Fiberlev. till BRF

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Tänkte höra om någon på SH har erfarenhet av att koppla in fiber till en BRF.
Jag har börjat dra lite i trådarna eftersom vårt kabel-TV nät måste bytas ut. Givetvis kikar man då på fiber in till föreningen så man kan få lite hyfsad uppkoppling i samma veva.

Har än så länge hört med BBB, Telia, TV-net (lokal lev. i Kävlinge kommun) samt Bahnhof.

Vilka har bäst support, bäst pris (iofs förhandlingsbart), bra TV-utbud, boxar som funkar e.t.c. e.t.c.

Ös på med allt ni vet. Även tips på saker som är bra att tänka på.

Skulle det bli kass i slutändan så vet man ju vem som får ta skiten :gnissla

Kan bara kommentera driften, men vi har haft Telias fibernät i huset i ca 3 år utan minsta tillstymmelse till krångel.
TV-utbudet har vuxit till sig numera och ip-telefonin bara funkar, så tummen upp där med.

I min förra brf satt jag i styrelsen och då beslutade vi oss för att dra in fiber, detta var redan för 5 år sedan - Bredbandsbolaget. Så länge jag bodde där så fungerade det klanderfritt och månadskostnaden var 150 kr per användarlägenhet (60 lyor i föreningen). Anslutningsavgiften vi då debiterade varje bostadsrättinnehavare var då 5000kr.

Nu bor jag i ett nybyggt Skanskahus där vi har Ownit. De är stora i Stockholm och jag har inte upplevt några problem alls. Även TV går via samma nät och funkar bra. Vad det kostar i månaden vet jag inte riktigt då det är inbakat i den lilla månadsavgiften och jag har inte specen tillgänglig i skrivande stund.

BBB - Går att förhandla ned priset rätt rejält från deras standard 279:-/mån till 150:-/mån inkl IP-Tele. Det går att ha TV därifrån också men min erfarenhet är att det funkar sådär, hade det ett tag men boxen som fanns (går inte att byta till annan) var rätt kass. Sen var man bunden till Viasats utbud. Detta kan ha ändrats.

Ownit - Stora på vissa orter och har bra leverans vad jag hört.

Tänk även på att det finns nätmäklare som kan dra in fiber och sen kan varje hushåll välja sin egen tjänsteleverantör... inte helt galet att ge alla möjligheten att välja själva. Sollentuna Energi t.ex. är ansluten till en sådan (Open Net), där kan du välja Internet från flera olika leverantörer med olika tjänster (hastighet osv), jag kan välja TV från olika leverantörer samt att jag kan ha analog TV... med andra ord, ett öppet nät som lägger makten hos vardera kund. Detta rekommenderas starkt från min sida.

Perspektiv Bredband! Vad jag vet har vår förening fått ett bra pris samt syvve underhållsavtal.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park