Fiber framdraget till hus, inkopplingskostnad?

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hej kära sporthojare.

Kollar på ett hus där det står att fiber är framdraget till huset men ej inkopplat. Nån som vet vad det kostar att koppla in?

Sen har dom fått bakslag på avloppet i somras (låter otrevligt). Om man ska byta avlopp borde det väl räcka att hyra en minigrävare, ev rensa lite betong och tjöpa lite rör? Så dyrt borde det väl inte vara? (sådär mellan tummen och pekfingret)

:confused:

Det kan skilja en heldel..
Kommer inte alls ihåg va vi pynta för o dra in det, va ju snart hundra år sen.
Tror du får höra dig för lokalt...

Är det källare på kåken så får du nog räkna med lite större maskin.

Var ligger brunnen ?

Hur lång in i huset behöver du byta rör ?

Är det källare på kåken så får du nog räkna med lite större maskin.

Var ligger brunnen ?

Hur lång in i huset behöver du byta rör ?

Det är källare.

Tyvärr för dåligt påläst för att veta vart brunnen ligger. Kostnaden för arbetet utanför huset kommer delas av 6 hushåll (radhus med gemensamt avlopp), så den borde inte bli farlig även om brunnen ligger en bit bort.

Avloppsröret tror jag ligger precis vid ytterväggen. Det är i alla fall där avloppet till tvättmaskinen går ner. Dom borde ju inte dragit det från andra sidan huset kan man tycka. Sen var det även ett pluggat rör bredvid det dom använde till tvättmaskinen.

Osäker om jag behöver byta rören inne i huset, hur vet man det? Det lilla man ser från ytan verkade fräscht.

Det är källare.

Tyvärr för dåligt påläst för att veta vart brunnen ligger. Kostnaden för arbetet utanför huset kommer delas av 6 hushåll (radhus med gemensamt avlopp), så den borde inte bli farlig även om brunnen ligger en bit bort.

Avloppsröret tror jag ligger precis vid ytterväggen. Det är i alla fall där avloppet till tvättmaskinen går ner. Dom borde ju inte dragit det från andra sidan huset kan man tycka. Sen var det även ett pluggat rör bredvid det dom använde till tvättmaskinen.

Osäker om jag behöver byta rören inne i huset, hur vet man det? Det lilla man ser från ytan verkade fräscht.

Frågan är ju om du verkligen måste byta avlopp ?

Allt beror ju på vad ett "bakslag" innebär ?

Själva jobbet med att koppla in fibern kostar knappt någonting, men däremot så lär väl föreningen eller kommunen (vem som nu äger fibernätet) vilja ha en anslutningsavgift så allt mellan 10kkr-50kkr.

Det dyra brukar vara grävandet mellan huset och vägen. Har för mig att mor och far skulle få pröjsa 15k-20k för det. Sen var klåparna försenade med arbetet, och lyckades med någon form av syftningsfel i avtalet dom skickade ut, så alla som hoppade på direkt fick installationen gratis.

Har du redan en plint precis utanför huset skall det inte vara för mycket jobb att borra lite och sätta upp hårdvara. Några timmars jobb + hårdvara.

Det är källare.

delar som rör föreningen borde väl också betalas av föreningen.
Dom borde ju dessutom ha någon slags försäkring, kolla detta.
Saker i ditt (tänkta ) hus står du för själv, om det inte är orsakat av yttre omständigheter som förening skall stå för. Nuvarande husägare borde ju också ha en försäkring, kolla upp vad som ingår.

Det beror helt o hållet på hur det ser ut i kommunen du bor i.

I Sollentuna t.ex. så kostar det i runda slängor 16.000:- att få fiber grävt och installerat o kopplat till Sollentuna Energis stadsnät.

Här i Finspång ska dom ha 20k, jag ifrågasatte varför jag ska betala hela summan när rör/slang redan är nergrävt (har installerat Fjärrvärme)
Allt som behövs är att gräva ett litet hål vid husväggen och föra igenom fibelkabeln samt ansluta!
Inget grävande/asfaltering m,m

Som svar fick jag:
Vi måste få igen alla pengar som vi har investerat i utbyggnaden av fibernätet m,m
Så det är 20k som gäller....:huvet

delar som rör föreningen borde väl också betalas av föreningen.
Dom borde ju dessutom ha någon slags försäkring, kolla detta.
Saker i ditt (tänkta ) hus står du för själv, om det inte är orsakat av yttre omständigheter som förening skall stå för. Nuvarande husägare borde ju också ha en försäkring, kolla upp vad som ingår.

Är ingen förening, man är självägare. Man får nog stå för kalaset och dela det med grannarna.
Trodde inte försäkringar täckte uppgradering av avlopp?

Frågan är ju om du verkligen måste byta avlopp ?

Allt beror ju på vad ett "bakslag" innebär ?

Skulle tydligen vara ganska trögt och gammalt avlopp, så det blir säkert byte.

