Fi-lampa lyser utan felkod CBR 600 RR-05

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Fick ihop hojen efter helrenovering och den startade utan problem i söndags.
Lät den gå varm och stängde sedan av den o kollade kylarvatten och olja.

Idag skulle jag montera kedja och kåporna för att kunna åka en sväng.
Men nu börjar varningslampan lysa ihop med Fi-symbolen.
Hojen ändrar varvtal samtidigt och om jag gasar till lite, så droppar tomgången ner så den dör.
Den luktar avgaser djäklar anamma också.

Jag har kollat alla kontakter och dubbelkollat dem.
Kopplat i och ur PAIR-valve.

Finns det kallstartsventil på den som kan ha hakat upp sig?
Några idéer?
JAg har inte varit i elhärvan nåt speciellt och rotat och hojen har en O2-eliminator.

/Tom
 
Hittar du fortfarande inte felet skulle du behöva en sån kontakt som kopplas bakom batteri i en kabelstump som du kan läsa av felkodarna i instrumentet.

Ska säkert gå med ett vist motstånd, men vet inte viken sort av alla som finns.

Kör du med Dynojet Power Commander V på hojen eller ? med tanke på att du kopplat in en O2-eliminator.
 
Det går troll i denna tror jag.

Har mätt upp allt jag har kommit åt som verkstadshandboken säger.
Inga fel.
Kollat av jordpunkterna och det är kontakt.
Men hojen vill fortfarande inte.

Plockar av luftboxen igen och kollar alla kablarna till tändstift o dylikt.
Inga fel.
Monterar tillbaka luftboxen och startar.
Samma fel.

Går in o äter och kommer ut igen.
Då går inte bränslepumpen.
Upptäcket att pumpen startar ibland och ser att den jordar mot ramen i bakkant.
Rycker i jordkablen mellan minus och startmotor.
Då får den kontakt.
Mäter upp kabeln men den är hel,
Drar om kabeln och drar åt den lite extra.
Då funkar allt.
Inga feloder, ingenting....

trött jag blir
 
Har du mätt upp alla kontakter ur CDI boxen med tanke att det är drygt 32 ledningar minst ?

Ingen säkring som glappar.

Har du testat att återställa O2-eliminator till ursprungs sensorn så den inte fått fnatt ? vet att O2-eliminator ska ge bättre effekt runt 3-4k varv, men ej öka effekten i toppregistret om man inte sätter på annat eftermarknads fullflödes avgassystem, eller om man rivit ut kattarna o öppnare filter så kan det ge bättre värden till boxen som matar på lite mera soppa vid ett speciellt varvtal.
 
Last edited:
Glömde säga att jag kör Laser helsystem så jag har ej möjligheten att köra utan O2.
Testade men då larmade den med FI-lampan.

Kollade imorse igen innan jobbet och nu funkar allt. utom blinkers?
Jag antar att jag har en dålig kontakt.
Men vilken.
Felsökning fortsätter i eftermiddag.


Har du mätt upp alla kontakter ur CDI boxen med tanke att det är drygt 32 ledningar minst ?

Ingen säkring som glappar.

Har du testat att återställa O2-eliminator till ursprungs sensorn så den inte fått fnatt ? vet att O2-eliminator ska ge bättre effekt runt 3-4k varv, men ej öka effekten i toppregistret om man inte sätter på annat eftermarknads fullflödes avgassystem, eller om man rivit ut kattarna o öppnare filter så kan det ge bättre värden till boxen som matar på lite mera soppa vid ett speciellt varvtal.
 
Glömde säga att jag kör Laser helsystem så jag har ej möjligheten att köra utan O2.
Testade men då larmade den med FI-lampan.

Kollade imorse igen innan jobbet och nu funkar allt. utom blinkers?
Jag antar att jag har en dålig kontakt.
Men vilken.
Felsökning fortsätter i eftermiddag.

Om du lyckas klura ut felet så skriv det gärna här i tråden :) Har exakt samma problem med min gixxer och har också mät alla sensorer samt kollat jordpunkterna utan att hitta felet :huvet Min går dessutom in i ett "safe mode" och varvar inte mer än 8 000. Lycka till :)
 
Om du lyckas klura ut felet så skriv det gärna här i tråden :) Har exakt samma problem med min gixxer och har också mät alla sensorer samt kollat jordpunkterna utan att hitta felet :huvet Min går dessutom in i ett "safe mode" och varvar inte mer än 8 000. Lycka till :)

JAg är ganska säker på att mina blinkersproblem beror på att jag har petat ur en kontakt under lampan till mitt relä.
(hoppas det)

Ang ditt fel, så borde du ha en felkod blinkandes.
kolla via Google och hitta hur du tyder felkoderna.
mitt bästa tips.
Men kolla alla jordpunkter 1 gång till för säkerhets skull
 
JAg är ganska säker på att mina blinkersproblem beror på att jag har petat ur en kontakt under lampan till mitt relä.
(hoppas det)

Ang ditt fel, så borde du ha en felkod blinkandes.
kolla via Google och hitta hur du tyder felkoderna.
mitt bästa tips.
Men kolla alla jordpunkter 1 gång till för säkerhets skull


Haha det första jag gjorde för att gå in i dealer mode och kollade felkoderna :) Den vissar -C00 och det betyder att allt är som det ska:va men likt förbannat så lyser fi lampan :) Ja jag har fem veckors semester så nu ska det letas fel :yoparty

Btw lös din fi lampa för att blinkerna inte för inkopplade?
 
Haha det första jag gjorde för att gå in i dealer mode och kollade felkoderna :) Den vissar -C00 och det betyder att allt är som det ska:va men likt förbannat så lyser fi lampan :) Ja jag har fem veckors semester så nu ska det letas fel :yoparty

Btw lös din fi lampa för att blinkerna inte för inkopplade?

näpp...
Det var en dålig jord som gjorde att bränslepump och systemet inte lirade ihop.

Blinkersen är nog bra dålig kontakt mot relät.
Ska kolla det ikväll när barnen har hoppat i säng för att sova.
Då blir det "pappatid" i garaget
 
Glömde säga att jag kör Laser helsystem så jag har ej möjligheten att köra utan O2.
Testade men då larmade den med FI-lampan.

Kollade imorse igen innan jobbet och nu funkar allt. utom blinkers?
Jag antar att jag har en dålig kontakt.
Men vilken.
Felsökning fortsätter i eftermiddag.

Tänkte nästan att du hade helsystem eller PC 5 monterat annars behövs inte den moden.

Själv har man ingen lamba för avgassystemet så man kan inte dra på moden för O2-eliminator, har ju bara luft-temp-givare i luftburkens överkant, men funderar om det går lura den också om jag vill rensa ut mina 2 kattar så den inte går för snålt.

Tror det bor flera smurfar i din hoj som tycker om att retas.
 
Felet är lokaliserat nu.

Det är kabelhärvan som är lite dålig.
Sprättade upp främre halvan av den och gjorde om några skarvar samt lindade om den.
Detta tillsammans med en till jordpunkt från batteriet, gjorde susen.
Tror att boven i dramat med dålig jord kan vara att ramen är blästrad o pulverlackad i vinter.....

Ang blinkersen så hittades felet i en kontakt som var dålig.
Den byttes(bra att spara allt gammalt sk*t ibland) och nu funkar det.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top