Fick upp den på bakhjulet....

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Ort
I ett hus?????
Hoj
Såld, MC-time-out???
....igår........ :D

Har aldrig provat innan men igår gjorde jag ett medvetet försök o
hör o häpna, den lyfte lite trots att det är en 600 Fazer.

Vilken känsla.. :squid .. så jag provade ytterliggare en gång och lyckades igen...... :rock

Efter detta har man fått en blodat tand...måste ha mera....men
är lite osäker på vad man ska tänka på vid "högre höjder"?

Tar gärna emot tips.
 
Säg, Eisbaer, finns Triumphförsäkringen fortfarande?
Och hur mycket skulle du vilja ha emellan på en Svart SV650S 02 med 595 mil på mätarn?

//A.
 
Åh, det är enkelt. Det du behöver tänka på när du åker på bakhjulet är "högre". Det är i princip ingen risk att slå över i början, såvida du inte är helt befriad från självbevarelsedrift.

Lycka till.
 
Jepp!

Hjälm o hela kitet.

Om Fazer är lättstegrad??? Vet ej eftersom jag inte har provat innan. Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
 
Jo... den kommer upp ganska lätt. Men mina problem börjar just där, då börjar det läskiga, som Mattias sa, att gå ÄNNU högre. Det blir så känsligt på ettan i höga varv, jag måste lära mig koppla upp den på tvåan... eller växla mig dit :skrämd .. det är nog lite lugnare där.



DonTino skrev:
Jepp!

Hjälm o hela kitet.

Om Fazer är lättstegrad??? Vet ej eftersom jag inte har provat innan. Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
 
DonTino skrev:
....igår........ :D

Har aldrig provat innan men igår gjorde jag ett medvetet försök o
hör o häpna, den lyfte lite trots att det är en 600 Fazer.

Vilken känsla.. :squid .. så jag provade ytterliggare en gång och lyckades igen...... :rock

Efter detta har man fått en blodat tand...måste ha mera....men
är lite osäker på vad man ska tänka på vid "högre höjder"?

Tar gärna emot tips.

Känner igen känslan.. :tummenupp
Att det är en 600 spelar ingen större roll..
Efter lite tips härifrån forumet så har jag lyckats gasa upp den på 1:an utan problem..
Men sen har jag inte vågat mer..

"Övning ger färdighet"
 
Mattias skrev:
Åh, det är enkelt. Det du behöver tänka på när du åker på bakhjulet är "högre". Det är i princip ingen risk att slå över i början, såvida du inte är helt befriad från självbevarelsedrift.

Lycka till.

Mattias! Växling...?? Med eller utan koppling? Tänkte att det kanske blir jämnare utan... så man i ren förskräckelse inte råkar ge lite för mycket gas innan man lättar på kopplingen igen... = SMACK
 
DonTino skrev:
Den är trots allt ingen muskelhoj utan liten varvvillig sak.
Det är inte muskler du behöver, det är teknik! :tummenupp
 
Jag växlar utan koppling. Är man tillräckligt högt upp så kan man växla med koppling, men dit har jag inte kommit än.
 
hejdaniel skrev:
Mattias! Växling...?? Med eller utan koppling? Tänkte att det kanske blir jämnare utan... så man i ren förskräckelse inte råkar ge lite för mycket gas innan man lättar på kopplingen igen... = SMACK


Daniel du får väl komma ut till jordbro så kan vi ju träna tillsammans...
 
Visst är teknik viktigast men lite muskler säger man inte nej till.

Är det någon som har slagit över eller varit på väg?
Vad gjorde Ni isf för fel då?

Går det verkligen så mycket fortare att växla utan koppling i jämförelse med koppling eller är det rycket man vill undvika?

Hur mår mc:en om man växlar utan koppling?

Snart tar man ledigt ifrån jobbet för att prova igen..... :D :D
 
Jag har också börjat att åka på bakslangen med min TT600R, men hur bra är det för hojen igentligen???
Vad är det som tar stryk av det?
 
Hurtig skrev:
Jag har också börjat att åka på bakslangen med min TT600R, men hur bra är det för hojen igentligen???
Vad är det som tar stryk av det?