Ska och se på huset igen imorgon.
Tänkte försöka se vart avloppet går ut, hur gör jag det enklast? Det borde gå raka vägen till närmaste brunnen gissar jag?

Kan jag se om dom inre rören måste bytas?

Nånting annat jag ska se på?

Tack för tips och tankar :tummenupp

Här i Finspång ska dom ha 20k, jag ifrågasatte varför jag ska betala hela summan när rör/slang redan är nergrävt (har installerat Fjärrvärme)
Allt som behövs är att gräva ett litet hål vid husväggen och föra igenom fibelkabeln samt ansluta!
Inget grävande/asfaltering m,m

Som svar fick jag:
Vi måste få igen alla pengar som vi har investerat i utbyggnaden av fibernätet m,m
Så det är 20k som gäller....:huvet

Har tagit reda på vem som är leverantör, ska ringa och höra mig för imorgon.

Last edited:
Är ingen förening, man är självägare. Man får nog stå för kalaset och dela det med grannarna.
Trodde inte försäkringar täckte uppgradering av avlopp?

uppgradering vet jag inte, men fungerar det inte som det är nu, då är det ju något som är fel, vilket borde täckas av försäkring. ( om man har någon vill säga ) Kostar ju inget att kolla upp iaf.

uppgradering vet jag inte, men fungerar det inte som det är nu, då är det ju något som är fel, vilket borde täckas av försäkring. ( om man har någon vill säga ) Kostar ju inget att kolla upp iaf.

Tror tyvärr man får stå för det själv. Det handlar ju om gamla rör och normalt slitage gissar jag.

Har fått klarhet i vart avloppsrören går nu i alla fall. Blir att lägga ett bud på måndag.

Skulle tydligen vara ganska trögt och gammalt avlopp, så det blir säkert byte.

Ska och se på huset igen imorgon.
Tänkte försöka se vart avloppet går ut, hur gör jag det enklast? Det borde gå raka vägen till närmaste brunnen gissar jag?

Kan jag se om dom inre rören måste bytas?

Nånting annat jag ska se på?

Tack för tips och tankar :tummenupp

När är huset byggt ?

Är det kommunalt avlopp eller egen brunn,trekammarbrunn,eller en gammal stenkista ?

Kanske kan det hjälpa med att ta dit spolbilen för 1500 i timman istället för 50 000 för att gräva upp hela tomten ?

Det är omöjligt att veta hur rören ser ut,ta dit någon som filmar om du är osäker.

Enklaste och billigaste är att ringa någon firma med slamsugningsbil och be dom komma och spola eller rensa,funkar inte det så kan det vara dax för grävning.

Grävning är inte första valet i detta fallet.

Vi fick precis ett erbjudande om fiber, då snackades det om 10kkr om tillräckligt många ville va med i området.

När är huset byggt ?

Är det kommunalt avlopp eller egen brunn,trekammarbrunn,eller en gammal stenkista ?

Kanske kan det hjälpa med att ta dit spolbilen för 1500 i timman istället för 50 000 för att gräva upp hela tomten ?

Det är omöjligt att veta hur rören ser ut,ta dit någon som filmar om du är osäker.

Enklaste och billigaste är att ringa någon firma med slamsugningsbil och be dom komma och spola eller rensa,funkar inte det så kan det vara dax för grävning.

Grävning är inte första valet i detta fallet.

Offentligt avlopp står det, borde vara samma som kommunalt?

Huset är byggt 1963.

Ska höra mig för med grannarna angående avloppet (ifall jag vinner budgivningen). Nuvarande ägare sa att dom pratat om att skifta avlopp i grannskapet, så dom har förmodligen kontrollerat det.
Klarar man sig med att spola ur rören hade ju det varit det bästa :)

Tack för svaren :tummenupp

Vi fick precis ett erbjudande om fiber, då snackades det om 10kkr om tillräckligt många ville va med i området.

Okej, det är ju en slant. Ringde idag men då hade dom stängt "fiberfrågehörnan", får ringa på måndag.

Last edited:
Kan inte tänka mig att du hamnar under 5-10kkr oavsett lösning tyvärr

Hittade mitt erbjudande nu, 6000.- om jag gräver på tomten själv och kan utnyttja ROT avdraget. Men det förutsätter att 60% av området vill vara med.

Hittade mitt erbjudande nu, 6000.- om jag gräver på tomten själv och kan utnyttja ROT avdraget. Men det förutsätter att 60% av området vill vara med.

Du bör ju ta reda på hur många av grannarna som är intresserade innan du sätter spaden i backen. Det tillkommer ofta en hyra på fibern, i stockholmskommun (STOKAB) så är den vad jag vet just nu 1550 + moms /mån.
Det är bara för att hyra fibern som dras till området/huset. Dvs. det ingår inget internet eller likn. i det.

När vi drog in fiber i huset för en massa år sen kostade det oss strax över 6000 kr förutsatt att jag drog kabeln (så sugen var inte farsan, tyvärr... ;) ). Kommunen skulle ha 20 000 per switch de satte ut och vi var tre på den switchen.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år