Fick 2 däck istället för 1

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Däckonline råkade skicka 2 däck istället för 1 och jag har chans att köpa det andra billigare.

Det gäller ett Pilot Road 4 120/70-17 framdäck, jag betalade 1071 :- för det första. Jag har inte så stor nytta just nu av ett till framdäck, den andra hojen jag har har ett 110/80-17.

Hur mycket rabatt kan man få?

Det där är helt upp till dig att bestämma.

Dom har gjort fel, dom får fixa.

Jag skulle erbjudit dem 300 spänn.
Tar dom inte det så ställer jag det nere vid vägen och så får dom ordna med upphämtning bäst dom gitter.

Skulle erbjuda 0 kronor. Eller kräva 695 kr i hanteringsavift om dom ville ha min hjälp med returhantering av icke beställt levererat gods.

Min mening är absolut inte att försöka kränga det här utan bara om tips kring hur det ska hanteras och vad jag kan begära för rabatt.

Har svarat att de får erbjuda en ordentlig rabatt eller hämta det själva. Tack för hjälpen.

Vad föreslog de själva som du har svarat på? Jag kan inte tänka mig att de har något intresse att få dig att köpa ett däck som inte är beställt. Gissar att de vill skicka en returfraktsedel som du använder för att returnera däcket eller att du får behålla det om du vill. Om någon begår ett misstag som berör mig är inte första tanken hur jag ska sko mig på det, utan att finna en smidig lösning för båda parter.

Vad föreslog de själva som du har svarat på? Jag kan inte tänka mig att de har något intresse att få dig att köpa ett däck som inte är beställt. Gissar att de vill skicka en returfraktsedel som du använder för att returnera däcket eller att du får behålla det om du vill. Om någon begår ett misstag som berör mig är inte första tanken hur jag ska sko mig på det, utan att finna en smidig lösning för båda parter.

Jag har inte fått något svar än. Jag var egentligen inställd på att bara ta emot en returfraktsedel och lämna in det på posten. Men samtidigt kände jag att ett sånt här fel borde inte bekosta min tid och pengar. Har svårt att se att de vill lägga allt för mycket tid på att får tillbaka det heller, ur ett ekonomiskt perspektiv borde det vara billigare att låta mig behålla det eller köpa väldigt billigt.

Det här är lite kul, det blir lite spelteori över det hela.

Fundera över hur deras situation ser ut.

Dom har två alternativ och vi antar att dom efteråt ska ha ett likadant lager i sitt lager:
1.) Dom betalar returfrakten för ditt däck X kr.
2.) Dom säljer däcket till dig för Y kr och köper in ett helt nytt däck för Z kr.

Så vilken sida kostar minst för dom?
X <=> Z - Y
=> Y = Z -X
Om dom säljer däcket till dig för Z -X är det alltså hugget som stucket för dom.

Antag att dom betalar 400 kr plus moms för däcket och 100 kr för frakten så kan dom sälja däcket till dig för 400-100 kr = 300 kr plus moms.

Gör bättre research angående frakter och inköpspriser.

Sen kanske dom betraktar dig ur ett spelteoretiskt resonemang och funderar vad du kan tänkas vara beredd att betala. Dom vet att du sannolikt behöver ett nytt däck om 1-2 år, vilken rabatt är tillräcklig för att du(kunden) ska köpa däcket redan idag? Gissningsvis runt 6-700 skulle jag tro. Men dom vet inte ifall TS sålt hojen innan dess vilket försvagar deras förhandlingsläge och därmed är till TS fördel.

Så där är väl spelplanen för förhandling kring 350 - 700 kr men pga risken att TS planerar sälja hojen bör vi landa i den nedre regionen.

Intressant fundering TSM. Då inser de troligen att bättre reklam för några hundringar om de ger bort däcket kan det knappast få.

Beställde och betalade för ett däck en gång men fick två levererat. De skickade ganska snart ett bud som hämtade upp det andra däcket – kostnadsfritt.

Ibland faller mitt lilla förtroende för människor helt platt.

Tråden innan om dåliga däck från däck online då gnälls det satan om dålig service.

En annan tråd handlar om att folk e kränkta för att dom fått vänta en vecka på billiga däck.

Men skall folk ge något tillbaka som i detta fall ar kreativiteten grymt stor på att sko sig själva alternativt gora det så helvetet jobbigt för däck online som mojligt att få tillbaka sin egendom.

Folk e fan inte kloka.

Har fått ett svar:

"tack så mycket för ditt svar.

Förfrågan om rabatten har vidarebefordrats till vårt lager.

Snarast möjligt återkommer vi med svaret så vänligen vänta på besked."

Tråden innan om dåliga däck från däck online då gnälls det satan om dålig service.

En annan tråd handlar om att folk e kränkta för att dom fått vänta en vecka på billiga däck.

Men skall folk ge något tillbaka som i detta fall ar kreativiteten grymt stor på att sko sig själva alternativt gora det så helvetet jobbigt för däck online som mojligt att få tillbaka sin egendom.

Ja...?

https://youtu.be/ood8rlkNhNc

Last edited:

Folk e fan inte kloka.

Välkommen till internet! :crash

ja va fan alla kan väl göra fel, det väl bara skicka tillbaka det med deras returlapp
hur svårt kan det vara
inte konstigt världen ser ut som den gör

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back