Framdämparna lär väll ta stryk.. Ialla fall om man slår ner så hårt som jag gjort.. :rodnar
Man får ju även ha i beräkningarna att en vurpa kan komma..
annars ska man nog försöka hålla sig på båda hjulen... :angel
 
DonTino skrev:
Visst är teknik viktigast men lite muskler säger man inte nej till.

Är det någon som har slagit över eller varit på väg?
Vad gjorde Ni isf för fel då?

Går det verkligen så mycket fortare att växla utan koppling i jämförelse med koppling eller är det rycket man vill undvika?

Hur mår mc:en om man växlar utan koppling?

Snart tar man ledigt ifrån jobbet för att prova igen..... :D :D
Jo visst har man legat på rygg en gång...
Men hey! Nu vet jag var tippläget är!
Felet: Växla mellan 1:an och 2:an hamna för högt på varvet och
tanken slog i hjälmen och jag låg på rygg på asfalten.

Använd koppling! Det är betydligt snällare motor växellåda.
Du växlar väl med koppling när du kör normalt?! Så varför inte
när du slangar??
Skulle man hamna för högt på varvet som jag gjorde så kan man
enkelt dra in kopplingen (om man inte lärt sig använda fotbromsen) om man ligger för högt.

Och facit till att lyckas med bakhjulskörning:
Träna, träna, träna, träna!!!!
Finns ingen genväg.
 
Söder skrev:
Jo visst har man legat på rygg en gång...
Men hey! Nu vet jag var tippläget är!
Felet: Växla mellan 1:an och 2:an hamna för högt på varvet och
tanken slog i hjälmen och jag låg på rygg på asfalten.

Använd koppling! Det är betydligt snällare motor växellåda.
Du växlar väl med koppling när du kör normalt?! Så varför inte
när du slangar??
Skulle man hamna för högt på varvet som jag gjorde så kan man
enkelt dra in kopplingen (om man inte lärt sig använda fotbromsen) om man ligger för högt.

Och facit till att lyckas med bakhjulskörning:
Träna, träna, träna, träna!!!!
Finns ingen genväg.

Tackar för svaret. Antog att för högt varv är boven vid växlingar.
Fotbromsen är jag nästan för "förberedd" med och bromsar antagligen för tidigt

Hur gick det med Dig o hojen efter vurpan?

Tyvärr verkar träningsperioden lida mot sitt slut med tanke på vädret men som sagt blodad tand medför med all säkerhet flera
"träningspass" när tillfälle ges.
 
DonTino skrev:
Tackar för svaret. Antog att för högt varv är boven vid växlingar.
Fotbromsen är jag nästan för "förberedd" med och bromsar antagligen för tidigt

Hur gick det med Dig o hojen efter vurpan?

Tyvärr verkar träningsperioden lida mot sitt slut med tanke på vädret men som sagt blodad tand medför med all säkerhet flera
"träningspass" när tillfälle ges.
Japp, det höga varvet var bovet i dramat.
Klarade mig ganska bra. Slog väl runt i ca 120km/h.
gled lite på asfalten.. Ställde mig upp, ganska hel i kroppen...
För SJÄLVKLART använder jag FULL skyddsutrustning. Vilket
jag förutsätter att du oxå gör om du ska hålla på att leka.
Hojen var det bara soppor av :död Blev inlösen.

Men klart man fick blodad tand. Nu är det bland det roligaste
som finns att åka runt och slanga!
 
Jag läste på R1-forumet att lådan inte tar speciellt mycket stryk om man växlar utan koppling, bara man slår av gasen en kort stund innan växlingen, många där använde inte ens kopplingen då dom växlade upp från 2'an och högre, bara 1-->2'an upp och alla ner. Är själv inte kunnig på motorer för 5 öre men men..
Det är väl främst för att det till en början "känns" enklare att växla utan koppling man gör det, inte för att det går så mycket "fortare", men det blir 1 mindre sak att fokusera på då man ska över till tvåan.
Var nära att slå över med ninja 600'an några ggr., främst för att man går för högt innan man växlar eller att man möter med för mycket gas efter växlingen..
 
Hur långt har ni kört som längst då? .................. dags o skryta :cool: ....... jag har kört 1,45 kilomter.. sen kom ett rödljus..... :zpy men det var med "cykel" :D ... ganska nöjd ändå.. var ju mycket backar o så så man fick nästan kramp i bromshanden =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top