Fick underkänt p.g.a efterkonverterade Xenonljus

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Skulle besikta min MC i dag men fick underkännt p.g.a efterkonvertering till Xenonljus.
Konverteringen gjordes 2009 då hojen var ny och den har beskitats utan anärkning sedan dess hur många gånger det nu blir.
Den ena besiktningsmannen sa att det inte fanns några regler för MC medan "min" besiktningsman kolalde i en dator och sa det finns det visst det.
Det står Otillåten änding på protokollet.
Hmm. Kan man sätta i en vanlig lampa på något sätt så man kommer igenom?
Jag har nog inte ens kvar orginalgrejerna och vet inte hur mycket som byttes, men det sitter en box som jag tror reglerar spänningen ovh lite sådant...
 
Kolla om orginal lampkontakt sitter kvar bakom kåpan. Om den gör det så är det bara byta ut xenon lamporna mot vanliga halogen och sätt tillbaks orginal kontakten på nya lamporna.

När man xenonkonverterar brukar man ta strömen till boxen (ballast) direkt från fordonets befintliga ljuskabel.
 
Passar halogenlampan i samma sockel? Är det bara spänningen som man måste ändra?

Halogenlampan passar förhoppningsvis i strålkastaren.
(Dvs man har satt in en xenonlampa som passar i strålkastaren)

Halogenlampan har däremot en annan sockelanslutning än xenonlampan.
Halogenlampans sockel är gjord för att matas med 12 till 14,5 Volt, lätt isolerat, för låg spänning.

Xenonlampan lär ha en tändspänning i storleken 10000 Volt eller mer
och anslutningen till lampan måste alltså göras helt annorlunda för att undvika överslag när Xenonlampan tänds.

Xenon, har du Xenon på halvljus eller har du Xenon på helljus ?

Eller ha du Xenon på både hel och halvljus ?
 
Har oxå xenon ljus på min zx10a som jag monterat själv. Enda du behöver göra är att dra ur plus och minus kabeln som går in i orginal lamp kontakten. Sen stoppa i en h9 lampa på halvljuset. Koppla in kontakten. Klart. Ballaster kan sitta kvar. Bara montera tillbaka efter bes. :D
 
Xenonkoncertering kräver nivåreglering och det finns av förklarliga skäl inte på din hoj varför en sådan konvertering inte är tillåten.

Dessutom så är det ju så att dina strålkastare är E märkta tillsammans med avsedd ljuskälla. Men när du konverterar till xenon så stoppar du i en ljuskälla som inte strålkastaren är avsedd för och då gäller inte längre strålkastarens E märkning och den är då inte längre godkänd vilket innebär att din belysning blir icke tillåten.

I normalfallet så brukar dom ofta se mellan fingrarna om man gjort det på helljuset men vissa besiktningsmän gör nedslag även på det då det trots allt är otillåtet.
Halvljuset anses som viktigt att inte konvertera då det kan påverka ljusbilden och bländningsrisken så där är det större risk att åka dit.

Nu när du provat och fastnat i besiktningen så behöver du ju återställa för att kunna besiktiga.

Om jag inte missminner mig så är det så att flertalet konverteringssatser använder original lampkablage för att strömförsörja drivdonen till xenonlampan. Det innebär att för att kunna besiktiga så behöver du köpa vanliga halogenlampor och så kopplar du originalkablaget så att det strömförsörjer halogenlampan istället för xenondrivdonen. Dvs du plockar bara ur xenonlamporna och kopplar bort drivdonen. Drivdonen kan sitta kvar. Det finns ingen regel om att man inte får ha icke inkoplade drivdon på hojen.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top