Fett vid montering kamaxel FZR1000

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
Ja då ska kammarna dit igen och enligt boken så ska man använda ett visst sorts fett på axeln. Vilket bör jag änvända?
Har självfallet inte boken med mig nu så jag kan skriva ordagrant vad fettet heter. :rolleyes:
Är som sagt en FZR1000 av 89:års modell.

Tips mottages tacksamt!

MOS2 fett, köpes på biltema eller dyl. Annars fungerar det utmärkt att dränka in allt i motorolja vid montage och därefter starta motorn relativt snart efter slutmontage, anledningen till att man smörjer är att det tar lång tid för oljan att nå kammarna efter det att motorn startats vilket leder till onödigt slitage.

Boris JR skrev:
MOS2 fett, köpes på biltema eller dyl. Annars fungerar det utmärkt att dränka in allt i motorolja vid montage och därefter starta motorn relativt snart efter slutmontage, anledningen till att man smörjer är att det tar lång tid för oljan att nå kammarna efter det att motorn startats vilket leder till onödigt slitage.

Tycker att molybden sulfiden är lite grov i konsistensen för att ha på lagerbanorna, där skulle jag bara smeta sån där grön lagersörja som man får med clevite/FM lager eller nån syntetolja. Nockarna däremot ska ha moly-fett.

Tycker mig ha sett små små repor på lagrena efter moly-fett, kan vara att jag uppfattar fel,men bättre att inte chansa.

Om jag inte fått det runt bakfoten använder man enbart kamaxelsmörja när det rör sig om nya kammar

Ljunghusen skrev:
Om jag inte fått det runt bakfoten använder man enbart kamaxelsmörja när det rör sig om nya kammar

Nja det är viktigast när man monterar nya kammar men har man haft kammarna av och avfettat dem eller bearbetat dem är det absolut inte fel att ge dem lite smörja.

Själv smörjer jag bara nockarna med Mos2 och använder motorolja för banorna men jag betvivlar att partiklarna i fettet skulle orsaka repor de är ju betydligt mjukare än partiklar som återfinns i beggad olja och dessutom användes Mos2 som tillsats (ala slic50) i olja förr och även om det inte var särskilt bra så var det ivf inte skadligt..

Tackar för svaren! :tummenupp

Har precis fått ut en ny dator så jag kan surfa fritt igen!
Ska iväg och se vad jag hittar senare idag, kanoners!

Hej igen
Sitter på jobbet nu och har hittat ett MoS2 långtidsfett från CRC som jag funderar på om jag kan använda mig av.

EP-litiumfett med MoS2 för rull- och glidlager som utsätts för extremt hög belastning. Temperaturområde -30c till +130c. NLGI klass2.

Blomquist #14 skrev:
Hej igen
Sitter på jobbet nu och har hittat ett MoS2 långtidsfett från CRC som jag funderar på om jag kan använda mig av.

EP-litiumfett med MoS2 för rull- och glidlager som utsätts för extremt hög belastning. Temperaturområde -30c till +130c. NLGI klass2.

Det kan du. Men blanda den i en burk med lite motorolja så du får en halvflytande ävja som du kan pensla på.

Way to go!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...