byt motorolja var 5:e timme, biltemas mineral mcolja funkar finfint till sånna där leksaker

Behöver ingen olja i soppan, finns ingen separat olja för växellådan. byt motorolja var 5:e timme, biltemas mineral mcolja funkar finfint till sånna där leksaker

okej, tackar för svaren =)
gissar att det är skruven vid kicken då, olja är de iaf :D
inte hunnit kolla så mycket ^^

Hur mycket?

kan verkligen inte någonstans hur mycket motorolja jag ska ha i, har ingen manual och inte hittat något på google
har hittat att en annan sorts 125 fiddy har 0,85L och när jag tömde oljan i min så rann det ut 0,5L så, hur mycket ska jag ha? :P

*EDIT* Och sen borde mineral hd olja till 4 takts motorer från OKQ8 funka va? =)

kan verkligen inte någonstans hur mycket motorolja jag ska ha i, har ingen manual och inte hittat något på google
har hittat att en annan sorts 125 fiddy har 0,85L och när jag tömde oljan i min så rann det ut 0,5L så, hur mycket ska jag ha? :P

*EDIT* Och sen borde mineral hd olja till 4 takts motorer från OKQ8 funka va? =)

Står ibland på motorkåpan hur många liter som går i, jag har bara kört på castrols mineralolja till muppmopeden men är övertygad om att OKQ8 olja ska funka minst lika fint.

okej tackar, ska kika =)

*EDIT* Funderar på o lacka om ram och kåpor, några färg förslag? :D

Last edited:
se till att det är olja för motocykel bara.. så det är tillsatser i för kopplingen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!